Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Okänd

SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av Okänd »

Vore det inte väldigt fegt av ubuntu sverige att bara vägra alla partier att få skivor att dela ut, det går ju lika bra att vara opolitiskt genom att låta _alla_ partier som vill få skivor att dela ut.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trill skrev: plun, du säger att Ubuntu inte ska ha någonting med politik att göra. Samtidigt gör du ett politiskt ställningstagande mot PiratPartiet och börjar analysera deras politik och konsekvenser av det. Pg.a din analys så ska de diskrimineras.
Jo eftersom man efterlyste argument så blir det så.  man kan köra "Ubuntu ska inte var politik"
"Ubuntu ska inte var politik" "Ubuntu ska inte var politik" "Ubuntu ska inte var politik" osv

Men varför.. det finns då olika skäl beroende på politiskt parti.

Jag skulle gärna göra som Oza (tidigare länk) om man klart och tydligt deklarerade vad som
är det rätta angående det kommersiella piratjunket.

Vår sak är då att påpeka att det här motverkar ju spridningen av "Fri mjukvara".
Det blir då absurt att ett parti som inte klart tar avstånd från det kommersiella junket samtidigt
ska dela ut våran skiva.

Sen förstår även jag att det kan vara politisk harakiri eftersom många inte inser
detta att köra en crackad Windows Vista eller Photoshop är slaveri, kommer aldrig att bli
annat än slaveri.

Precis som berättelserna från Kina o Indien där man påpekar det asburda i dagens piratkopieringsvärld.

Slutligen får gärna någon Piratpartist för debattens skull klargöra de här punkterna.

Mycket viktig fråga.

:)
Användarvisningsbild
pcfixaren
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av pcfixaren »

Jag har under våren satt upp lappar om Ubuntu i nästan varenda trappupgång, och på affishtavlor runt hela Umeå så självklart tycker jag att vi borde vara med även på Noliamässan om det är ekonomiskt möjligt, väldigt många människor här uppe har sett lapparna och  är nyfikna på vad Ubuntu är men om någon ska dela ut Ubuntu skivor på Noliamässan så är det  isåfall vi själva som ska göra det och inte en helt annan organisation (Piratpartiet) som inte har något som helst med oss att göra. Det vore ett utmärkt tillfälle att sprida ubuntu och göra reklam för vårat forum, till ca 100 000 besökare från hela Sverige.

De priser som angavs i ett tidigare inlägg är för företag men det är betydligt billigare för föreningar om man ordnar en aktivitet av något slag och ställer ut på "Ungdomsland" dvs där dataspel och IT håller till
se prislistan som kopierades från http://www.nolia.se/stora/bokamonter.php
"Monterhyra Ungdomsland
Yta upp till 100 kvm: 1.000 kr
Yta över 100 kvm: 1.500 kr
Dessa priser förutsätter att du har en aktivitet, övriga priser enligt ovan.
Moms tillkommer på alla priser."

en aktivitet skulle exempelvis vara att besökarna får prova på att spela quake 3, WOW, Flightgear, simutrans eller något annant spel under Ubuntu

Lite utanför ämnet kanske men nej jag tycker inte vi ska ge Ubuntu skivor till piratpartiet.
Senast redigerad av 1 pcfixaren, redigerad totalt 6 gånger.

http://ggsdata.se , http://Ubox.se
http://compless.se, http://www.effbe.se
http://www.ferni.se, http://www.unode.se
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:Slutligen får gärna någon Piratpartist för debattens skull klargöra de här punkterna.
Har lite problem att kommunicera med servern här. Men skall försöka. Vad vill du ha svar på?

(Se även tråden jag länkade till tidigare)
Okänd

Inlägg av Okänd »

pcfixaren skrev: se prislistan som kopierades från http://www.nolia.se/stora/bokamonter.php
"Monterhyra Ungdomsland
Yta upp till 100 kvm: 1.000 kr
Yta över 100 kvm: 1.500 kr
Dessa priser förutsätter att du har en aktivitet, övriga priser enligt ovan.
Moms tillkommer på alla priser."

Lite utanför ämnet kanske men nej jag tycker inte vi ska ge Ubuntu skivor till piratpartiet.
Vad har du för bankkonto nummer, sen kan du fixa kalaset... :D 
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

gasol skrev: Vore det inte väldigt fegt av ubuntu sverige att bara vägra alla partier att få skivor att dela ut, det går ju lika bra att vara opolitiskt genom att låta _alla_ partier som vill få skivor att dela ut.
Skillnaden är att Ubuntu förknippas med Piratpartiet, speciellt efter all uppståndelse som har varit här.

Är det OK om det hade varit denna tråd istället?:

"Vi är ett gäng Nationaldemokrater som skulle behöva x antal skivor. Kan ni skicka dessa"

Det blir politiskt så fort ordet Piratpartiet hamnar på Ubuntus forum, speciellt eftersom Piratpartiet tar upp upphovsrätt inom datavärlden.
Då hade det varit bättre att man säger att skivorna ska vara till en förening eller något annat.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Trill

Inlägg av Trill »

Ni fattar verkligen inte. Det är så extremt mycket enklare att tanka någonting lagligt än att tanka någonting olagligt.

När man laddar ner Ubuntu så går allting jävligt snabbt och man får en Iso på skrivbordet efter 10 min. Jämför det med en dålig seedad torrent på TPB. En dag kan det ta.

Sen måste man använda winrar och eventuellt så är något arkiv korrupt vilket gör att man inte kan bränna windows. Sen när man väl har fixat Windows så måste man cracka det för att kunna köra Windows updates så att man inte får Virus.

Om du då jämför det med Ubuntus enkla installation så tror jag att valet är enkelt.

Det handlar bara om att få ut vårt budskap och sprida Ubuntu till alla människor med de vanliga motiveringarna.

Vill PiratPartiet sprida Ubuntu så tycker jag det är någonting de ska vara fria att göra. Vi ska stödja dem i spridningen av Ubuntu dock inte spridningen av Piratpartiet.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

k_jermeus skrev: Skillnaden är att Ubuntu förknippas med Piratpartiet, speciellt efter all uppståndelse som har varit här.

Är det OK om det hade varit denna tråd istället?:

"Vi är ett gäng Nationaldemokrater som skulle behöva x antal skivor. Kan ni skicka dessa"
Ja, enligt mig så skulle detta vara ok, eftersom Ubuntu är opolitisk..
Eller skall vi ha en lista på vilka partier som enligt dig och plun är ok att sympatisera med?

Inlägg av Okänd »

Trill skrev: Ni fattar verkligen inte. Det är så extremt mycket enklare att tanka någonting lagligt än att tanka någonting olagligt.

När man laddar ner Ubuntu så går allting jävligt snabbt och man får en Iso på skrivbordet efter 10 min. Jämför det med en dålig seedad torrent på TPB. En dag kan det ta.

Sen måste man använda winrar och eventuellt så är något arkiv korrupt vilket gör att man inte kan bränna windows. Sen när man väl har fixat Windows så måste man cracka det för att kunna köra Windows updates så att man inte får Virus.

Om du då jämför det med Ubuntus enkla installation så tror jag att valet är enkelt.

Det handlar bara om att få ut vårt budskap och sprida Ubuntu till alla människor med de vanliga motiveringarna.

Vill PiratPartiet sprida Ubuntu så tycker jag det är någonting de ska vara fria att göra. Vi ska stödja dem i spridningen av Ubuntu dock inte spridningen av Piratpartiet.
Det där är ju total BS oftast är det lika enkelt att warez'a hem något, då slipper man logga in / signa up / registrera bara för att tanka hem nån enstaka fil.
Trill

Inlägg av Trill »

gasol skrev:
Trill skrev: Ni fattar verkligen inte. Det är så extremt mycket enklare att tanka någonting lagligt än att tanka någonting olagligt.

Det där är ju total BS oftast är det lika enkelt att warez'a hem något, då slipper man logga in / signa up / registrera bara för att tanka hem nån enstaka fil.
Jahapp. Synd bara att man inte behöver registrera eller logga in för att ladda ner Ubuntu. ;D ;D ;D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre skrev:
Ja, enligt mig så skulle detta vara ok, eftersom Ubuntu är opolitisk..
Eller skall vi ha en lista på vilka partier som enligt dig och plun är ok att sympatisera med?
Nej vi ska inte sympatisera med några partier, däremot så ska vi föra en dialog med samtliga partier.

I just fallet nu med PP så skulle jag gärna se deras argument från någon insatt människa.

Jag "sågar" enbart PP pga det här att man inte tar avstånd ifrån den kommersiella pirat
programvaran
.  Men jag kan ha fattat det fel och då kan gärna någon insatt person förtydliga detta.  För övrigt har de 100 % rätt i sina åsikter om mjukvara, upphovsrätt och patent.

På tok för många som inte inser slaveriet med crackade MS program, plus hur det förstör
möjlighterna för alternativ att spridas.  Jag kan inte se något skäl att man inte ska
förtydliga detta så alla förstår hur dumt det är att köra den här programvaran.

Den blir aldrig fri  !

IMHO... :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

gasol skrev: Det där är ju total BS oftast är det lika enkelt att warez'a hem något, då slipper man logga in / signa up / registrera bara för att tanka hem nån enstaka fil.
Jo jag vet för jag var med på "Tankbaren" tiden.... 8)  Good old days... ;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Angående programkopiering...
http://urban.it.hik.se/klug/index.php?id=44
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev: På tok för många som inte inser slaveriet med crackade MS program, plus hur det förstör
möjlighterna för alternativ att spridas.  Jag kan inte se något skäl att man inte ska

Den blir aldrig fri  !
Byt ut MS mot nVidia och Sid håller med dig.
Senast redigerad av 1 Trill, redigerad totalt 6 gånger.
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:I just fallet nu med PP så skulle jag gärna se deras argument från någon insatt människa.
Syns inte mina inlägg i tråden eller? Jag har ju erbjudit mig att svara.
Jag "sågar" enbart PP pga det här att man inte tar avstånd ifrån den kommersiella pirat programvaran.  Men jag kan ha fattat det fel och då kan gärna någon insatt person förtydliga detta.  För övrigt har de 100 % rätt i sina åsikter om mjukvara, upphovsrätt och patent.
I min mening så tar vi avstånd iom formuleringen "Privata monopol ska bekämpas." i vårt princip program. Något jag även gör uttryck för i denna tråden. Nu håller inte alla med om min tolkning av det ställningstagande, men jag tror nog att partiet kan övertalas till att ta ännu tydligare ställning mer lite internt agiterande.
På tok för många som inte inser slaveriet med crackade MS program, plus hur det förstör möjlighterna för alternativ att spridas.  Jag kan inte se något skäl att man inte ska
Att utbilda folk om dett är något som vi som parti, eller ungdomsförbund antagligen kommer att sattsa på. Jag kan inte se att det på något sätt skulle strida mot våra principer.
Trill

Inlägg av Trill »

[quote="Bossieman"]Vårt LoCo har tilldelats totalt 300 skivor för Ubuntu 7.04 Feisty Fawn. Detta antal är alldelles för litet för att vi idagsläget ska kunna erbjuda er dom volymerna ni eftersöker. Vidare komemr vi att diskutera hurvida vi kommer att erbjuda skivor till politiska partin samt företag.[/quote]Vi kan ju ändå visa att vi stödjer deras försök att sprida Ubuntu genom att donera X antal skivor.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Jag orkade inte läsa igenom alla inläggen men jag tänkte ändå bidra med min åsikt.

Att vi inte skulle ge Piratpartiet skivor att dela ut är ju nästan larvigt. Jag tror absolut inte att folk kommer att förknippa Ubuntu till Piratpartiet. Visst har de sina åsikter (kan även jag säga som stod på deras valsedlar.) som inte är de bästa (därför jag inte längre är aktiv), men när det kommer folk och ber om skivor så är det klart att vi ska ge dem några.

Ge dem andra alternativ, andra bilder av mjukvaruvärlden. Det är ju bara att göra klart direkt vad som är förknippat.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Okänd

Inlägg av Okänd »

John Nilsson skrev: Syns inte mina inlägg i tråden eller? Jag har ju erbjudit mig att svara.

I min mening så tar vi avstånd iom formuleringen "Privata monopol ska bekämpas." i vårt princip program. Något jag även gör uttryck för i denna tråden. Nu håller inte alla med om min tolkning av det ställningstagande, men jag tror nog att partiet kan övertalas till att ta ännu tydligare ställning mer lite internt agiterande.

Att utbilda folk om dett är något som vi som parti, eller ungdomsförbund antagligen kommer att sattsa på. Jag kan inte se att det på något sätt skulle strida mot våra principer.
Jo nu syns du.....Tack för inlägget !

Det lustiga är att din syn stämmer ganska väl med min syn angående några "känsliga" punkter.
Nu kliver vi ut på "minerat område" som bäst hanteras av tex Groklaw och amerikanska jurister.  8)

Hursomhelst så är det då ett dilemma att tex MS satt det i system att även sprida sina program via piratkopiering, pengarna tar de sedan in på OEM marknaden där alla tvingas
köpa sin OEM licens.

Ingen ifrågasätter heller det så mycket om de redan är van via en crackad piratkopia.

Hur man då pedagogiskt förklarar det här är ju en svår fråga, troligen så måste det
till att även tex PB hjälper till att förklara det här "slaveriet".

Hursomhelst så hoppas jag att några gör en "Format C:" efter den här debatten och
inte sitter och tjuvkör sitt "junk"... ;)

Dilemmat sedan är ju alla som egentligen inte bryr sig utan enbart "toktankar".....

Slutligen så är då media och PirateBay än helt annan femma för där är situationen
en helt annan med giriga mediabolag.

Det behövs nog mer debatt...  Tack !
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så har vi nåt status quo och ingen svar på huruvida PP ska få skivor?

Innan vi hamnar ännu mer off topic...
Okänd

Inlägg av Okänd »

gasol skrev: Så har vi nåt status quo och ingen svar på huruvida PP ska få skivor?

Innan vi hamnar ännu mer off topic...
Ja inte vet jag... ;)  I grund har ju inte Ubuntu något med politik att göra.

Men om nu PP kan göra klar sin syn på "nallandet i godisskålen" hos PB så
är det ju en god sak att de kan dela ut skivor till "nödställda" som
inte kan tanka från  PB..  8)

Då är vi borta från den här "piratromatiken" att köra en crackad Vista... :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"