Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av vulfgar »

Bossieman skrev:
Ska vi agera på samma sätt mot alla politiska organisationer eller bara mot vissa? Jag tror det är viktigt att tänka igenom.
Vi på Ubuntu-se har väl inte rätt att göra en indelning efter människor/partiers politiska värderingar i urvalet? Eller är det nåt som jag har missat här?
Antingen skickar vi skivor till alla politiska partier eller så skickar vi inte till något utan hänvisar till https://shipit.ubuntu.com/ och förklarar att vi inte har möjlighet att dela ut större volymer av CD-skivor.

Jo, det var väl lite dit jag ville komma.  ;) Att vi ska fundera på hur vi skulle agera om det var vårt favoritparti resp det parti vi tycker mest illa om. Ibland är det lätt att ta ställning direkt till en sån här fråga beroende på vad man tycker om partiet ifråga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
Bossieman skrev:
Ska vi agera på samma sätt mot alla politiska organisationer eller bara mot vissa? Jag tror det är viktigt att tänka igenom.
Vi på Ubuntu-se har väl inte rätt att göra en indelning efter människor/partiers politiska värderingar i urvalet? Eller är det nåt som jag har missat här?
Antingen skickar vi skivor till alla politiska partier eller så skickar vi inte till något utan hänvisar till https://shipit.ubuntu.com/ och förklarar att vi inte har möjlighet att dela ut större volymer av CD-skivor.
Jo, det var väl lite dit jag ville komma.  ;) Att vi ska fundera på hur vi skulle agera om det var vårt favoritparti resp det parti vi tycker mest illa om. Ibland är det lätt att ta ställning direkt till en sån här fråga beroende på vad man tycker om partiet ifråga.
Tjau vi ska inte beblanda oss i politik... enkelt... Vi har Ubuntus budskap och inget annat.

Sen kan vi då ha andra privata åsikter.

Ubuntu ska vara helt rent.

I det här fallet så blir det naturligvist en politisk koppling.

Den förra regimen rök ihop angående detta förra hösten där också PP kom upp på
tapeten.
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
Bossieman skrev:

Enda raka är att inte dela ut till olika partier oavsett vilket parti det rör sig om, och hänvisa dom till ship-it om/när en förfrågan kommer in.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev: Enda raka är att inte dela ut till olika partier oavsett vilket parti det rör sig om, och hänvisa dom till ship-it om/när en förfrågan kommer in.
Jo visst är det så... ;)  Ingen politik i Ubuntu.  8)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Enda raka är att inte dela ut till olika partier oavsett vilket parti det rör sig om, och hänvisa dom till ship-it om/när en förfrågan kommer in.
Håller med om detta då vi inte har de volymerna som krävs. Detta borde imo även gälla när företag efterfrågar skivor. Det kanske ska vara som så att detta med skivorna i vårt LoCo i första hand ska användas av den "lille" medlemmen / Enskilda personer och på så sätt erbjuda denne ett sätt att sprida Ubuntu lokalt, via Bibliotek eller skola t.ex.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

plun skrev: Om du hotar med att stänga tråden så infaller sig direkt steg 3.

https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems

Endera diskuterar man det här grundligt eller så är det
överprövning direkt.

Peka gärna på när jag hotade med att låsa tråden?
Jag skulle aldrig låsa en tråd i ett ämne jag inte modererar i.

Jag skrev : jag anser att denna tråd bör låsas
Knappast ett hot.
plun skrev: Tjau vi ska inte beblanda oss i politik... enkelt... Vi har Ubuntus budskap och inget annat.

Sen kan vi då ha andra privata åsikter.

Ubuntu ska vara helt rent.

I det här fallet så blir det naturligvist en politisk koppling.

Den förra regimen rök ihop angående detta förra hösten där också PP kom upp på
tapeten.
I och med att Du inte anser att de skall få dela ut skivor p.g.a. deras politiska inställning ÄR en politisk ställning i sig och en motsägelse till att Ubuntu skall vara opolitisk....

Det är uppenbart att Du inte tolkar texten på samma sätt som jag...

Tycker det är sorgligt att du, plun, startar en politisk pajkasting när vi skall vara opolitiska i detta forum!

Inlägg av Okänd »

Barre skrev: Tycker det är sorgligt att du, plun, startar en politisk pajkasting när vi skall vara opolitiska i detta forum!
Tjau det kanske behövs den argumentatione för att inse att PP inte är trovärdiag
att dela ut VÅRA skivor.

i själva verket är det en av de stora orsakerna att det går trögt.

Läs Ubuntuforums med användare från hela världen...  rena skandalen med "piratromantiken".
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Det hela är väl en praktisk fråga. Behöver man tusentas skivor kan vi inte plocka av de enstaka vi har. Vi har inte resurser att förse så stora arrangemang med skivor.

De skivor vi har räcker till mindre arrangemang. Dela ut en handfull på bibblan och så.

Behöver man större volymer är det shipit och därmed inte vårt beslut, oavsett om det är PP, Scouterna, Ericsson, Röda Korset, vi själva  eller vem det är som behöver så stora volymer.

Vi behöver däremot inte diskriminera politiska partier. Vill en partirepresentant ha en handfull skivor för att dela ut på ett internt möte eller så så är det väl OK, men i så fall ska det vara lika för alla partier.

Värderar olika partiers politik gör vi inte här -- i alla fall inte som organisation. Det står väl vem som helst fritt att tycka till i Caféet, men det bör ske med sans och måtta och vi som är förtroendevalda bör nog undvika.

Åsikter om piratkopiering kan vi däremot ha, men det hör nog hemma i caféet det med.

Har jag missat nå't?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

Ser att ni inte vill diskutera politk här. Även om jag anser att Free Software i allra högsta grad är politik.

Jag vill bara göra en inbjudan till alla här att ta sig en titt på denna diskussionstrård på Piratpartiets forum. Den bör ge en ganska bra bild av hur partiet förhåller sig till free software.

Jag vill definitivt rikta denna inbjudan till plun. Skulle du välja att ta denna diskussion på vårat forum skulle det vara väldigt positivt för vår politik. Detta gäller även alla andra som skulle vilja se en större politisk medvetenhet om free software, det bästa stället att driva agendan just nu är via Piratpartiet eftersom vi redan stär väldigt nära free software, några knuffar till skulle behövas innan vi är framme dock.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Då får PP trycka upp egna skivor utifrån ISO:n på det sätt de behagar.
Givetvis med deras logga på.
Det är väl bra att besökarna på mässan ifråga förknippar Ubuntu med PP?
Inte tvärtom då PP med Ubuntu...

ANOBiS
Piratpartist som har kört Ubuntu.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Borde vi inte låsa den här tråden i väntan på att vi reder ut diverse sakfrågor först. Är rädd att vi hetsar upp oss om en massa principfrågor och taktiska frågor när det hela framför allt är en frågan om hur många skivor vi har och vad vi kan/får göra med dem.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men så länge man inte gör en markering mot
det kommersiella pirateriet så är man inte trovärdig enligt min mening.

Men Ubuntu är inte politik och ska inte beblanda sig med politik.

Däremot kan man delta i debatten med sina argument.

Så även om Moderaterna eller FP, Socialdemokraterna osv skulle
fråga så är svaret densamma.

Men med just PP är det än mer komplicerat pga det kommersiella pirat junket
som "förslavar" massvis med användare och direkt motarbetar vår sak.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:
Bobcat skrev: Jag har ingen som helst kunskap om PP och deras partiprogram likväl vad de egentligen står för, så upplys mig.
Vad de står för hittar du enkelt på deras hemsida, nu hade vi ett riksdagsval där inte
så många ur vår demokrati valde just Piratpartiet.
Tror vi inom kort kommer bli väl upplysta om PP:s partiprogram och vad de står för.  ;)
http://forum.piratpartiet.se/Topic77682-110-1.aspx
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Borde vi inte låsa den här tråden i väntan på att vi reder ut diverse sakfrågor först. Är rädd att vi hetsar upp oss om en massa principfrågor och taktiska frågor när det hela framför allt är en frågan om hur många skivor vi har och vad vi kan/får göra med dem.
Tycker det vore helt fel att gå in och låsa den här tråden nu i detta läge, diskussionen är ju trots allt intressant och inte på något sätt störande eller urspårad.

Däremot så borde kanske man ta en rejäl diskussion i en ny tråd där det reds ut vart U-SE står och hur U-SE ska agera i frågor liknande denna.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo det finns redan en klok tråd om detta där

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1703.0.html

Ett lååångt inlägg med medhåll.

sen en till där 1 person verkligen beskriver vad det handlar om

"Jag fildelar en hel del. Dock laddar jag inte ner eller upp illegala saker." eloge för det !!!

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,717.0.html

Sen en tråd som spårade ur...  8)

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1702.0.html

Så politik är inget för Ubuntu....IMHO  ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Jo det finns redan en klok tråd om detta där

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1703.0.html

Ett lååångt inlägg med medhåll.

sen en till där 1 person verkligen beskriver vad det handlar om

"Jag fildelar en hel del. Dock laddar jag inte ner eller upp illegala saker." eloge för det !!!

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,717.0.html

Sen en tråd som spårade ur...  8)

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1702.0.html

Så politik är inget för Ubuntu....IMHO  ;)
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med de länkarna riktigt eller vem de var riktade till, men om jag tolkar dig rätt så förordar du "locket på"?  ???
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Ja, Det skulle vara intresant.

PP-Snubbe: Vi vill ha bort copyrightlagar och licenser. Fri delning av program och musik.
Random-dude: Men hur skulle det fungera. Ska jag bara kunna ladda ned vilket program jag vill från internet?
PP-Snubbe: Ja men det är väll självklart. Photoshop, Windows vista, Cinema4D och alla andra. Dom bästa programmen für alles!
Random-dude: Gud vad coolt, Så då ska jag alltså kunna få allt gratis, Wow.
PP-snubbe: Här, Ta en ubuntu CD.

Och att PP tycker att företag ska kunna ta GPL kod och göra den ofri är inte så populärt i mina ögon.
Visst vi ska vara opolitiska och allt, Men vi kan seriöst inte befatta oss med sådanna ideer. Sånt som motverkar allt vi arbetar för.

Så nej, Om PP vill dela ut ubuntuskivor, Vilket de givetvis får. Så får dem bränna själv. Jag tycker inte att vi ska befatta oss med dem.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev:
Jag vet inte riktigt vart du vill komma med de länkarna riktigt eller vem de var riktade till, men om jag tolkar dig rätt så förordar du "locket på"?  ???
Jo man kan läsa och begrunda länkarna angående frågan kring politik och de som
då var inblandade.

Mer gräver jag inte i detta mer än att historia ibland är nyttigt.

Trill

Inlägg av Trill »

plun, du säger att Ubuntu inte ska ha någonting med politik att göra. Samtidigt gör du ett politiskt ställningstagande mot PiratPartiet och börjar analysera deras politik och konsekvenser av det. Pg.a din analys så ska de diskrimineras.

Jag förstår inte hur du skulle kunna vara mer politisk.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Smygis skrev: PP-Snubbe: Vi vill ha bort copyrightlagar och licenser. Fri delning av program och musik.
Den snubben skulle fått sparken!
Så nej, Om PP vill dela ut ubuntuskivor, Vilket de givetvis får. Så får dem bränna själv. Jag tycker inte att vi ska befatta oss med dem.
Således märker vi skivorna som vi själva vill, som jag sa tidigare.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"