Utöka gärna det där inlägget med mer ord. Jag förstår det inte riktigt...plun skrev:Det är väl som "fan läser bibeln" isåfall.gasol skrev: Skulle man inte med denna logik ``förbjuda´´ Dell från att sälja datorer med ubuntu på eftersom säljer så många datorer med för installerat windows på?
Man måste inse att anledning till att windows har så stor genomslags kraft är att det finns windows installerad på varande djävla dator som säljs nästan. Samt att dom som installerar crackade XP versioner aldrig kommer att köra ubuntu/linux eftersom deras spel inte funkar på ubuntu.
edit: fixxade en oavslutad mening...
Bort med det här junket..... Titta på smörjan... beskåda eländet
Bedrövligt, uselt !!!
http://thepiratebay.org/search/MS/0/0/1 ... 00,400,600
Enkelt så kan sedan de som vill betala för smörjan.
Vi andra utvecklar den fria mjukvaran.
Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)
SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)
Jag har inte skrivit att PB ska bort, däremot bör den ofria mjukvaran snarast blockerasTrill skrev:
Jag bryr mig inte ett dugg om vad Ubuntu Kina eller vad Ubuntu Indien tycker.
Windows sprids på Piratebay för att det finns ett behov av Windows, det är väl bättre att försöka ta bort behovet än att ta bort Piratebay som är skitbra sett ur många andra aspekter.
av trovärdighetsskäl.
Så här skriver en indier:
A very sad day indeed. Here in Calcutta, India, all us Linux lovers were finally happy that Vista cannot be pirated and people would have to pay at least 50% cost of the computer to run Vista. This would make people use Linux. Sad. I agree with gradedcheese.
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p= ... stcount=11

Piratebay kommer aldrig sitta och censurera materialet som laddas upp. Det är sånt man får ta i en marknadsekonomisk webbplats.plun skrev:
Jag har inte skrivit att PB ska bort, däremot bör den ofria mjukvaran snarast blockeras
av trovärdighetsskäl.
Jo men då kommer vi ingen vart..... egentligen skulle det varit bra om Bushs hantlangareTrill skrev:Piratebay kommer aldrig sitta och censurera materialet som laddas upp. Det är sånt man får ta i en marknadsekonomisk webbplats.plun skrev:
Jag har inte skrivit att PB ska bort, däremot bör den ofria mjukvaran snarast blockeras
av trovärdighetsskäl.
lyckats förra året.
Nu måste Windows Vista spridas så då ligger man lågt ett tag från USA...

- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vilket OS väljer folk:
Ubuntu 0 kr.
Windows 0 kr. (kostar 3-5000, runt 1000 om det är OEM) <-- har inte kollat in priserna utan tar på en höft
Sven Gustavsson tänker nog att eftersom Windows kostar 3000 kr. i affär så har han gjort en lönande affär genom att få Windows gratis. Tjänat HELA 3000 kr.
Varför välja Ubuntu då som kostar 0 kr. även under normala omständigheter.
Skulle däremot detta scenariot inträffa så kan man tänka sig annat:
Ubuntu 0 kr.
Windows 3000 kr.
Sen har du helt rätt i att det är vidrigt att folk inte har valmöjligheter när dom köper sin dator utan blir påprackad Windows.
Ubuntu 0 kr.
Windows 0 kr. (kostar 3-5000, runt 1000 om det är OEM) <-- har inte kollat in priserna utan tar på en höft
Sven Gustavsson tänker nog att eftersom Windows kostar 3000 kr. i affär så har han gjort en lönande affär genom att få Windows gratis. Tjänat HELA 3000 kr.
Varför välja Ubuntu då som kostar 0 kr. även under normala omständigheter.
Skulle däremot detta scenariot inträffa så kan man tänka sig annat:
Ubuntu 0 kr.
Windows 3000 kr.
Skillnaden är att Dell säljer datorer helt lagligt med Windows på.gasol skrev: Skulle man inte med denna logik ``förbjuda´´ Dell från att sälja datorer med ubuntu på eftersom säljer så många datorer med för installerat windows på?
Man måste inse att anledning till att windows har så stor genomslags kraft är att det finns windows installerad på varande djävla dator som säljs nästan. Samt att dom som installerar crackade XP versioner aldrig kommer att köra ubuntu/linux eftersom deras spel inte funkar på ubuntu.
edit: fixxade en oavslutad mening...
Sen har du helt rätt i att det är vidrigt att folk inte har valmöjligheter när dom köper sin dator utan blir påprackad Windows.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Ganska intressant när jag sökte på linux så fick jag upp 34 sidor med torrents länkar, medans när jag klickade på pluns länk om MS så fick jag bara 32 sidor med länkar.
Sedan så bör det ju även nämnas att PP inte driver TPB
Nej men alla vet att det finns starka intressen mellan dessa......gasol skrev: Ganska intressant när jag sökte på linux så fick jag upp 34 sidor med torrents länkar, medans när jag klickade på pluns länk om MS så fick jag bara 32 sidor med länkar.

Jag kan inte på något sätt se att det är rätt att sprida det här
kommersiella junket.

Alla förblir ju trälar.... Förklara !
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Det är väl bara för piratparitets representanter att registrerar sig på shipit https://shipit.ubuntu.com/ och göra en special request. Tycker de att arrangemanget är värd skivor så skickar de det.
Håller med om att det är synd och skam att det inte finns en valmöjlighet, men å andra sidan så vet man ju inte hur många det är som gör ett medvetet val då de väljer operativ till sin dator, de flesta vill ju kunna spela de senaste spelen utan att stöta på patrull och inte kunna göra det?!k_jermeus skrev: Sen har du helt rätt i att det är vidrigt att folk inte har valmöjligheter när dom köper sin dator utan blir påprackad Windows.
Vad det gäller spel så lever ju Linux som operativ/plattform fortfarande i stort sett på stenåldern.
Tycker inte att detta ämne bör diskuteras vidare... texten är bra som det är och det är plun som gör en politisk "statement" att PB inte skall få cd-skivor skeppade eftersom uppenbarligen inte PB stämmer överens med h*ns idiologi. Jag förstår inte viljan att trådnappa en enkel förförfrågan och skapa en politisk debatt av det hela.Bossieman skrev: Oj, vad mycket politik det blev här.
Ingen protesterade när vi föreslog och använder följande text:
Behöver vi komplettera att vi inte ska skicka till politiska organisationer/personer? Jag ser inte hur det skulle bryta mot mot några regler eller annat att skicka skivor till politiska organisationer/personer.Dessa skivor ska inte användas för privat bruk till er själva. För eget privat bruk kan ni beställa från https://shipit.ubuntu.com/. Om ni däremot vill marknadsföra Ubuntu på er skola, dela ut skivor till bibliotek eller liknande så kan ni få skivor hemskickade till er för självkostnadspris.
Hur som helst är detta ett klart laddat ämne och frågan bör diskuteras vidare.
Denna tråd bör låsas och cd-skivor bör skeppas,
något OT, men jag sympatiserar inte med många av punkterna i piratpartiets partiprogram, det hör inte hit. Inte heller pluns uppfatting om politik och vad som är den "rätta" läran..
blogg @ Gargamel.NU
Jo jag ställer direkt frågan till Canonical/Ubuntu angående politiska samrören.Barre skrev:Tycker inte att detta ämne bör diskuteras vidare... texten är bra som det är och det är plun som gör en politisk "statement" att PB inte skall få cd-skivor skeppade eftersom uppenbarligen inte PB stämmer överens med h*ns idiologi. Jag förstår inte viljan att trådnappa en enkel förförfrågan och skapa en politisk debatt av det hela.Bossieman skrev: Oj, vad mycket politik det blev här.
Ingen protesterade när vi föreslog och använder följande text:
Behöver vi komplettera att vi inte ska skicka till politiska organisationer/personer? Jag ser inte hur det skulle bryta mot mot några regler eller annat att skicka skivor till politiska organisationer/personer.Dessa skivor ska inte användas för privat bruk till er själva. För eget privat bruk kan ni beställa från https://shipit.ubuntu.com/. Om ni däremot vill marknadsföra Ubuntu på er skola, dela ut skivor till bibliotek eller liknande så kan ni få skivor hemskickade till er för självkostnadspris.
Hur som helst är detta ett klart laddat ämne och frågan bör diskuteras vidare.
Denna tråd bör låsas och cd-skivor bör skeppas,
något OT, men jag sympatiserar inte med många av punkterna i piratpartiets partiprogram, det hör inte hit. Inte heller pluns uppfatting om politik och vad som är den "rätta" läran..

Absolut.... men hur/var/när ser du att Ubuntu-se sympatiserar med piratpartiet?plun skrev: Jo jag ställer direkt frågan till Canonical/Ubuntu angående politiska samrören.
Menar du att alla som begär CD-skivor måste ange sin politiska ståndpunkt och redogöra hur de skall distribuera dessa?
Jag tolkar ubuntus "icke politiska" ståndpunkt som att ubuntu inte skall skilja på någon, oavsätt politisk läggning... med det gör uppenbarligen inte du, ditt sätt att tycka och tänka står lite över "alla andra", elller?
Dra iväg frågan till Canonical/Ubuntu, posta gärna texten innan... du kan ju vara så att du misstolkat piratpartiets uppsåt och därför inte anser att de skall kunna dela ut skivor.
blogg @ Gargamel.NU
Om PP delar ut "våra" skivor sker det då en politisk koppling.
Jag finner inte PP som trövärdiga om du läst debatten.
Om du hotar med att stänga tråden så infaller sig direkt steg 3.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Endera diskuterar man det här grundligt eller så är det
överprövning direkt.
Jag finner inte PP som trövärdiga om du läst debatten.
Om du hotar med att stänga tråden så infaller sig direkt steg 3.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoResolvingProblems
Endera diskuterar man det här grundligt eller så är det
överprövning direkt.
Jag förstod nog inte heller varför tråden utmynnade i ideologisk debatt.
Dock tycker jag det är sorgligt att folk är såpass dåligt insatta i Piratpartiets politik och ändå ger sig in i debatten. Man gör en s.k. halmdocka genom att säga "så här tycker PP" (som inte stämmer) och kritiserar det. Förhoppningsvis gör man det i god tro, men hade det inte varit så mycket enklare att bara läsa själv på piratpartiet.se?
pluns anklagesler om att PP och TPB har formella band och att PP kan besluta vad TPB ska ha kvar eller ta bort är skrattretande.
Lars beskrivning att "Pirat-rörelsen arbetar aktivt för att avskaffa upphovsrätten" stämmer iaf inte in på PP vilket hade visat sig om man läst partiets principprogram. Istället för att avskaffa den vill man balansera den.
Dock tycker jag det är sorgligt att folk är såpass dåligt insatta i Piratpartiets politik och ändå ger sig in i debatten. Man gör en s.k. halmdocka genom att säga "så här tycker PP" (som inte stämmer) och kritiserar det. Förhoppningsvis gör man det i god tro, men hade det inte varit så mycket enklare att bara läsa själv på piratpartiet.se?
pluns anklagesler om att PP och TPB har formella band och att PP kan besluta vad TPB ska ha kvar eller ta bort är skrattretande.
Lars beskrivning att "Pirat-rörelsen arbetar aktivt för att avskaffa upphovsrätten" stämmer iaf inte in på PP vilket hade visat sig om man läst partiets principprogram. Istället för att avskaffa den vill man balansera den.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Nu har jag inte skrivit att de har formella band... däremot bör då PP göra upp med detlokpest skrev:
här angående fri mjukvara.
Det finns ingen trovärdighet att hävda att MS, Symantecs eller Adobes mjukvara är fri
om den ligger på PirateBay. Den mjukvaran kommer aldrig att bli fri.
Enbart förödande för all utveckling.
Och en annan som inte följt debatten och inte har en susning om vad det är som gör PP så totalt olämpliga att dela ut skivor, skulle man kunna få en mer tydlig förklaring på det som gör dem olämpliga.....och skulle man även kunna få nåt konkret som pekar ut kopplingen som tydligen ska finnas emellan PP och TPB?
Jag har ingen som helst kunskap om PP och deras partiprogram likväl vad de egentligen står för, så upplys mig.
Jag har ingen som helst kunskap om PP och deras partiprogram likväl vad de egentligen står för, så upplys mig.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag tycker inte det här är en så särskilt enkel fråga. Jag förstår fullständigt pluns resonemang, men samtidigt så känns det resonemanget lite grand som när man pratar om fria/slutna drivrutiner. Ibland måste man vara praktisk och använda sej av metoder/program/annat som man inte gillar för att gå framåt.
Största risken med att förknippas med piratpartiet är att ubuntu kan förknippas med PP och därmed inte tas på allvar av övriga partier eller rentav få motstånd från dessa pga av kopplingen till PP. Kopplingen kan vara negativ pga att PP är ett nytt litet parti som uppfattas som ett enfrågeparti. Oavsett vad som står i partiprogram och hur ambitiösa representanterna än kan vara så är det nog så som det ofta uppfattas av dom flesta människor.
Å andra sidan, kan man övertyga några "pirater" att använda ubuntu istället för krackad windows så är ju det bra.
Vi kanske också ska fundera hur vi skulle resonerat om det vore ett annat parti som skulle dela uta skivorna. Socialdemokrateran, moderaterna, centern, vänsterpartiet, miljöpartiet, folkpartiet, kristdemokraterna? Eller sverigedemokraterna? Ska vi agera på samma sätt mot alla politiska organisationer eller bara mot vissa? Jag tror det är viktigt att tänka igenom.
Största risken med att förknippas med piratpartiet är att ubuntu kan förknippas med PP och därmed inte tas på allvar av övriga partier eller rentav få motstånd från dessa pga av kopplingen till PP. Kopplingen kan vara negativ pga att PP är ett nytt litet parti som uppfattas som ett enfrågeparti. Oavsett vad som står i partiprogram och hur ambitiösa representanterna än kan vara så är det nog så som det ofta uppfattas av dom flesta människor.
Å andra sidan, kan man övertyga några "pirater" att använda ubuntu istället för krackad windows så är ju det bra.
Kanske vunnit just dom där 5 procenten istället för att 100% väljer en krackad vista.Om piratpartiet hjälper till så att 95% väljer en crackad Windows och 5% nappar på Ubuntuerbjudandet.
Vad har man då vunnit?

Vi kanske också ska fundera hur vi skulle resonerat om det vore ett annat parti som skulle dela uta skivorna. Socialdemokrateran, moderaterna, centern, vänsterpartiet, miljöpartiet, folkpartiet, kristdemokraterna? Eller sverigedemokraterna? Ska vi agera på samma sätt mot alla politiska organisationer eller bara mot vissa? Jag tror det är viktigt att tänka igenom.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Vad de står för hittar du enkelt på deras hemsida, nu hade vi ett riksdagsval där inteBobcat skrev: Jag har ingen som helst kunskap om PP och deras partiprogram likväl vad de egentligen står för, så upplys mig.
så många ur vår demokrati valde just Piratpartiet.
Ubuntu är opolitiskt. Enkelt, lätt.
Vi delar själva ut våra skivor med vårt eget namn.
Enklast så ställer man ut skivor på tex alla bibliotek.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Vi på Ubuntu-se har väl inte rätt att göra en indelning efter människor/partiers politiska värderingar i urvalet? Eller är det nåt som jag har missat här?Ska vi agera på samma sätt mot alla politiska organisationer eller bara mot vissa? Jag tror det är viktigt att tänka igenom.
Antingen skickar vi skivor till alla politiska partier eller så skickar vi inte till något utan hänvisar till https://shipit.ubuntu.com/ och förklarar att vi inte har möjlighet att dela ut större volymer av CD-skivor.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Nu är jag inte speciellt politiskt intresserad oavsett vilket parti det rör sig om, utan jag är mer intresserad av det du pratar om och agiterar emot. Vill höra din version av vad som är så tokigt.plun skrev:Vad de står för hittar du enkelt på deras hemsida, nu hade vi ett riksdagsval där inteBobcat skrev: Jag har ingen som helst kunskap om PP och deras partiprogram likväl vad de egentligen står för, så upplys mig.
så många ur vår demokrati valde just Piratpartiet.
Ubuntu är opolitiskt. Enkelt, lätt.
Vi delar själva ut våra skivor med vårt eget namn.
Enklast så ställer man ut skivor på tex alla bibliotek.
Deras hemsida med partiprogram intresserar mig inte ett dugg.