Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
rever

Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av rever »

Hej!

Piratpartiet Västerbotten och Ung Pirat Umeå kommer att befinna oss på Stora Noliamässan i Umeå den 4-12 augusti med två stycken stora montrar. Där hade vi tänkt att blandannat dela ut cd-skivor på våran favorit dist, Ubuntu. Vi kommer också att prata mycket om fri och open source mjukvara.

Det vi eftersöker är ca 200-300 Ubuntu cdskivor att dela ut på denna gigantiska mässa. Någon som har en aning om vart man kan vända sig? Eller vem vet någon här kanske har sådana resurser?

Svara här eller sänd iväg ett mail till: stefan.flod@piratpartiet.se

Vartannat år i augusti arrangeras Sveriges publikmässigt största mässa
Stora Nolia i Umeå, mässområdet fylls av drygt 840 utställare och
130 000 besökare.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av Bossieman »

* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo nu har inte Ubuntu Sverige ett smack att göra med politik
eller Piratpartiet Sverige.

Ubuntu ska INTE blandas med politik.

Om det skänks skivor till en politisk organisation och de delas
ut av dito anmäler jag detta direkt till Canonical/Ubuntu för
prövning om det kan anses som lämpligt.

Sen angående "fri mjukvara" skulle jag önska att PP gjorde upp
angående det kommersiella skräpet, typ crackade Windows Vista  som saluförs typ på PB som kraftigt försvårar Ubuntus spridning.

Tack !
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Jag håller med plun och tycker att det vorre extremt olämpligt om Ubuntu-sverge stödde eller på något vis kopplades samman med en organisation som vill plocka bort fri ur fri mjukvara.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

nu tycker jag både plun och smygis biter sig lite i svansen när de säger att Ubuntu är opolitiskt och inte skall associeras med någon politiskt organisation, när ni i samma andetag ratar ner på den ideologi som piratpartiet står för..

jag undrar om det skulle vara samma negativa inställning om pensionärspartiet skulle efterfråga skivor?
Om inte, så har ni just gjort en politisk ställning för Ubuntu Linux!
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag har också svårt att se hur och varför Ubuntu ska kopplas ihop med ett parti på det här viset. Å andra sidan förstår jag inte riktigt hur vi ska kunna hindra det.

Jag kan tänka mig samarbeten med politiska partier, men då måste vi vara med och sätta villkoren.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag stödjer inte Piratpartiet men jag stödjer deras rättigheter.

För att citerar GPL (även om det är v3):
4.[1] Conveying Verbatim Copies.

You may convey verbatim copies of the Program's source code as you receive it, in any medium, provided that you conspicuously and appropriately publish on each copy an appropriate copyright notice; keep intact all notices stating that this License and any non-permissive terms added in accord with section 7 apply to the code; keep intact all notices of the absence of any warranty; and give all recipients a copy of this License along with the Program.

You may charge any price or no price for each copy that you convey, and you may offer support or warranty protection for a fee.
Så varför skulle piratpartiet inte få distrubera ubuntu skivor ?
Jag håller med plun och tycker att det vorre extremt olämpligt om Ubuntu-sverge stödde eller på något vis kopplades samman med en organisation som vill plocka bort fri ur fri mjukvara.
Hur menar du att piratpartiet vill ta bort friheter från fri programvara ?
Lars

Inlägg av Lars »

Vid första anblicken kan det tyckas att anti-upphovsrättsvärlden och öppen-källkods-världen strävar efter samma mål, att göra immateriell egendom tillgänglig för alla. Men utgångspunkten är fundamentalt olika.

Människorna bakom öppen-källkods-projekt donerar frivilligt sitt eget arbete till allmänheten.

Människorna inom pirat-rörelsen tar andras arbete mot deras vilja och gör det tillgängligt för allmänheten.

Öppen-källkods-rörelsen utnyttjar upphovsrätten för att uppnå sina mål. De arbetar aktivt för att upphovsrätten ska respekteras, både för deras egna arbete och för andras.

Pirat-rörelsen arbetar aktivt för att avskaffa upphovsrätten. Det är något som skulle påverka GPL-program negativt, men har väl mindre betydelse för BSD-licensierad programvara.

Men naturligtvis har Piratpartiet all rätt i världen att ge bort Ubuntu-skivor, det är ju det som är tjusningen med öppen källkod :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

gasol skrev: Hur menar du att piratpartiet vill ta bort friheter från fri programvara ?
Piratpartiet klarar inte av att göra upp om The Pirate Bay och
kommersiell mjukvara.

Blockade man varenda torrent med varumärken tillhörande Microsoft, Adobe, Symantec osv
så skulle vi kunna börja diskutera "fri mjukvara".

Dela ut 300 Ubuntu skivor och samtidigt hylla något som ger tusentals personer möjlighet
att ladda hem Adobe Photoshop a 7000:- och vänja sig med det eller att
tusentals användare laddar hem junket Windows Vista.  :P

En alldeles förfärlig dubbelmoral som de här bjässarna också drar nytta av.... :P

"Fri mjukvara"...   "Fri tillvänjning av smörjan"....

Absolut största spärren att få fler att prova på Ubuntu eller annan Linuxdistribution.

Så blocka bort junket från PB...Thats it..

Sen ska inte Ubuntu beblandas med politik... !
Okänd

Inlägg av Okänd »

Lars skrev: Men naturligtvis har Piratpartiet all rätt i världen att ge bort Ubuntu-skivor, det är ju det som är tjusningen med öppen källkod :)
Jo men då kan de ta hembrända skivor och inte skivor via Ship-It.

;)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Den viktigaste funderingen här är väl att vi borde vara där och dela ut skivor själva  eller tillsammans med andra öppenkodsaktivister. Vi borde finnas där och berätta om Ubuntu och fri programvara. Jag är osäker på om det låter sig göras i år (kostar säkert en massa pengar, kräver planering osv) men nästa år...
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Okänd

Inlägg av Okänd »

Urban Anjar skrev: Den viktigaste funderingen här är väl att vi borde vara där och dela ut skivor själva  eller tillsammans med andra öppenkodsaktivister. Vi borde finnas där och berätta om Ubuntu och fri programvara. Jag är osäker på om det låter sig göras i år (kostar säkert en massa pengar, kräver planering osv) men nästa år...

Vi ska själva klara av att distribuera våra skivor i eget namn.

Eller att de läggs ut på företag, bibliotek etc med vår banner.

HenrikAn gjorde utmärkta förslag på sådana utställnings"hyllor".

Klarar vi inte det så bör vi skicka tillbaka skivorna.

PP blir jag bara förbannad på när man ser hur MS sitter och skrattar
över att en massa användare vänjer sig med pirat Vista som sedan då köps
vid nästa tillfälle när en dator köps.  Ruttet...
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Men grundidéologin för fri mjukvara osv är väl ganska politiskt i sig? Rätta mig om jag har fel.. Spånar bara.
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Urban Anjar skrev: Den viktigaste funderingen här är väl att vi borde vara där och dela ut skivor själva  eller tillsammans med andra öppenkodsaktivister. Vi borde finnas där och berätta om Ubuntu och fri programvara. Jag är osäker på om det låter sig göras i år (kostar säkert en massa pengar, kräver planering osv) men nästa år...
Prislista:

kl. 10.00-18.00 alla dagar

Anmälningsavgift: 1.000 kr

Monterhyra inomhus: 1.150 kr/kvm inkl. vita monterväggar. Obs! Minimiyta 6 kvm.

Begärt hörn: 1.000 kr/st.

Monterhyra utomhus:

5x5 = 25 kvm: 9.350 kr

10x5 = 50 kvm: 12.750 kr

10x10 = 100 kvm: 17.650 kr

Yta över 100 kvm: 105 kr/kvm

Moms tillkommer på alla priser.

Så dyrt är det.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Okänd

Inlägg av Okänd »

fabsy skrev: Men grundidéologin för fri mjukvara osv är väl ganska politiskt i sig? Rätta mig om jag har fel.. Spånar bara.
Inte alls... den mest blåblodiga aristokraten kan finna stora fördelar med fri mjukvara.
Stora elektronikföretag inser på löpande band den stora fördelen att släppa källkoden fri.
Sun insåg det smarta i att släppa sin Java källkod helt fri.

osv osv

Sen finns det då de som vill göra politik av det vilket det inte alls är.

De som gör politik av det här och blandar ihop begreppen har ofta sedan svårt att bära
sin argumentation.

:)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nåja, även om det inte handlar om höger eller vänster så handlar det om att förändra världen i någon mening --- eller i alla fall förändra en aspekt på den. Jag skulle nog kalla det någon sorts politik.

Sedan kan stat, kommun och landsting dra nytta av öppen kod och då är det ju politiska beslut inblandade.

Sedan tangerar vi områden som upphovsrätt och mjukvarupatent som definitivt har politisk laddning.

Men det beror väl på vad man har för glasögon på sig...
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Urban Anjar skrev: Nåja, även om det inte handlar om höger eller vänster så handlar det om att förändra världen i någon mening --- eller i alla fall förändra en aspekt på den. Jag skulle nog kalla det någon sorts politik.

Sedan kan stat, kommun och landsting dra nytta av öppen kod och då är det ju politiska beslut inblandade.

Sedan tangerar vi områden som upphovsrätt och mjukvarupatent som definitivt har politisk laddning.

Men det beror väl på vad man har för glasögon på sig...
Ja det var lite så jag menade med mitt inlägg.
Det handlar ju ändå om en idé och vision. Sen så kan man med all säkerhet vara säker på att saker blir politik när pengar börjar spela in. Och visst, pengar spelar ju in när det gäller fri mjukvara också..

Men men, tolkningsfråga antar jag.
Trill

Inlägg av Trill »

Vilket bemötade han har fått! :o

Typiskt exempel på någon som inte har förstått vad PP vill. Ett tips till er som inte vet är att läsa deras partiprogram.

Jag tycker självklart att Piratpartiet ska få dela ut våra cd skivor och eftersom det är i så här stora mängder så bör vi stödja dem.
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev:
fabsy skrev: Men grundidéologin för fri mjukvara osv är väl ganska politiskt i sig? Rätta mig om jag har fel.. Spånar bara.
Inte alls... den mest blåblodiga aristokraten kan finna stora fördelar med fri mjukvara.
Stora elektronikföretag inser på löpande band den stora fördelen att släppa källkoden fri.
Sun insåg det smarta i att släppa sin Java källkod helt fri.

osv osv

Sen finns det då de som vill göra politik av det vilket det inte alls är.

De som gör politik av det här och blandar ihop begreppen har ofta sedan svårt att bära
sin argumentation.

:)
Du blandar ihop OpenSource ideologin och Freesoftware foundation ideologin. Opensource används för att utveckla bra saker och för att skapa frihet. Opensource innebär dock inte att frihet är uppnådd eftersom OpenSource bara innebär att du får kolla på koden, ingenting annat.

Sun släppte Javas källkod öppen. Stor skillnad.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Trill skrev: Vilket bemötade han har fått! :o

Typiskt exempel på någon som inte har förstått vad PP vill. Ett tips till er som inte vet är att läsa deras partiprogram.

Jag tycker självklart att Piratpartiet ska få dela ut våra cd skivor och eftersom det är i så här stora mängder så bör vi stödja dem.
Eller att någon annan ställer sig där med massa skivor.
Kanske snackar om ubuntu och gör det klart för folk VAD av det PP propagerar för som ubuntu står för och vad det inte står för. Det blir ju lixom marknadsföring.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"