Ubuntu = aldrig ny programvara?

Användarvisningsbild
Roksvamp

Ubuntu = aldrig ny programvara?

Inlägg av Roksvamp »

Jag har fattat det som att apt skulle innebära ständigt uppdaterad programvara på ett smidigt sätt, men efter att ha läst detta https://wiki.ubuntu.com/StableReleaseUpdates har jag börjat fundera. Jag tolkar det som att när det har släppts en stabil version av ett program kommer den inte att uppdateras alls förutom vid kritiska buggfixar och specifika fall.

Stämmer detta och måste man isåfall gå via inofficeilla källor eller kompilera själv för att få den senaste mjukvaran, även fast det är en stabil release och alltså inte en beta elr liknande?
Okänd

SV: Ubuntu = aldrig ny programvara?

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Jag har fattat det som att apt skulle innebära ständigt uppdaterad programvara på ett smidigt sätt, men efter att ha läst detta https://wiki.ubuntu.com/StableReleaseUpdates har jag börjat fundera. Jag tolkar det som att när det har släppts en stabil version av ett program kommer den inte att uppdateras alls förutom vid kritiska buggfixar och specifika fall.

Stämmer detta och måste man isåfall gå via inofficeilla källor eller kompilera själv för att få den senaste mjukvaran, även fast det är en stabil release och alltså inte en beta elr liknande?
Du får inga nya versioner av program i en stabil Ubuntuversion. Bara buggfixar och säkerhetsuppdateringar.  Däremot får du massa nya program och uppdateringar när Ubuntu kommer med en ny release var sjätte månad. De flesta stora distributioner använder sig av det här systemet. Undantagen är Arch, Gentoo och i viss mån Debian som använder sig av rullande releaser som bara uppdateras via förråden.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Jo, det stämmer. Om du vill ha et hyffsat stabilt system med dagliga uppdateringar så rekommenderar jag Debian testing/unstable. :)

Sid:
Kör inte Fedora med ständiga uppdateringar? Eller har de slutat med det?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev: Jo, det stämmer. Om du vill ha et hyffsat stabilt system med dagliga uppdateringar så rekommenderar jag Debian testing/unstable. :)

Sid:
Jag vet inte riktigt hur det fungerar där men dom kör väl ingen rullande release som Debian Sid, Gentoo etc. Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Vetjefan om jag vill köra Debian, vill inte gärna krångla till det mer än nödvändigt, gick ju över till GNU/Linux från att aldrig ha lämnat Windos ganska nyligen ;)

Men det här känns väldigt synd att höra då jag redan har blivit lite irriterad på hur man får hem program i linuxvärlden, har ju varit van vid att man bara kan knalla in på närmsta sajt och hämta den senaste mjukvaran färdigkompilerad.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Vetjefan om jag vill köra Debian, vill inte gärna krångla till det mer än nödvändigt, gick ju över till GNU/Linux från att aldrig ha lämnat Windos ganska nyligen ;)

Men det här känns väldigt synd att höra då jag redan har blivit lite irriterad på hur man får hem program i linuxvärlden, har ju varit van vid att man bara kan knalla in på närmsta sajt och hämta den senaste mjukvaran färdigkompilerad.
Vad är så bra med det menar du?
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Att kunna hämta förkompilerad mjukvara från tillverkarens hemsida? Tycker det känns väldigt skönt att kunna hämta ut ett program som är kompilerad för ens plattform den dag den komme rut och inte behöva vänta tills hela operatissystemet uppdateras, gillar att ha den senaste programvaran men inte om man ska behöva krångla till det med byggande osv.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Sid skrev:
Emil.s skrev: Jo, det stämmer. Om du vill ha et hyffsat stabilt system med dagliga uppdateringar så rekommenderar jag Debian testing/unstable. :)

Sid:
Jag vet inte riktigt hur det fungerar där men dom kör väl ingen rullande release som Debian Sid, Gentoo etc. Eller har jag fel?
De gjorde i allafall det när jag körde det. (Fedora Core 2-3-4). Ny version innebar bara nya program på CDn.
Precis som Gentoo alltså.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Att kunna hämta förkompilerad mjukvara från tillverkarens hemsida? Tycker det känns väldigt skönt att kunna hämta ut ett program som är kompilerad för ens plattform den dag den komme rut och inte behöva vänta tills hela operatissystemet uppdateras, gillar att ha den senaste programvaran men inte om man ska behöva krångla till det med byggande osv.
1. Väldigt många program som är tillgängliga till Linux har förkompilerade paket till Ubuntu med tanke på att det är den populäraste distributionen just nu.

2. Du får inte säkerhetsuppdateringar och buggfixar till hela systemet genom ett kommando i Windows. Har du tur så fixar dom allvarliga säkerhetshål i sin mjukvara inom ett år.

3. De program du eventuellt saknar kan säkert kompileras genom ett enkelt: ./configure, make, make install vilket säkert är gjort fortare än du klickat dig igenom alla licensavtal i windows.

Är det något speciellt program du saknar så berätta det så kan vi säkert fixa fram ett debpaket till dig
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Sid skrev:
Roksvamp skrev: Att kunna hämta förkompilerad mjukvara från tillverkarens hemsida? Tycker det känns väldigt skönt att kunna hämta ut ett program som är kompilerad för ens plattform den dag den komme rut och inte behöva vänta tills hela operatissystemet uppdateras, gillar att ha den senaste programvaran men inte om man ska behöva krångla till det med byggande osv.
1. Väldigt många program som är tillgängliga till Linux har förkompilerade paket till Ubuntu med tanke på att det är den populäraste distributionen just nu.

2. Du får inte säkerhetsuppdateringar och buggfixar till hela systemet genom ett kommando i Windows. Har du tur så fixar dom allvarliga säkerhetshål i sin mjukvara inom ett år.

3. De program du eventuellt saknar kan säkert kompileras genom ett enkelt: ./configure, make, make install vilket säkert är gjort fortare än du klickat dig igenom alla licensavtal i windows.

Är det något speciellt program du saknar så berätta det så kan vi säkert fixa fram ett debpaket till dig
1. Jo kan hålla med om att det finns få program som inte finns som deb-filer, eller på sidor som GetDeb. Men ska man vara helt ärlig så måste man väl ändå säga att det är snäppet lättare att installera program i Windows med tanke på att verkligen allt finns som binaries.

2. Där håller jag med dig till fullo, apt erbjuder överlägsen säkerhetshantering och snabbhet. Men nu så pratar jag inte säkerhet och kritiska buggfixar utan program som man använder aktivt eller hur man ska förklara det, du fattar säkert.

3. Du får säga vad du vill men ja tycker fortfarande det här med kompilering är svårt, att fatta hur man avinstallerar och osv. känns också lite tillkrånglat.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Ofta finns det ju repositories som man kan lägga till själv som uppdaterar så fort det har kommit en ny release, ex: Amarok.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev:
Sid skrev:

Sid:
De gjorde i allafall det när jag körde det. (Fedora Core 2-3-4). Ny version innebar bara nya program på CDn.
Precis som Gentoo alltså.
Det visste inte jag. Då ska jag testa Fedora igen. Jag gillar rullande releaser :)
Användarvisningsbild
Victor
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Victor »

Jag kände precis likadant som dig, Roksvamp, när jag började med Ubuntu. Men efter ett tag så insåg jag verkligen fördelarna såsom att allt är samlat på ett och samma ställe. Du behöver inte surfa runt på en massa sidor för få reda på vad du behöver (oftast) utan du går bara in i Pakethanteraren/Lägg till program/Synaptic och där har du allt du behöver. Skulle det vara så att det som du vill ha inte finns så finns det, nästan, alltid någon som har fixat ett paket som det bara är att tanka och installera.

Ge Ubuntu/linux lite tid så kommer du själv inse allt ;)
// So long, and thank you for all the fish

"Your Ubuntu User number is # 10448"
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Ibland är man rätt glad om inte helt nya versioner kommer indundrande i maskinen oförhappandes:

Tänk dig en server, där du konfat allt efter behoven, skriptat och donat och plötsligt dånar det in en helt ny version av PHP eller Apache, som inte är sådär vidare kompatibel med din konfiguration.  Just när firman har annonserat för 400 000 och en massa nya besökare är på väg in på sidan...

Eller du står inför trehundra pers och ska visa något och upptäcker att presentationsprogrammet uppträder på ett helt nytt sätt --- ojjädrans, det är visst OOs 3.0 som kommit!

Säkerhetsuppdateringar vill man ju ha men...
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Urban Anjar skrev: Ibland är man rätt glad om inte helt nya versioner kommer indundrande i maskinen oförhappandes:

Tänk dig en server, där du konfat allt efter behoven, skriptat och donat och plötsligt dånar det in en helt ny version av PHP eller Apache, som inte är sådär vidare kompatibel med din konfiguration.  Just när firman har annonserat för 400 000 och en massa nya besökare är på väg in på sidan...

Eller du står inför trehundra pers och ska visa något och upptäcker att presentationsprogrammet uppträder på ett helt nytt sätt --- ojjädrans, det är visst OOs 3.0 som kommit!

Säkerhetsuppdateringar vill man ju ha men...
Jo, så är det väl. Därför är ju Debian riktigt bra. En stabil version, och så testing/unstable med rullade releaser. :)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Sid skrev:

Vet inte om jag tycker att punkt 3 är så himla lätt så det bara är att kompilera, i alla fall inte för nybörjare. När jag vid vissa tillfällen har varit tvungen till detta så har det behövts installerats en massa andra paket. I vissa fall så har jag t.o.m. fått error-meddelanden.
T.ex. så har jag försökt att installera en senare version av Xsane som jag hittade på deras hemsida. Var en tar.gz-fil, men lyckades aldrig installera denna.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Nja, att kompilera är inget att rekommendera nybörjaren, det är ofta en hel del "libbar" och annat som krävs och en hel del program följer inte det vanliga mönstret utan ska kompileras på egna mer eller mindre udda sätt. Förr kompilerade man mycket, men nu är det länge sedan sist.

Ofta kan man nog tåla sig tills nästa Ubuntu-release.

För avancerade användare är det däremot en god sak att testa det senaste, så att man kan hjälpa till att rapportera "buggar" och så att man står redo att hjälpa till när nymodigheterna blir allmängods. Kanske gör man det bäst genom att tanka och testa nästa release.

Men som sagts tidigare. Ubuntu passar kanske inte alla. Hittar man en annan dist som passar ens behov och läggning bättre så är det OK. Här är det emellertid Ubuntu vi håller på med.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

För det första vill jag bara säga att jag inte kommer att byta tillbaka till windows, jag gillar Ubuntu väldigt mycket bortsett från den ovana programhanteringen. Säkerheten, smidigheten och stabiliteten tilltalar mig väldigt mycket och jag kunde inte vara nöjdare på de tre punkterna. Kanske är som Viktor säger också, att man måste ge det hela lite tid för att kunna inse hela systemet.

För det andra så är det endast den nya versionen av Blender som jag har svårt att skaffa, inte hela världen då det i princip bara är ett par bugfixar men när en ny version släpps med en massa funktioner vore det trevligt att kunna få hem det till Ubuntu (sjukt mycket snabbare än i Windows). Syftet med tråden var att få reda på om jag tolkat det hela rätt och inte en stor protest ;)
Senast redigerad av 1 Roksvamp, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Roksvamp; ett möjligt alternativ är kanske att höra i forum likt detta om någon har orkat bygga ett eget paket av Blender?
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Behöver ju inte installera nyaste blender! :)

http://download.blender.org/release/Blender2.44/blender-2.44-linux-glibc232-py25-i386.tar.bz2

Bara att pack upp det och lägga det där du vill sedan dubbelklickar du på filen "Blender" bara! :)

OBS! Kräver Python 2.5 (finns i synaptic)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"