Trådlöst nätverk tappar uppkopplingen lite då och då

Användarvisningsbild
mats-morot
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Trådlöst nätverk tappar uppkopplingen lite då och då

Inlägg av mats-morot »

Tjena!

Har ett smärre problem med mitt trådlösa nätverk. Det kopplar ner ca var 5:e minut, men kopplar upp igen efter några sekunder. Signalstyrkan verkar svagare än i XP, vilket är lite märkligt. Roaming är inkopplat, kan det bero på detta?  ???

Jag plockade nätverkskortet (LiteOn) från en HP-dator (P4 3,2GHz) och satte in en äldre (AMD Athlon 1GHz, 512Mb RAM). Jag använder Feisty 7.04.
Senast redigerad av 1 mats-morot, redigerad totalt 5 gånger.
He who laughs last, wins.
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

SV: Trådlöst nätverk tappar uppkopplingen lite då och då

Inlägg av zenbios »

Har mycket sämre signal styrka här än ja hade med xp oxå.
testat att deaktivera roaming i skriva i ditt essid själv o
tilldela ip med dhcp?
Bild
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Jag kopplade ur roaming och knappade in det jag ställt in routern på (WPA-TSIK osv) men då hittar den ö.h.t. inte nätverket. Och just nu för tillfället har faktiskt uppkopplingen hållt i ca 20 minuter, med en signalstyrka på ca 40%.  ;)
Har jag fel om jag tror att det hela helt enkelt måste hänga ihop med signalstyrkan?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Jag har samma problem. Dock verkar det som att min sämre signalstyrka är lika snabb som hög i XP. Men med mitt problem med att internet dör, försvinner när jag stänger Azureus.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Hmm...
Jag har sedan installationen fått ett meddelande vid uppstart som säger "Network service discovery disabled", pga att jag har nån .local-domain. Kan detta kanske ha nåt att göra med det hela? Jag har inte riktigt reflekterat över vad felmeddelandet hade för innebörd. Och hur blir jag kvitt detta fel?
rajraj

Inlägg av rajraj »

Tjena!
Jag har själv liknande problem som du. Jag är ingen linux-guru och problemen är inte lösta än men jag tänkte försöka bidra med det lilla jag kommit på hittills...

Angående meddelandet om "Network service discovery..." försvinner det förmodligen om du går in i inställningarna för nätverkskortet, väljer fliken "General" och bockar av rutan för "Automatic Service Discovery".

Angående ditt huvudproblem: jag hade samma "symtom" som du. Bockade av roaming-mode och ställde in kortet manuellt, varpå datorn inte hittar nätverket, precis som du beskriver. Upptäckte av en slump att efter jag försatt datorn i vänteläge (suspend) och väckt upp den hittar den helt plötsligt nätverket, och bra fungerar det också. Längre än så har jag dock inte kommit, och ingen annan verkar ha någon lösning heller. Du kan ju ta en titt på min tråd och se om något fungerar för dig... http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9936.0.html

Hittade följande länk jag tänkte prova:
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... otingGuide
Lyckas jag inte då byter jag nog tillbaks till gamla ubuntu 6.10 eller ser mig om efter något annat operativsystem ett tag för det här börjar bli lite träligt nu....

Mvh Erik
Användarvisningsbild
bengt__s
Kontakt:

Inlägg av bengt__s »

har lite av samma problem, tappar kopplingen till internet någon gång i timmen, omstart av datorn löser det men blir ohållbart i längden... testade med " sudo /etc/init.d/networking start" som jag läste om, men det funkade inte, inte heller i "systemloggen" kan man inte se direkt vad som händer. Jag löser det nu med att i nätverksinställningar bocka ur rutan framför min trådlösa anslutning och sedan bocka i den igen, det gör att det funkar och att jag slipper starta om datorn.
/B
Användarvisningsbild
bengt__s
Kontakt:

Inlägg av bengt__s »

kom på att det ska ju vara restart "sudo /etc/init.d/networking restart"
det funkade!
/B
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Ni som har samma problem, vad har ni för drivrutin till nätverkskortet? Mitt använder sig av "Atheros 5006X 802.11abg NIC" som även finns med i "Restricted Drivers Manager". Det kanske kan bero på detta? Jag har letat efter andra drivrutiner som kan tänkas passa men än så länge utan resultat.

Sen har jag också försökt att uppdatera min "NetworkManager Applet" (0.6.4) till 0.6.5 eftersom jag tycker den verkar lite mysko. Dock utan resultat för att

Kod: Markera allt

./configure
klagar på att jag inte har "wireless-tools", vilket jag enligt Synaptic har.
Om man t.ex. väljer "Connect to Other Wireless Network" hittar man alla olika krypteringsvarianterna (WEP, WPA osv) men väljer du "Manual Configuration" finns bara WEP med. Iofs öppnar ju "Manual Configuration" systemets egna nätverksinställningar, men varför har inte DEN med WPA?
kom på att det ska ju vara restart "sudo /etc/init.d/networking restart"
Det här funkar inte alls för mig. Den klagar på "No such device" (wlan)
Men jag använder ju mig av ath0 som inte finns med där.
??? :(
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Eureka!

Jag tror mig ha hittat lösningen. Jag pillade med inställningarna på routern och ändrade "Broadcast channel", som från början var på 13, ner till 3 och vips så funkar det. Prova ni andra också och rapportera om det hjälpte. :)
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Ok... Den lösningen höll i ca 2 dygn. Sen började cirkusen igen. Jag ger upp. >:(
Användarvisningsbild
bengt__s
Kontakt:

Inlägg av bengt__s »

Hallå, ge inte upp, det måste gå att lösa? För mig har det löst sig men inte på ett sätt jag rekomenderar....min cpu gick sönder vid ett fläktbyte, har köpt en zalman jättetyst fläkt... :P hade en celeron 2,9 Ghz innan, den gick i 2 delar.... :-[  då hela datorn efter detta uppträdde skumt bytte jag moderkortet också för säkerhets skull, köpte ny cpu, intel pentium dualcore 1,8 ghz, och ta mig tusan sen jag byggde ihop datorn igen (köpte också en ny hårddisk så jag kunde börja om med ubuntu på riktigt och klippa bandet till min xp dualboot, satte min original HD. i en usb lösning för att spara alla filer) så löste sig problemet med min regelbundna tappade trådlöskoppling......något ont som hade något gott med sig :-)
/B
Användarvisningsbild
mats-morot

Inlägg av mats-morot »

Nä, jag kommer inte ge upp förrän felet är avhjälpt. Det höll ganska bra när jag sänkte broadcast channel, men ändå inte helt felfritt. Just nu surfar jag dock via kabel, eftersom jag har flyttat. Men jag kommer ge mig i kast med problemet senare igen. Då återkommer jag. ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"