Ubuntu - Kubuntu - testade lite

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Ubuntu - Kubuntu - testade lite

Inlägg av Okänd »

Efter har installerat Gutsy, sen fanns det inget lätt sett att nergradera sig till Feisty igen. Då passade jag på att ta hem Kubuntu och installera den istället för Ubuntu.

Efter ha kört ubuntu ett bra tag så blev man chockad att Kubuntu var så olikt mot Ubuntu. Alla program är nästan nya. Svårare att hitta saker i menyer, om man är van vid ubuntu. fick inte heller igång kmail med mitt mail konto, klagade på nånting som den inte ska egentligen klaga på. (funkar bra med thunderbird & evolution)

Men blev otroligt chockad att jag bara behövde installera Beryl för att få igång den. Och jag sitter med ett ATI kort.

Så jag gav 1 dag till kubuntu och imorrn är Ubuntu tillbaka igen.
Är väl mest jag som har printat in ubuntu för mycket i hjärnhalvorna, så om jag kanske satt med Kubuntu nån dag till så kanske man stannar kvar....
Men jag ska inte ta reda på det iallefall  ;D

Så är det bara jag som känner mig vilsen i Kubuntu eller är det fler som känner samma sak?

Sen tänkte jag höra om kubuntu har ett svenskt forum? jag hittade inget på google.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Ubuntu - Kubuntu - testade lite

Inlägg av DeepThought »

Zinden skrev: Sen tänkte jag höra om kubuntu har ett svenskt forum? jag hittade inget på google.
Jadu, det skulle väl vara det här då ;)

Det är ju inte så att Gnome-Ubuntu är det enda som får diskuteras här, utan det skall väl vara ett hem för alla Ubuntusmaker. Däremot tycker jag att det är synd att inte fler här inne använder Kubuntu, för som du säger är det lite annorlunda så om man har problem är det endast en liten klick som har möjlighet att hjälpa till..
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Om jag skulle prova Kubuntu (har inte gjort det än) så är nog inte det här forumet platsen där jag skulle leta efter svar först, på instinkt. Men ändå när man tänker en stund på det så kanske det vore smartast ändå? Samma system i grund och botten ju :)
Kanske tänkvärt att lyfta fram Kubuntu mer här? Det är väl den vanligaste ubuntu-remixen?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pinky skrev: Om jag skulle prova Kubuntu (har inte gjort det än) så är nog inte det här forumet platsen där jag skulle leta efter svar först, på instinkt. Men ändå när man tänker en stund på det så kanske det vore smartast ändå? Samma system i grund och botten ju :)
Kanske tänkvärt att lyfta fram Kubuntu mer här? Det är väl den vanligaste ubuntu-remixen?
Där kommer fördelen med terminalen in. De flesta problem som användare råkar ut för går att lösa via terminalen. En ny Kubuntu-användare har inte så mycket hjälp av de grafiska lösningar som vänder sig till GNOME-användare.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Mjaa, du har genast skillnaden med texteditorn. MÅnga nybörjartips till ubuntu innehåller raden sudo gedit ...
I KDE heter väl texteditorn kate om jag inte minns fel?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Både nano och vi fungerar utmärkt i båda miljöerna
Okänd

Inlägg av Okänd »

Zinden skrev: Så är det bara jag som känner mig vilsen i Kubuntu eller är det fler som känner samma sak?
Sen tänkte jag höra om kubuntu har ett svenskt forum? jag hittade inget på google.
Nej en av sakerna man har som mål med KDE4 är att man ska försöka få ordning på
alla inställningar som det "gödslas" med i nuvarande KDE.

Sen har man en modern hårddisk är det ju inget problem att köra båda.

Känner inte till nåt svensk Kubuntuforum mer än det här.... ;)

Hursomhelst så KDE4 ser klart bra ut...
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Sant. Nano har jag inte provat, men vi var riktigt krånglig när man var helt nu på linux. Då gillar jag helt klart de grafiska editorerna bättre :)
Men är man terminalnörd, så jovisst, då är det väl egentligen inget som skiljer distarna åt? :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pinky skrev: Sant. Nano har jag inte provat, men vi var riktigt krånglig när man var helt nu på linux. Då gillar jag helt klart de grafiska editorerna bättre :)
Men är man terminalnörd, så jovisst, då är det väl egentligen inget som skiljer distarna åt? :)
Nano är inte alls lika svår att lära sig som Vi. Grundsystemet är samma på båda distarna. På tidigare releaser har jag för mig att /usr/bin/gedit var en länk till /usr/bin/kate för att underlätta för Kubuntuanvändare att använda Ubuntus guider men jag vet inte om så är fallet ortfarande.
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Sid skrev: På tidigare releaser har jag för mig att /usr/bin/gedit var en länk till /usr/bin/kate för att underlätta för Kubuntuanvändare att använda Ubuntus guider men jag vet inte om så är fallet ortfarande.
There is only one way to find out... Bwahaha  ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Pinky skrev:
Sid skrev: På tidigare releaser har jag för mig att /usr/bin/gedit var en länk till /usr/bin/kate för att underlätta för Kubuntuanvändare att använda Ubuntus guider men jag vet inte om så är fallet ortfarande.
There is only one way to find out... Bwahaha  ;D
Hahaha :D
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Pinky skrev: Mjaa, du har genast skillnaden med texteditorn. MÅnga nybörjartips till ubuntu innehåller raden sudo gedit ...
Kate är mycket mer avancerad än Gedit.
Kedit finns som motsvarighet. Men även kwrite som är nåt sorts mellanting. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev:
Pinky skrev: Mjaa, du har genast skillnaden med texteditorn. MÅnga nybörjartips till ubuntu innehåller raden sudo gedit ...
Kate är mycket mer avancerad än Gedit.
Kedit finns som motsvarighet. Men även kwrite som är nåt sorts mellanting. :)
Jag vet inte om Kwrite skulle vara så mer avancerad än Gedit...
Användarvisningsbild
DrMario

Inlägg av DrMario »

Jag prövade Kubuntu innan Ubuntu (misstag? ::)).
Så nu känner jag mig mer eller mindre handikappad i gnome och xfce...  ;D

Jag tycker att KDEs applikationer generellt känns mer komplexa och "kraftfulla" än gnomes. Problemet är bara att det känns som att snabbheten blir lite lidande, oavsett om man sitter på en monsterburk med tonvis minne eller ej.

Ska nog ge det en chans till när fyran dyker upp.
⊲ஜ௹ஔ௵ௌூ⊳
Okänd

Inlägg av Okänd »

DrMario skrev: Jag prövade Kubuntu innan Ubuntu (misstag? ::)).
Så nu känner jag mig mer eller mindre handikappad i gnome och xfce...  ;D

Jag tycker att KDEs applikationer generellt känns mer komplexa och "kraftfulla" än gnomes. Problemet är bara att det känns som att snabbheten blir lite lidande, oavsett om man sitter på en monsterburk med tonvis minne eller ej.

Ska nog ge det en chans till när fyran dyker upp.
Jag håller med om att programmen i KDE känns mer komplexa än de i GNOME. Amarok är däremot det enda program jag anser kraftfullare än sin motsvarighet i GNOME. När det gäller snabbheten håller jag med dig i viss mån. GNOME är kvickare på min dator om man bortser från konqueror. Det är den snabbaste grafiska browser jag använt. Utan tvekan.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"