Tack för tipsen. Kände igen en del av dem fast det var läääänge sedan...
Jag har kollat igenom loggarna
/var/log/messages
/var/log/syslog
/var/log/Xorg.0.log (Nollan i mitt fall)
och hittade inget onormalt faktiskt.
Desktopen sten hängde sig igen. T.ex om jag vill sätta eth0 till manuell konfiguration så hängde den sig direkt.
Likadant t.ex. vill kolla vädret i Gbg. Det går att stänga den rutan med det lilla (X) krysset men när man klickar på Knappen STÄNG då hänger det säg.
Likadant om jag använder t.ex. Postit grejen. Det går att skriva i den rutan, men om jag klickar på det lilla låset eller kryssrutan så hänger det sig.
Att öppna en folder (Link från mitt Home på skrivbordet) Så går det bra fortfarande och det går att stänga dem med det lilla (X). Men om jag klickar på något annat, typ Nätverket eller liknande då är det kört.
Min konklusion är att så fort man klickar på något av det grafiska gränssnittet då hänger desktopen sig.
Jag kollade loggarna direkt efter att Desktopen hängde sig och där finns inget anmärkningsvärt alls.
Kollade ett antal gånger: sudo /etc/init.d/gdm stop, sudo /etc/init.d/gdm start.
Det enda som skrevs i messages och syslog var att den stängde ner sig snyggt.
Xorg.0.log visade ingenting heller.
Jag har provat också tre olika kernels
2.6.17-10
2.6.17-11
2.6.20-16 (Aktiv)
och det är ingen skillnad, med eller utan recovery mode.
När jag startar dekstopen så är den helt tom. Efter en stund dyker en liten vit ruta upp längs upp till vänster där muspeken ändrar sig till en markör. Kan dock ej skriva någonting i den.
Jag har också testat att blåsa om hela installtionen från Ubuntu 6-06.1 via 6.10 till 7.04 och från 6.10 till 7.04. Samma fel dyker upp igen.
Jag har fått troll i burken, eller....
EDIT: Skapade ett nytt account i terminalen. Det fungerade. Det enda som var nytt var att Ljude inte fungerade.
Inget ljudkort hittades. Efter omstart fortfarande inget ljud.
Fortfarande så fungerar inte det vanliga kontot.
Jag börjar undra om det
kan vara något ljudkorts strul, kanske...
Under det kontot har jag ändrat i "System/Inställningar/Ljud/" Under fliken "Ljud" för att få ljud under vissa händelser.
EDIT2: Jag lade till den nya usern till gruppen "admin".
Det hänger det sig "nästan" . Inställningar för nätverkskort visar bara en tom ruta och går inte att stänga, liksom användare och grupper kan inte heller stänga sig, tom ruta även där.
Det mesta fungerar men med tomma rutor. Dock går det att logga ut, stänga ner osv. osv.
Jag fattar fortfarande inte ett dyft varför detta OS krånglar så himla mycket...
Vad är det som är fel?