Vilket system som är enklast kan man ju fråga sej. Svaret är ju att det beror på.
Måste jag installera själv eller kommer operativet förinstallerat?
Vad är det för hårdvara?
Bla beror det på, vad ska datorn användas till?
Enklaste sättet att komma igång med en ny dator är om systemet är förinstallerat. jag har startat upp datorer med windows förinstallerat och med ubuntu förinstallerat. Vilket som var snabbast och enklast igång? Ja, inte var det MS produkt.
Om man installera systemet själv så är varken windows eller ubuntu krångligt så länge det inte strular med hårdvaran. På dom datorer där jag har installerat så har jag fått upp ett hyfsat användbart system direkt, där jag kunnat ansluta till internet för uppdatering mm. I windows har jag vid några tillfällen haft problem med nätverkskortsdrivrutiner, bla till just den här datorn. I dom fall windows gått att ansluta direkt har det vid ett par tillfällen slunkit in otyg i datorn (under tiden som jag tankat ner antivirusprogram (!). För att få systemen att funka så bra som möjligt så behövs drivrutiner till båda systemen. Oftast finns det bättre drivrutiner till windows, i några fall saknas drivrutiner helt till ubuntu, men å andra sidan så finns dom flesta drivare som behövs lätt tillgängliga via pakethanteraren.
Till windows måste man också använda diverse säkerhetsprogram som hindrar virus och malware från att angripa datorn. En dubbelriktad brandvägg behövs också. Detta äter resurser och gör både installation och användning krångligare.
Användningen slutligen.
Ska jag spela mycket så har ju windows helt klart ett övertag. Måste man använda vissa speciella program så kanske också man måste använda windows, men i övrigt? Vid ubuntu-installationen så ingår en office-svit, ett graftfullt grafikverktyg, chat-program, ett antal småspel mm. I windows ingår wordpad, paint och ett betydligt mindre antal småspel. Övriga program får man installera i efterhand. I ubuntu uppdateras alla program samtidigt med samma verktyg. i windows uppdateras bara windows och ev MS office samtidigt, sen är det massor med småprogram som måste uppdateras manuellt.
Vad jag undrar är varför någon som inte spelar, eller har behov av speciella program, ska köra ett så krångligt system som windows?