Varför UBUNTU?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Varför UBUNTU?

Inlägg av Turbo »

matzas! Jo, det ligger onekligen en poäng i det du skriver. Men, man kan se det på flera sätt. Ex.v. om du har Windows och Ubuntu på datorn och så lägger Windows av (som det brukar), då har du ändå ett fungerande OS ikvar. Om du tänker på Quictime, flash och mediaplayer i ex.v. Expressen så kommer det föhoppningsvis att fungera i Ubuntu, snart. Antingen fixar Expressen till det eller också Ubuntu. Den målgrupp av vuxna jag talar om använder OS:et till att surfa på nätet, maila, samt skriva ett dokument. Vad det gäller din kommentar:
"Vidare, om man har bristande kunskaper i svenska och engelska, hur blir det då med supporten?"
Svar: Gäller inte samma sak för Windows?  ::)
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Du har rätt turbo. I windows finns ingen support... Så där hjälper det inte vilket språk man  använder...
;)

Brukar windows lägga av?
Men om windows lägger av kan ju barnen inte spela spel.
Då blir det väl fixat igen? Ganska snabbt?

Ubuntu lägger också av...
:)
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
Trixa-med-tuxa

Inlägg av Trixa-med-tuxa »

Jag beställde skivor från Holland. Både 32 bit och 64 bit. Jag ger dom till folk som vill prova.
Anledningen till att jag inte bara bränner själv är att folk får ett helt annat förtroende för Ubuntu när dom ser den proffsiga förpackningen och skivan. Dom vågar bättre då helt enkelt. Jag själv står för support  ???
Detta är min erfarenhet.
Ca 2 veckor har det tagit innan jag fått hem skivor.
Rekommenderas varmt!
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

matzas! En annan aspect är att väldigt många människor jag hjäpt inte har något Windows på skiva alls. De köper datorn begagnad utan OS och tror att de har allt de behöver, tills något händer. Visst kan de fixa en olaglig kopia, men det gör många inte. Det är bara ett fåtal av de jag hjälper som har ett OS på skiva. Många vet heller inte hur man bränner en Image. Vi som är "duktiga" kan ju lätt fixa till något. Så: Ubuntu ät gratis, inget problem med olagligheter. Vidare:
Om man gör en ominstallation med Windows så är det inte alls säkert att man hittar drivisarna som fordras till deras dator. Grafik, skärm och ljud. Dessa drivisar har de aldrig haft på någon skiva och vet ej heller att de behöver. Ubuntu fixar detta själv (förhoppningsfullt).(Inte alltid)
Tanken med Dual-boot enligt mej är att folk ska få upp ögonen för Ubuntu, utan att behöva offra något, som att spela i Windows. De klarar sig utan Windows ett tag om de har har ett till OS som funkar. De kan då ändå göra det som " är viktigt".
Till slut:  Om Ubuntu kunde allt som Windows kan så vore det bra, men vi är inte där än.  Jag tror inte heller att Ubuntu kraschar lika ofta som Windows. Man slipper ju virus i alla fall. 8)
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Hm.
Intressant att höra dina berättelser från verkligheten turbo.
Du verkar göra en insats som betyder något.
Det är inte alla insatser som gör det.

Du borde kunna få bidrag från staden.
Typ för integreringsarbete.
Att kunna ta del av stadens information via webben är ju viktigt.

Har du pratat med nån i stadshuset?
Gör det annars.
De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man begick när man inte hade tillfälle.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

matzas: visst, Ubuntu har begränsningar, det har Windows, Mac OS, Solaris eller vad som helst. För vissa användare överväger fördelarna, för andra överväger begränsningarna.

I andra fall ligger begränsningarna någon annanstans; dåligt gjorda webbsidor osv. Där kan vi sätta större press när vi blir fler.

Blir man fler användare i samma förort, kan man hjälpa varandra. Självklart ska barn och ungdomar med här också, så gott det går. Det finns rätt OK spel till Ubuntu också btw.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
matzas

Inlägg av matzas »

Urban: visst men de krav som ställs på ubuntupaketet om det ska nå ut till gemene man skiljer sig väl en hel del från det som finns i paketet idag? Då behövs enkel nyttofunktion. Nu fokuseras systemfunktioner och nyttofunktionerna kommer i andra hand.

Vad blir egentligen effekten av att distribuera nuvarande ubuntupaket brett till personer med mindre datakunskap? Som inte själva har sökt sig fram till systemet av eget intresse. Blir det positiv eller negativ marknadsföring som resultat när de provar Ubuntu? Jag tycker det finns en uppenbar risk att effekten blir negativ eftersom systemet är svårt att konfigurera tom för mig som är en avancerad användare av datorer.

Dessutom släpper ni ifrån er marknadsföringen och lägger den i händerna på någon annan.
Alla är snabba att sätta etiketter, särskilt negativa, och särskilt på ngt som är gratis. Sånt sprider sig mkt snabbt om det tar fart.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du kommer med en hel massa kloka och tänkvärda synpunkter matzas, och de är väl värda att ta till sig och fundera ett antal varv över!!
ChristofferL
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av ChristofferL »

Kommer in med mina synpunkter också:

Själv valde jag Ubuntu av den enkla anledningen att mitt Windows XP var ovanligt segt, och startade om sig av sig själv. Detta berodde också delvis på att jag var tvungen att använda ett antivirus-skydd.
  Anledningen till att det blev just Ubuntu var för att jag blev rekommenderat det som "en första Linuxdist" om man är nybörjare. Jag bestämde mig för att testa: det fick bära eller brista! Och det bar - det kan jag lugnt säga.

Men det är många förutfattade meningar om Linux/ubuntu - "Microsoft-propagandan" verkar ha gått hem hos hem hos mina kompisar i alla fall. Så fort man nämner Linux/Ubuntu är det första de nämner: datanörd. Linux har en allmän "nörd-symbol". Om man lyckas tvätta bort denna, mestadels genom att visa folk att det inte är så krångligt som det verkar (och naturligtvis göra det ännu enklare), kan fler våga gå över. För mig gick installationen helt smärtfritt - allt fungerade från början. Men jag har ju haft lite problem efter - mestadels med tilläggsprogram.

Men Windows är inte heller alltid enklare. Själv fick jag problem under Windows-ominstallation , det var så pass dåliga instrutkioner (eller som jag som inte förstod), vilket gjorde att partionerna blev helt fel. Det var bara att installera om systemet igen...

Och att Linux är mer driftsäkert än Windows kan jag intyga - mitt Windows XP stannade/startade om sig runt 1 gång varannan vecka. Själv har jag nu kört på Ubuntu i runt tre (tror jag?) veckor, och inte en enda gång har det stannat.

Det var några synpunkter från min sida.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Min granne hade problem med sin windowsdator. Jag tog med mig en ubuntuskiva för att kunna komma åt data på hårddisken osv. Inga originalskivor fanns med datorn som hon hade köpt begagnad och en ominstallation av något slag var nödvändig

Berättade lite i förbifarten utan att "sälja". Hon blev nästan förbannad på att ingen hade berättat om detta förut.

Det slutade med att jag installerade Ubuntu på burken och vad jag förstår är hon och hennes fyraårige son mer än nöjda.

Ingen av dem är någon datanörd på något vis.

Visst kan och bör saker förbättras, men redan nu är vi bra nog för en tvåsiffrig marknadsandel. Det är bara att jobba!

Många problem och begränsningar kommer också att lösa sig när vi blir lite större. Krångel med vissa drivrutiner --- det har inte hårdvaruleverantörerna råd med då. Program --- vi kommer att få ett kommersiellt utbud att välja bland också. Webbsidor --- har de råd att missa oss som kunder?

Vi måste bara hitta rätt målgrupp, och där är min filosofi att vi ska göra en kniptångsmanöver. Traditionellt har Linux vänt sig till kunniga och avancerade användare. Där ska vi fortsätta, även om det nog inte finns så många kvar att hämta. Vi ska öppna en andra front, i andra änden av skalan. Folk som har relativt begränsade krav på sin dator, som ofta har en lite äldre dator och som behöver surfa, maila, ordbehandla och kanske inte så mycket mer.

Ser du Windows 98, Windows ME, Windows 2000, så ser du en potentiell Ubuntist!
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vilket system som är enklast kan man ju fråga sej. Svaret är ju att det beror på.

Måste jag installera själv eller kommer operativet förinstallerat?
Vad är det för hårdvara?
Bla beror det på, vad ska datorn användas till?

Enklaste sättet att komma igång med en ny dator är om systemet är förinstallerat. jag har startat upp datorer med windows förinstallerat och med ubuntu förinstallerat. Vilket som var snabbast och enklast igång? Ja, inte var det MS produkt.

Om man installera systemet själv så är varken windows eller ubuntu krångligt så länge det inte strular med hårdvaran. På dom datorer där jag har installerat så har jag fått upp ett hyfsat användbart system direkt, där jag kunnat ansluta till internet för uppdatering mm. I windows har jag vid några tillfällen haft problem med nätverkskortsdrivrutiner, bla till just den här datorn. I dom fall windows gått att ansluta direkt har det vid ett par tillfällen slunkit in otyg i datorn (under tiden som jag tankat ner antivirusprogram (!). För att få systemen att funka så bra som möjligt så behövs drivrutiner till båda systemen. Oftast finns det bättre drivrutiner till windows, i några fall saknas drivrutiner helt till ubuntu, men å andra sidan så finns dom flesta drivare som behövs lätt tillgängliga via pakethanteraren.
Till windows måste man också använda diverse säkerhetsprogram som hindrar virus och malware från att angripa datorn. En dubbelriktad brandvägg behövs också. Detta äter resurser och gör både installation och användning krångligare.

Användningen slutligen.
Ska jag spela mycket så har ju windows helt klart ett övertag. Måste man använda vissa speciella program så kanske också man måste använda windows, men i övrigt? Vid ubuntu-installationen så ingår en office-svit, ett graftfullt grafikverktyg, chat-program, ett antal småspel mm. I windows ingår wordpad, paint och ett betydligt mindre antal småspel. Övriga program får man installera i efterhand. I ubuntu uppdateras alla program samtidigt med samma verktyg. i windows uppdateras bara windows och ev MS office samtidigt, sen är det massor med småprogram som måste uppdateras manuellt.

Vad jag undrar är varför någon som inte spelar, eller har behov av speciella program, ska köra ett så krångligt system som windows?  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Glömde en del.  :-[

Det finns många användbara program i pakethanteraren. Några som vi uppskattar i min familj är bla Kalzium (periodiska systemet) och Kstars ett astronomiprogram som visar planeters och stjärnors läge i realtid.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev: Glömde en del.  :-[

Det finns många användbara program i pakethanteraren. Några som vi uppskattar i min familj är bla Kalzium (periodiska systemet) och Kstars ett astronomiprogram som visar planeters och stjärnors läge i realtid.
Jepp, och det finns mycket mer av samma sak. Den som går i plugget har ett antal MVG på lut om de snappar upp vad som finns här och använder programmen lite snitsigt för att sno ihop några uppsatser.

Jag ska nog återkomma om det, fast det får nog bli en annan gång, nu sjungs det alldeles för mycket Den blomstertid nu kommer fy fan va vi är bra.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"