integrera openmosix och kompilera kärnan

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
Chippen

integrera openmosix och kompilera kärnan

Inlägg av Chippen »

denna instruktion har jag hittat:
How do I build openMosix?'

1. Start by unpacking both the Linux kernel sources and the corresponding openMosix distribution in a directory, say /usr/src.
  2. Then

$ cd /usr/src
    tar xzf linux-2.x.xx.tar.gz
    gunzip openMosix2.x.xx.gz

1. Apply the openMosix patches to the pristine Linux kernel sources with

$ patch -p1 <openMosix2.x.xx-x

The directory /usr/src/linux-2.x.xx now contains the 2.x.xx kernel sources with the openMosix patches. Compile and install the resulting kernel as usual.
Och det låter ju inte allt för svårt... men i praktiken har jag aldig gjort detta och jag vet inte vart jag ska börja... vart får jag tag i själva linux kerneln tex...

någon som kan ge mig tips...

ps. jag vet inte ens vad han menar med " Compile and install the resulting kernel as usual.", vadå as usual :P
Användarvisningsbild
Galgalid

SV: integrera openmosix och kompilera kärnan

Inlägg av Galgalid »

ja var får man tag i kernal? behövde den för att fixa driver till min 10/100/100-nätkort....för övrigt den sämsta affär jag någonsin gjort....ingen användar routrar med stöd för gig-kort och typ inga användare har ett eget gig-kort...så där sitter man med en 10/100-router.... ;D
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag har ett par kort men ingen router...ska vi byta :P
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

haha  den va bra ^^  nä tack

men om du skulle få en router över så säg till...mina går sönder typ var 3:e månad....
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Tjenare. Lätt eller svårt, citerar gentoo manualen:
Manually configuring a kernel is often seen as the most difficult procedure a Linux user ever has to perform. Nothing is less true -- after configuring a couple of kernels you don't even remember that it was difficult ;)
Snabbguide:
1. Hämta senaste stabila 2.6 kärnan från kernel.org.
2. Läs Gentoos handbok. Förmodligen den bästa guide jag sett. :)
http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/h ... art1_chap7

Gå direkt till 7.c. Det viktigaste är att du lägger in stöd för Filsystemet, och kontrollchippet för hårddisken. Har du inte stöd för något av dessa blir det "kernelpanic", och det är ju aldrig kul. ;)
Har datorn väl startat så kan man fixa småsaker eftersom...

När du fixat kärnan så att den funkar bra, så kan du börja med OpenMOSIX patchen. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"