Ta bort ubuntu?
Ta bort ubuntu?
Jag undrar hur jag ska göra för att få bort ubuntu på denna datorn. (jag kör både ubuntu och xp).
Gjorde ett försök att formatera partionen från livecdn men när jag skulle starta om datorn kom ja ingen stans. kom till en boot sida där jag innan har fått välja om ja ska starta ubuntu eller Xp, men nu stog det bara error där.
Installerade ubuntu igen och då fungerar det precis som innan.
Får inte iording ubuntu på denna datorn så har det på en annan burk istället och då tyckte jag att det är ju onödigt att ha det kvar när man inte använder det.
Gjorde ett försök att formatera partionen från livecdn men när jag skulle starta om datorn kom ja ingen stans. kom till en boot sida där jag innan har fått välja om ja ska starta ubuntu eller Xp, men nu stog det bara error där.
Installerade ubuntu igen och då fungerar det precis som innan.
Får inte iording ubuntu på denna datorn så har det på en annan burk istället och då tyckte jag att det är ju onödigt att ha det kvar när man inte använder det.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Ta bort ubuntu?
Du måste skriva över MBR (master boor record) med Windows boot-program, det måste göras med Microsofts verktyg. Kolla den här länken.
Stog att det kunde försvinna allt om jag fattade rätt?! Vill inte riskera att allt förvinner.
Något mer förslag?
Något mer förslag?
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Starta upp med Windows XP skivan (välj boota med cd före HD). Tryck 'R' för att gå till "Recovery Console", välj numret som motsvarar XP på din dator. Skriv in ditt administrationslösenord och skriv därefter in
1. fixboot
2. fixmbr
3. exit
GRUB försvinner och allt ska bli frid och fröjd.
1. fixboot
2. fixmbr
3. exit
GRUB försvinner och allt ska bli frid och fröjd.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Ok, ska testa detta.
När jag trycker på r kommer jag till återställningskonsolen. där försökte jag skriva in 5 (eftersom windows ligger på rad 5 när jag ska välja os, men det står ogiltligt val. ange ett giltligt installationsnummer. testade med 2 men likadant där. verkar bara vara 1 som fungerar. ska jag ta det??
- Bossieman
- Kontakt:
Vet ej, skulle nog vara försiktig här.ghosthund skrev: När jag trycker på r kommer jag till återställningskonsolen. där försökte jag skriva in 5 (eftersom windows ligger på rad 5 när jag ska välja os, men det står ogiltligt val. ange ett giltligt installationsnummer. testade med 2 men likadant där. verkar bara vara 1 som fungerar. ska jag ta det??
Ja jag känner också lite så.Bossieman skrev:Vet ej, skulle nog vara försiktig här.ghosthund skrev: När jag trycker på r kommer jag till återställningskonsolen. där försökte jag skriva in 5 (eftersom windows ligger på rad 5 när jag ska välja os, men det står ogiltligt val. ange ett giltligt installationsnummer. testade med 2 men likadant där. verkar bara vara 1 som fungerar. ska jag ta det??

Ubuntu
Ubuntu Recovery mod
Memtest
Other operatingsystem:
Windows XP
Ungefär så står det i alla fall, kommer inte ihåg exakt vad det står.
- Bossieman
- Kontakt:
hmm, du ska inte göra detta i GRUB utan mha Windows XP installationsskivan.
Nä, ja bootar från xp skivan å trycker R m.mBossieman skrev: hmm, du ska inte göra detta i GRUB utan mha Windows XP installationsskivan.