Ja. Jag började ju posta det här inlägget så kanske lite rapportering kan vara bra.
Är dock riktigt NEWBIE här på linux. Läste iofs in hela linux kursen på 2 dagar så kunskapen sitter inte speciellt djupt, men jag klarade mig rätt bra på de provet

...
Testade först Ubuntu server som jag inte fattade så mycket av. Nu har jag dock läst lite mer linux så nu kanske jag kan ordna det. Sen testade jag OpenFiler. Gick bra så länge man följde guiden på hemsidan men sen försvann jag bland alla inställningar. Sen körde jag clark connect vilket inte var så mycket att hänga i julgranen. Fattade knappt något av det heller. Nu blir nästa projekt att testa FreeNAS. Verkar vara simpelt att konfigurera vilket jag är ute efter och har ett bra konfig GUI via en websida..
Om inte det funkar kör jag nog in Ubuntu desktop version och sen installerar någon form av ftp program. Kanske blir lättare. Vet ej än. Har dock inte haft tid att testa på sistone då jag har haft en del annat att göra. Men när jag testat FreeNAS återkommer jag, så alla vet hur man lättast gör

. Tack för alla svar och tips !