Ubuntu som nas server ?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
shallee
AVREGISTRERAD

Ubuntu som nas server ?

Inlägg av shallee »

Tjo

är en riktig rookie på ubuntu inte minst sagt linux.
Har en gammal burk som jag tänkte använda som NAS-server.
Hur gör man lättast ? datorn är en 500mhz , 384mb ram.
Inte världens monster men den borde funka.
Har installerat ubuntu server edition men fattar inte ett skvatt...
Min tanke var att den skulle funka som en QNap eller som en D-LINK DNS-323. Gärna med GUI eller någe man kan administrera via webbaserat... Tacksam för svar =)
Macchi

SV: Ubuntu som nas server ?

Inlägg av Macchi »

Ubuntu Server fungerar alldeles utmärkt på Pentium III och mer, 500MHz, 384MB RAM.

För det första behöver man inget grafiskt gränssnitt till servern. Det är en stor fördel att servern har så lite som möjligt.

Om du endast har Ubuntu-klienter skulle jag rekommendera att installera en standar server och sedan lägga till openssh-server. Sedan kan du komma åt filerna direkt från Ubuntu genom "Platser-> Anslut till Server" genom SSH. Det är säkrare än NFS och du skulle i princip även öppna en HEMLIG port (ej 22) till internet och alltid ha tillgång till dina filer.
Se https://help.ubuntu.com/7.04/server/C/o ... erver.html

Om du ska dela filer med andra Linux/Unix/Mac och Windows datorer då kan man satsa på en samba fil och skrivarserver. Det kräver lite mer.
Se https://help.ubuntu.com/7.04/server/C/w ... rking.html

OBS: Överkurs: Det lönar sig att passa på att byta till tystare fläktar och dammsugga inuti den gamla datorn/blivande servern. För bättre tillförlitlighet och tystare gång ska man också överväga nya hårdiskar, särskild om du tänker lagra säkerhetskopior och viktiga bilder och dokument. RAID 1 med dubbla och speglade hårddskar är också en fördel, då klarar du att en hårddisk krashar och allt fortsätter att fungera.
/M
shallee
AVREGISTRERAD

Inlägg av shallee »

Macchi skrev:OBS: Överkurs: Det lönar sig att passa på att byta till tystare fläktar och dammsugga inuti den gamla datorn/blivande servern. För bättre tillförlitlighet och tystare gång ska man också överväga nya hårdiskar, särskild om du tänker lagra säkerhetskopior och viktiga bilder och dokument. RAID 1 med dubbla och speglade hårddskar är också en fördel, då klarar du att en hårddisk krashar och allt fortsätter att fungera.
OK ska testa det du sa. Jag kör windows på en av datorerna sen har jag en dator med fedora core/xp. kör dual boot.
Tro det eller ej, men ovanstående överkurs som du nämnde är lättare saker som det ser ut i dagsläget ;) tack för tipsen. ska följa guiden å se hur långt jag kommer..
shallee
AVREGISTRERAD

Inlägg av shallee »

undrar bara en sak. man skrev in ett lösen till root användaren väl under installationen ? för jag kommer inte ihåg att jag gjorde de....
Användarvisningsbild
keerd
Kontakt:

Inlägg av keerd »

min fråga är hur tusan man mountar en samba-share från Ubuntu-server till Ubntu-desktop?
Jag vill inte bara connecta via Connect to server... utan jag vill mounta det som en mapp, så jag kan streama musiken på servern till laptopen.

:)
HP NX9420 - Ubuntu FeistyFawn
Intel Core 2 Duo 2 MB cache 1,83 GHz
DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300 2 GB
ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/img/ubuntu-user2.php?user=15335"[/img]
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

keerd skrev: min fråga är hur tusan man mountar en samba-share från Ubuntu-server till Ubntu-desktop?
http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba ?

Installera smbfs - sudo apt-get intstall smbfs
Montera sedan med:
sudo mount -t smbfs //server/share lokal/katalog

Du kan behöva lägga till växlar för username, password mm.

Detta kan du även lägga i script, så att du slipper skriva hela långa kommandot varje gång du vill komma åt nån fil...
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

shallee skrev: undrar bara en sak. man skrev in ett lösen till root användaren väl under installationen ? för jag kommer inte ihåg att jag gjorde de....
Nej, det gjorde du inte.
Den första användaren som skapas under installationen får möjlighet att använda kommandot sudo (super-user do).

sudo används före kommandot: sudo apt-get install blabla - sedan ditt lösenord.

Är du van vid att använda su för att vara root en längre stund, kan du använda sudo bash.
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

Det finns ju ett ganska bra webbgränssnitt webmin heter det.

Guide: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=2745496

Man skriver inte in lösen till root under installationen av Ubuntu-server, man måste aktivera root kontot med hjälp av "sudo passwd root".
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

keerd skrev: min fråga är hur tusan man mountar en samba-share från Ubuntu-server till Ubntu-desktop?
Jag vill inte bara connecta via Connect to server... utan jag vill mounta det som en mapp, så jag kan streama musiken på servern till laptopen.

:)
Det gör du inte. Då använder du NFS. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Nu kanske jag trampar i klaveret.. eller skiter i det blå skåpet.. men det kan jag inte hjälpa.. ;D
jag antar att vissa kommer slå mig på fingrarna för att jag länkar bort från Ubuntu

Om du enbart skall använda den gamla burken som NAS så finns det enklare distar att nyttja än Ubuntu.
Ubuntu är en "multi purpose" dist och du kan göra en NAS-server med alla funktionaliteter du vill, men du får göra det mesta själv..

jag skulle rekommendera dig att titta lite närmre på OpenFiler (http://www.openfiler.com/about/) som är en Linux NAS-distrubution som innehåller det mesta du behöver av ett NAS-system.

Cheers

Inlägg av Dexxa »

FreeNas är ju också en riktigt fräsh Nas dist, som jag nog skulle välja över Openfiler.

http://www.freenas.org/
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Dexxa_ skrev: FreeNas är ju också en riktigt fräsh Nas dist, som jag nog skulle välja över Openfiler.

http://www.freenas.org/
Jag kollade på freenas för drygt ett halvår sen (jag vet att mycket hänt sen dess) och var inte direkt imponerad...
Fick inte ut någon prestanda att snacka om samt att den inte då hade iSCSI target support (nu ser det ut som den har den)...
Jag bestämde mig för OpenFiler framför FreeNAS p.g.a. prestanda, features och stabilitet (då jag provade var den ganska instabil)..

av ren nyfikenhet, varför föredrar du OpenNAS? :)

Inlägg av Okänd »

Om du ska montera en Samba-share är CIFS bättre än SMBFS.
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

För drygt ett halvår sedan var det direkt ingenting att hurra för, men som du sa det har hänt riktigt mycket. Den har fått mycke störra hårdvarusupport. FreeNAS bygger ju på en riktigt stabil dist, installationen är så simpel det är FreeBSDs motsvarighet till windows "next, next". Openfiler kanske är lite piggare men den är väldigt seg under hög belastning och det är inte FreeNAS. FreeNAS är mindre, och kräver mindre hårdvarukraft.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

dags att köra benchmark igen alltså :)

tack för infon... (kanske till och med postar resultaten av benchmark testerna) :)

Inlägg av Dexxa »

Skulle vara kul att se, dock så kör jag inte FreeNAS på min filserver längre då den inte tyckte om mina raidkort  :-[
Macchi

Inlägg av Macchi »

BSD=Mekano
Debian (Ubuntu)=Lego

Med Debian (Ubuntu) kan man välja bland flera "legobitar" att leka med samt det är enklare och snabbare att bygga upp nya fuktioner. Det finns också flera som använder "lego" och kan hjälpa till med liknande lösningar. Dock har inte sagt att den ena är bättre än den andra.

Därför satsar jag på Ubuntu istället för BSD som byggblock i nätverket.
/M
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

måste bara säga att det var en lite små rolig jämförelse  :)
shallee
AVREGISTRERAD

Inlägg av shallee »

Ja. Jag började ju posta det här inlägget så kanske lite rapportering kan vara bra.
Är dock riktigt NEWBIE här på linux. Läste iofs in hela linux kursen på 2 dagar så kunskapen sitter inte speciellt djupt, men jag klarade mig rätt bra på de provet ;D ...

Testade först Ubuntu server som jag inte fattade så mycket av. Nu har jag dock läst lite mer linux så nu kanske jag kan ordna det. Sen testade jag OpenFiler. Gick bra så länge man följde guiden på hemsidan men sen försvann jag bland alla inställningar. Sen körde jag clark connect vilket inte var så mycket att hänga i julgranen. Fattade knappt något av det heller. Nu blir nästa projekt att testa FreeNAS. Verkar vara simpelt att konfigurera vilket jag är ute efter och har ett bra konfig GUI via en websida..

Om inte det funkar kör jag nog in Ubuntu desktop version och sen installerar någon form av ftp program. Kanske blir lättare. Vet ej än. Har dock inte haft tid att testa på sistone då jag har haft en del annat att göra. Men när jag testat FreeNAS återkommer jag, så alla vet hur man lättast gör =) . Tack för alla svar och tips ! 
shallee
AVREGISTRERAD

Inlägg av shallee »

Ok, kanske borde va dags med en uppdatering om hur det gick. Har inte förstått mig på nån av de program jag installerat i datorn. Men nu har jag löst de flesta primära problem med mitt Ubuntu på huvuddatorn. Så nu efter semestern lr under tänkte jag ta tag i Server-datorn. Det blir troligtvis en Ubuntu server med Samba. Ska bara lära mig att konfigurera det. Men borde gå bättre då jag lärt mig en hel del om Ubuntu mycket från er bl.a. ;D. Ska uppdatera här sen med kommande problem =) .
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"