Kompilera egen kärna.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Kompilera egen kärna.
Hejsan, jag har alltid kört med dom färdigkompilerade kärnorna och det har fungerat finfint men ändå hör man dagligen om folk som kompilerar sina egna, vad tjänar man på det? Finns det några egentliga fördelar för mig som allt fungerar för redan? Vad kan bli bättre/sämre, vore trevligt att få lite ordning på begreppen varför man kör egenkompilerat.
Säkert inte bara jag som har frågor och funderingar angående ämnet.
MVH Louie
Säkert inte bara jag som har frågor och funderingar angående ämnet.
MVH Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Kompilera egen kärna.
Det finns i huvudsak tre anledningar att kompilera själv:
1) stöd för någon obskyr hårdvara
2) sjuklig uppgraderingsmani
3) nyfikenhet
Man kan optimera för sin egen maskin också, men det faller under punkt 3.
3) nyfikenhet
- Louie
- Kontakt:
Optimera skulle ju vara en sakLars skrev: Det finns i huvudsak tre anledningar att kompilera själv:
3) nyfikenhet

Men annars om man har systemet fit for fight från början och allt från början, hur mycket kan man tjäna på att köra egenkompilerat?
MVH Louie
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
#4 Nya funktioner som krävs... Tex att starta med root på nfs fanns inte före dapper i ordinarie kerneln, om jag itne minns fel.Lars skrev: Det finns i huvudsak tre anledningar att kompilera själv:
3) nyfikenhet
Knappt något, om det inte faller under #4 ovan.Louie skrev: Men annars om man har systemet fit for fight från början och allt från början, hur mycket kan man tjäna på att köra egenkompilerat?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
- Louie
- Kontakt:
Tackar, då vet jag vad jag har att vänta 

En annan motivering kan vara om man tänker köra någon applikation som kräver realtidstillgång till hårdvara, typ ljud- och videoproduktion eller inbäddade system.
Själv har jag en realtidskärna när jag spelar in ljudspår och prioriterar upp de processer som behövs. I och med det kan jag få snorlåg latency så att man t ex kan lägga på tajta sångpålägg utan att behöva efterredigera.
Själv har jag en realtidskärna när jag spelar in ljudspår och prioriterar upp de processer som behövs. I och med det kan jag få snorlåg latency så att man t ex kan lägga på tajta sångpålägg utan att behöva efterredigera.
Gentoo är helt klart snabbare än något annat. Men då är iof allt kompilerat och rejält optimerat.
Men jag märkte stor skillnad på starttid på startionära datorn jag har hemma när jag hade kompilerat in allt hårdvarustöd direkt i kärnan, och tagit bort allt annat.
Eftersom inga moduler behövde laddas vid boot så är det bara att köra...
Se även den här tråden:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?p=191729#191729
Ska starta en liknande här på forumet tror jag.
Visserligen så förbättrades minneshanteringen rejält mellan 2.6.16 och 2.6.17, men i allafall.
Men jag märkte stor skillnad på starttid på startionära datorn jag har hemma när jag hade kompilerat in allt hårdvarustöd direkt i kärnan, och tagit bort allt annat.
Eftersom inga moduler behövde laddas vid boot så är det bara att köra...
Se även den här tråden:
http://bbs.linux.se/viewtopic.php?p=191729#191729
Ska starta en liknande här på forumet tror jag.

Visserligen så förbättrades minneshanteringen rejält mellan 2.6.16 och 2.6.17, men i allafall.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- HOLMEN
- Fadder
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Detta har jag också varit inne på ett tag (gud vad jag älskar Linux).
Men det är väl mycket så att man också kan ta bort och lägga till de moduler som man själv tycket är nödvändiga, respektive inte nödvändiga?
Men det är väl mycket så att man också kan ta bort och lägga till de moduler som man själv tycket är nödvändiga, respektive inte nödvändiga?
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Del av Core apps Dev
Japp, inga problem. In typisk skärm när man fixar support för filsystemen:Daniel Holm skrev: Detta har jag också varit inne på ett tag (gud vad jag älskar Linux).
http://sandnabba.se/~emil/Screenshots/kernel-config.png
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Re: Kompilera egen kärna.
Tar tag i den här gamla tråden.
Funderar lite på att kompilera egen kärna. Antar att man kan börja titta mot de lite nyare tex 2.6.28, finns det något att hämta där? Eller borde man testa 2.6.29?
Varför jag funderar på att kompilera är just optimering. Sitter på 4gb ram och en quad, känns som om det kan utnyttjas bättre.
Funderar lite på att kompilera egen kärna. Antar att man kan börja titta mot de lite nyare tex 2.6.28, finns det något att hämta där? Eller borde man testa 2.6.29?
Varför jag funderar på att kompilera är just optimering. Sitter på 4gb ram och en quad, känns som om det kan utnyttjas bättre.
Re: Kompilera egen kärna.
Känns som att du behöver en sämre dator än så för att märka någon skillnad.Tompalaz skrev:Tar tag i den här gamla tråden.

Däremot kan det ju vara lämpligt att plocka bort allt skräp man aldrig någonsin kommer att behöva.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?