Ubuntu, Kbuntu, Edubuntu eller Xubuntu!
-
- Kontakt:
nu vet jag inte om jag har placerat denna tråden rätt men vilken är bäst för hemmabruk? Edubuntu, Xubuntu, Kbuntu eller Ubuntu(stavning?)?
Mitt stjärntecken är Vågen
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Vi lägger tråden under "skrivbordet" istället. 
Rent allmänt kan man säga att ubuntu vs kubuntu är en smaksak. Xubuntu är för äldre system eftersom det kräver mindre resurser. Edubuntu är för skola eller för tunna klienter.
Med andra ord: har du en nyare dator bör du välja mellan ubuntu eller kubuntu.

Rent allmänt kan man säga att ubuntu vs kubuntu är en smaksak. Xubuntu är för äldre system eftersom det kräver mindre resurser. Edubuntu är för skola eller för tunna klienter.
Med andra ord: har du en nyare dator bör du välja mellan ubuntu eller kubuntu.

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Då alla har tillgång till exakt samma program (dock ej från start) är det en fråga om smaksak. Alla har sina för och nackdelar. Har du tid kan du ju installera ed/x/k/ubuntu-desktop och testa allihop.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
I like Ubuntu, men du skulle testa Ubuntu och Kubuntu för att börja med.
Next time you think you're perfect,
try walking on water.
try walking on water.
- n4h0j
Jag kan tänka mig att det är en fas vi alla bör gå igenom för att se vad som passar oss bäst helt enkelt. Ett tag i början var jag helt überkär i Kubuntu, men nu diggar jag helt klart Ubuntu mer...
[quote="nahoj"]Xubuntu är för äldre system eftersom det kräver mindre resurser.[/quote]
jag lånar tråden lite för att bena ut citatet ovan.
Vad menas med en "äldre" dator?
jag kör själv en bärbar amd sempron på 950Mhz 256 i ram och 20 gb hårddisk.
Jag har inga problem att köra ubuntu, förutom om jag Azureus igång.
Då blir datorn välldigt seg.
Tror du att det blir någon större skillnad med Xubuntu?
jag lånar tråden lite för att bena ut citatet ovan.
Vad menas med en "äldre" dator?
jag kör själv en bärbar amd sempron på 950Mhz 256 i ram och 20 gb hårddisk.
Jag har inga problem att köra ubuntu, förutom om jag Azureus igång.
Då blir datorn välldigt seg.
Tror du att det blir någon större skillnad med Xubuntu?
- n4h0j
Ja, skillnad blir det allt. Testa även fluxbox om du känner att du har tid och kunskap! Då har du helt plötsligt en racermaskin!! 

Tim141: ang. Edubuntu så är den avsett till nätverket typ en skola som nahoj berättade ovan. Den går också att installera som workstation i en ensam maskin som vi har det hemma för barnen. Barnen bör dock vara sisådär över 8 år för att hamna i Edubuntus målgrupp. Edubuntu är dock till grunden, som alla andra alternativ samma Ubuntu men med en annan utseende och spel och program-paket.
Happy: för att full dra nytta av ett modern OS
bör man nog ha 512MB. Vad är full nytta då? Det hamnar nog i kategorin smaksak. Azureus är ju ett slags minnestjuv, som bäst har den tagit nästan 200MB hos mig. Jag tror inte men prova ifall Azureus och Xubuntu är en bra kombination till 256MB. Kom ihåg att berätta det för oss sedan!
Installerar man en till desktop till sin original så läggs dess program till i menyerna och de blir lite plottriga då oavsett vilket desktop man har igång.
Happy: för att full dra nytta av ett modern OS

Installerar man en till desktop till sin original så läggs dess program till i menyerna och de blir lite plottriga då oavsett vilket desktop man har igång.
-
- Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Jag citerar Happy ovan: "Vad menas med en "äldre" dator?"
Jag har en gammal maskin som idag går med W98 som jag tänkte prova vad Linux är och hur det fungerar. Inga förkunskaper runt just Linux här inte!
Har försökt hitta några data på systemkrav för att kunna köra Ubuntu resp Xubuntu, men inte lyckats.
Min maskin har följande prestanda: 450 MHz, 128 MB, 10 GB
- Räcker det för att köra Ubuntu resp Xubuntu?
- Bör jag kasta ut W98 först?
Jag har en gammal maskin som idag går med W98 som jag tänkte prova vad Linux är och hur det fungerar. Inga förkunskaper runt just Linux här inte!
Har försökt hitta några data på systemkrav för att kunna köra Ubuntu resp Xubuntu, men inte lyckats.
- Bör jag kasta ut W98 först?
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
[quote="Gröngöling"]Jag citerar Happy ovan: "Vad menas med en "äldre" dator?"
- Bör jag kasta ut W98 först?[/quote]
Xubuntu låter bäst där,
Med din hårdisk så blir det nog att du får kasta ut w98, men fårga någon annan först jag har inga kunskaper om xubuntu.
- Bör jag kasta ut W98 först?[/quote]
Xubuntu låter bäst där,
Med din hårdisk så blir det nog att du får kasta ut w98, men fårga någon annan först jag har inga kunskaper om xubuntu.
Jag har Xubuntu i en 200MHz/96MB Arbetsminnet räcker, liksom. CPU räcker inte. Tar lång tid att starat program och även datorn, men den funkar.
Din 450MHz/128MB blir nog bra. W98 om du behöver den kan du köra via wmware sen, påstås det (jag har ingen erfarenhet av det) och hur mycket minne tar den vet jag inte heller.
Din 450MHz/128MB blir nog bra. W98 om du behöver den kan du köra via wmware sen, påstås det (jag har ingen erfarenhet av det) och hur mycket minne tar den vet jag inte heller.
xubuntu och sedan win98 via vmware på 450mhz, 128 mb lär vara en oerhört seg historia...
men man kan alltid prova

-
Någon som har en idé om hur mycket RAM (det går ju att bygga ut) man borde ha för att få "fart" på 450 MHz då?
Så mycket som möjligt antar jag, men när blir det drägligt?
Testade att köra CDn på maskinen igår kväll, och det gick ju, men otroooligt långsamt i vissa sekvenser (minuter...).
Förbättras prestanda om man utökar win98´s växlingfil när man kör CDn?
Så mycket som möjligt antar jag, men när blir det drägligt?
Testade att köra CDn på maskinen igår kväll, och det gick ju, men otroooligt långsamt i vissa sekvenser (minuter...).
Förbättras prestanda om man utökar win98´s växlingfil när man kör CDn?
Drägligt, smaksak. Jag föredrar 512MB.
DesktopCDn eller LiveCDn som den också kallas (den som ger dig skrivbord, en live-session) kräver minst 256MB, den har inte jag provat på men i 512MB funkar den bra.
DesktopCDn eller LiveCDn som den också kallas (den som ger dig skrivbord, en live-session) kräver minst 256MB, den har inte jag provat på men i 512MB funkar den bra.
-
OK. Låter ju sannolikt.
Inverkan av storleken på Win98´s växlingsfils då? Spelar den någon roll när man kör Xubuntu på LiveCDn?
Inverkan av storleken på Win98´s växlingsfils då? Spelar den någon roll när man kör Xubuntu på LiveCDn?
Mig veterligen LiveCD bryr sig inte om MS OS växlingsfil.
Om det finns en Linux swap på hårddisken då tar LiveCD över den för under livesessions tid.
Om det finns en Linux swap på hårddisken då tar LiveCD över den för under livesessions tid.
-
OK, då vet jag lite mer! :-)
Blir till till att bygga ut minnet då innan det blir "riktiga" tester. Kanske skulle passa på att stoppa in en extra separat större hårddisk också...
Blir till till att bygga ut minnet då innan det blir "riktiga" tester. Kanske skulle passa på att stoppa in en extra separat större hårddisk också...
Har just installerat xubuntu på en p3 660mHz med 190mb ram, tycker att det funkar helt ok. Ã… andra sidan så kör jag inget tungt på den används enbart som surf maskin och ordbehandlare.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Jag har installerat xubuntu på en 300Mhz med 64 mb minne är en 80-åring som använder den fungerar mycket bra 

[quote="Gröngöling"]Testade att köra CDn på maskinen igår kväll, och det gick ju, men otroooligt långsamt i vissa sekvenser (minuter...).[/quote]
CD-läsaren blir ju den självklara flaskhalsen. Varje program du startar startas därifrån. Nästa flaskhals är internminnet. Är det för litet måste det swappas mellan minne och hårddisk.
Starta OpenOffice och skriv i terminalen :
sudo lsof -p `pidof soffice.bin`
för en lista på filer som OpenOffice håller öppna. Sitter man med ett vrak till CD-läsare och minimalt internminne så är det lätt att förstå att det kan ta sin lilla tid.
CD-läsaren blir ju den självklara flaskhalsen. Varje program du startar startas därifrån. Nästa flaskhals är internminnet. Är det för litet måste det swappas mellan minne och hårddisk.
Starta OpenOffice och skriv i terminalen :
sudo lsof -p `pidof soffice.bin`
för en lista på filer som OpenOffice håller öppna. Sitter man med ett vrak till CD-läsare och minimalt internminne så är det lätt att förstå att det kan ta sin lilla tid.