Vad har förändrats från Edgy?

Användarvisningsbild
Xuestor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Vad har förändrats från Edgy?

Inlägg av Xuestor »

Hej! Jag är en halvgammal Linuxanvändare som satt en hel del i Edgy, och den tidigare utgåvan, vad den nu hette :)

Nu har jag gått tillbaka till windows, och kört det i kanske nått år, men suget efter linux kommer tillbaka. Så vad jag undrar är om några av dom sakerna som jag hade problem med, har blivit smidigare, eller lösts i Feisty Fawn?

Först av allt - Flash och andra diverse videocodecs/ljudcodecs tillsammans med firefox/Opera. Detta fungerade inte alls smidigt/inte alls, när jag körde linux. Ljudet försvann ibland, och för att på bild på sidor så var jag tvungen att använda mig av någon sorts extern historia, så att filmer visades i separata fönster. Hur funkar detta nu?

Stöd på tvout på atikorten? är detta löst ännu? Jag kommer ihåg att jag hade problem att ens få mitt kort att funka, och att få igång tvouten var helt enkelt omöjligt.

NTFS-stödet - Funkar det helt stabilt nu?  ntfs-3g var lite under utveckling innan mnen nu har jag inte en aning om hur det ser ut.

Monterandet av diskar - måste man fortfarande in i fstabben och plottra, eller finns det någon smidig grafiskt grej för automontering?

Sedan hade jag stora problem med undertexter från tex undertexter.se, där jag var tvungen att kopiera all text i en editor och spara om det i en ny fil, Bara för att få den med en annan textformatering. Har för mig att det var såhär, eftersom man annars inte såg meningar innehållandes å, ä och ö.

Finns det någon bra Skärmförstorare som är lika smidig som den i xp?

Med Vänliga Hälsningar
/Xuestor

Några andra smidiga och bra förändringar jag skulle kunna bli glad över? 
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Vad har förändrats från Edgy?

Inlägg av vulfgar »

Flash och codec-installation fungerar betydligt smidigare i feisty än i edgy. NTFS-stödet fungerar också smidigt, men kan installera NTFS-3g mha synaptic och man kan fixa skrivstödet grafiskt.
När det  gäller diskmontering så har jag inte behövt joxa med fstab i tidigare versioner heller, förutom när det gälde skrivstödet på NTFS-diskar. I feisty har ju, som sagt, den biten funkat helt grafiskt.

Det övriga vet jag inte, det får någon annan svara på.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Xuestor skrev: Sedan hade jag stora problem med undertexter från tex undertexter.se, där jag var tvungen att kopiera all text i en editor och spara om det i en ny fil, Bara för att få den med en annan textformatering. Har för mig att det var såhär, eftersom man annars inte såg meningar innehållandes å, ä och ö.
Detta beror på VLC. Minns inte på rak arm hur man löser det men ska luska fram lösningen igen. :)

Edit:

1. Öppna Settings -> preferences
2. Leta på Input / Codecs sedan Other Codecs. Där hittar du Subtitles
3. Ändra "subtitle text encoding" till iso-8859-10

:)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Xuestor
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xuestor »

ojojoj! detta kastade ju en hel del ljus på mitt Linuxanvändande. Hur är det med ATI grafikkort då? Jag har läst att ATI planerar att släppa sina drivisar som open source inom snarast, om man inte redan har gjort det, detta borde väl göra att det ganska snabbt kommer fulla stöd?

Tipsa gärna om fler finesser i det nya Ubuntu, jag skulle gärna vilja höra om några program som funkar som Guitar pro, som kan läsa .gp3 och .gp4 filer.  Även program som Guitar Rig m.m.

Mvh
/Xuestor

EDIT: Jag hade även riktiga problem med att hitta ett bra torrentprogram till Ubuntu. Jag använder för närvarnade utorrent till WinXP, och det fanns inget som var ens i närheten av detta. Var dom bra grafiskt utformade så va dom istället buggiga och inssig med tabila, och var dom robusta och pålitliga så fick man nöja sig med en textbaserad version.
Senast redigerad av 1 Xuestor, redigerad totalt 2 gånger.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Xuestor skrev: ...
Först av allt - Flash och andra diverse videocodecs/ljudcodecs tillsammans med firefox/Opera. Detta fungerade inte alls smidigt/inte alls, när jag körde linux. Ljudet försvann ibland, och för att på bild på sidor så var jag tvungen att använda mig av någon sorts extern historia, så att filmer visades i separata fönster. Hur funkar detta nu?
...
Detta fungerar bra för mig även i Edgy tack vare instruktionerna i Bossiemans Ubuntu-blogg :) .
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den fria flashplayer kan vara värld att prova.

http://www.gnu.org/software/gnash/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"