Skillnad på ubuntu oxh xubuntu samt deras olika alternate vers..

xciso

Skillnad på ubuntu oxh xubuntu samt deras olika alternate vers..

Inlägg av xciso »

Tjena.

Jag ska installera in nya versionen utav ubuntu på min bärbara 7.04 (Tidigare haft 6.10)
Då den har några år på nacken så har den hela 600 cpu och ca 100 i ram (kommer inte ihåg exakt)

Vilken version är bäst lämpad för mig?
Fick först för mig att xubuntu är för de med lite söligare maskiner, men de båda har ju "alternate" versioner..

Sedan har jag ingen cd på den datorn.
Vad är smidigast?
Installera via deras diskett/net system eller ta ut disken och installera från en annan burk.
De senaste känns inte rätt då den heter fel maskinvara.

Stort tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Skillnad på ubuntu oxh xubuntu samt deras olika alternate vers..

Inlägg av vulfgar »

xubuntu låter som det vettigaste alternativet, men frågan är hur du ska få in det i datorn. Här finns en guide, men den verkar krånglig, hoppas att någon annan kommer med en bättre idé
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... thFloppies
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

http://www.psychocats.net/ubuntu/purexfce

:)

Edit: Vet inte om jag missförstod dig nu, men jag drog den slutsatsen att du redan har Ubuntu 6.10 installerat?
Isf är länken jag postade en väldigt smidig lösning.
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 2 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Hej
Jag fick en urläcker och snabb laptop... Det står designed for win 98 på den :)

Jag installerade ubuntu server på den. Sedan lade jag på xserver,  gdm och fvwm-crystal på den (samt openoffice, synaptic, gaim, firefox mm). Det fungar bra och jag är förvånad hur snyggt det är.

Jag rekomenderar... Dock tror jag att även xubuntu fungerar bra på den. Xfce verkar vara bättre för nybörjare.

Försök att intsallera vi diskett/net. Tror inte på att flytta hårddiskar...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev: xubuntu låter som det vettigaste alternativet, men frågan är hur du ska få in det i datorn. Här finns en guide, men den verkar krånglig, hoppas att någon annan kommer med en bättre idé
Om du använder ovan givna guide så ser jag ingen anledning att installera någon av Ubuntu-versionerna. Debian Etch funkar utmärkt. Vil du installera Ubuntu så använd de CD -skivor som Ubuntu tillhandahåller.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sid skrev:
vulfgar skrev: xubuntu låter som det vettigaste alternativet, men frågan är hur du ska få in det i datorn. Här finns en guide, men den verkar krånglig, hoppas att någon annan kommer med en bättre idé
Om du använder ovan givna guide så ser jag ingen anledning att installera någon av Ubuntu-versionerna. Debian Etch funkar utmärkt. Vil du installera Ubuntu så använd de CD -skivor som Ubuntu tillhandahåller.
Hur ska han kunna använda en CD-skiva utan CD-läsare? ???
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hund skrev:
Sid skrev:
Hur ska han kunna använda en CD-skiva utan CD-läsare? ???
Fråga Ubuntu varför de inte tillhandahåller CD lösa installationer. Att använda Debian-installer för att installera Ubuntu är inte att rekommendera
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Sid skrev:
Fråga Ubuntu varför de inte tillhandahåller CD lösa installationer. Att använda Debian-installer för att installera Ubuntu är inte att rekommendera
Finns det någon annan anledning till det än att man skulle föredra debian? Har du testat? Vilka problem har du fått då?
Detta handlar ju om sarge-disketter, vet du om det går det bra att uppgradera till etch efter en sån installation om man nu behåller debian?

Jag vet att det funnits en variant med floppys för ubuntu tidigare, men kan inte hitta den just nu, kanske den är borta.  :(
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
Sid skrev:
Finns det någon annan anledning till det än att man skulle föredra debian? Har du testat? Vilka problem har du fått då?
Detta handlar ju om sarge-disketter, vet du om det går det bra att uppgradera till etch efter en sån installation om man nu behåller debian?

Jag vet att det funnits en variant med floppys för ubuntu tidigare, men kan inte hitta den just nu, kanske den är borta.  :(
Jag är fullständigt medveten om att det går att uppgradera från Sarge till Etch. Jag har gjort det själv. Min åsikt är fortfarande att Debian-installer fungerar bäst till att installera Debian med. Vill du installera Ubuntu så använd deras egen installer. Har dom inga floppys så installera Debian. Du kommer inte bli besviken.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om jag fattat rätt så får man först installera sarge och sedan uppgradera till etch? Då kan man ju lika gärna installera tex xubuntu om man hellre vill. Eller finns det floppy-install av etch också?

Om jag fattat rätt så har du inte testat att installera ubuntu/xubuntu mha debian-installer?
xciso

Inlägg av xciso »

Jag hade tidigare ubuntu 6.10 och tänkte att jag skulle byta till xubuntu 7.04, men jag pillade lite för mycket innan jag hade läst på så tyvärr så är allt raderat på disken :(

Vad är skillnaden på xubuntu vs ubuntu (alternate på båda..)
Jag har provat att installera debian via disk + nätverk, men det gick inte att installera "skrivbordsmiljö".
Tror att de krockade med olika versioner :(

Kom med ett bra tips nu killar ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

xciso skrev: Jag hade tidigare ubuntu 6.10 och tänkte att jag skulle byta till xubuntu 7.04, men jag pillade lite för mycket innan jag hade läst på så tyvärr så är allt raderat på disken :(

Vad är skillnaden på xubuntu vs ubuntu (alternate på båda..)
Jag har provat att installera debian via disk + nätverk, men det gick inte att installera "skrivbordsmiljö".
Tror att de krockade med olika versioner :(

Kom med ett bra tips nu killar ;)
Skillnaden mellan Xubuntu och Ubuntu är bara skrivbordsmiljön.

Xubuntu kör XFCE: http://www.xfce.org/

Ubuntu kör GNOME: http://www.gnome.org
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Alternate versionen innebär att du får en textbaserad installation, väldigt lämpligt på äldre datorer. :)
xciso

Inlägg av xciso »

Jag har nu fått igång att köra netinstall med PXE lösning (nätverksboot i bios)

Verkar fungera elldeles utmärkt. Skrev förut ca 100mb ram, vilket var fel. det är 192mb.
Hittade inte att det gick att boota 7.04 desktop via pxe, men det fungerade med alternate versionen, så nu installeras xubuntu alternate 7.04 via nätet ;)

Om någon sitter i samma sits så är det bara att höra av sig :D

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Sid skrev:Fråga Ubuntu varför de inte tillhandahåller CD lösa installationer. Att använda Debian-installer för att installera Ubuntu är inte att rekommendera
Det finns möjlighet att installera via nätverket och från usb bland annat, direkt med en grafisk miljö och för ubuntu...

Om du kan sätta upp en dhcp-server på nätverket är den ena att föredra (och har ett nätverkskort som klarar av sk. "pxe aka netboot"), och usb-installationen kan läsas om här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg79951
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 3 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"