Emulera Windows XP via QEMU xor Kernel Virtual Machine?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Emulera Windows XP via QEMU xor Kernel Virtual Machine?

Inlägg av Christian Holmberg »

Läste på https://help.ubuntu.com/community/Windo ... rQemuHowTo
Note: Most computers purchased since 2006 support VT or Pacifica, technologies that speed up virtualization considerably. To see if your system includes these technologies, run the following:
grep -E '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
If there's any results, check out Kernel Virtualization, which is even faster than QEmu and KQEmu.
Jag får följande resultat av grep -E '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
drond@drond:~$ grep -E '^flags.*(vmx|svm)' /proc/cpuinfo
flags          : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp lm 3dnowext 3dnow pni cx16 lahf_lm cmp_legacy svm cr8_legacy
flags          : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt rdtscp lm 3dnowext 3dnow pni cx16 lahf_lm cmp_legacy svm cr8_legacy
Är då Kernel Virtualization att föredrar före denna lösning?
Senast redigerad av 1 Christian Holmberg, redigerad totalt 1 gånger.
"Use the force Harry" - Gandalf
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Emulera Windows XP via QEMU xor Kernel Virtual Machine?

Inlägg av TicToc »

Jag hade lite pyssel med att få detta att fungera. När jag väl fick fart på det så var jag inte helt nöjd. Nu kör jag VirtualBox.
Christian Holmberg
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

SV: Emulera Windows XP via QEMU xor Kernel Virtual Machine?

Inlägg av Christian Holmberg »

Har en AMD Athlon 64 X2 processor vilket gör att Virtual Box inte vill fungera  :'(
Error: Wrong architecture 'i386'
"Use the force Harry" - Gandalf
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"