Powerbook och Airport ( PPC )

Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

Fösta inlägget... kör till vardags MacOSX men roar mig nu med Ubuntu 6.06.1 som är starkt beroende framkallande, gilla mycket av vad jag sett hitintills, kan iof hitta sådan som jag inte tycker är så till överst snyggt men det kan jag ta en annan gång. Så till mitt problem, jag kan inte få Airport att fungera på min 12" Powerbook - 1 GHz modellen. Någon som vet HUR man lyckas fixa till detta ??

Mvh - Olle Jonsson [ till vardags (?) på <a class="postlink" href="http://www.99mac.se">http://www.99mac.se</a> som Olle@mac ]
snailtail

Inlägg av snailtail »

Jag är ingen fena på Mac, men kan denna länk som jag snubblade över i förra veckan vara till någon hjälp?
Vad jag förstår så skall airportkorten använda broadcom-chipset.
https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... 3xx/Dapper
Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

Phu... ser klart svårt ut och risken är stor att jag ställer till det så illa att jag aldrig mer kan använda kortet ifall jag gör fel eller vill köra OSX igen på det... men tack för det snabba svaret. Kanske jag skulle köra Ubuntu på iMacen men då måste jag se till att ytterligare 2 macar med OSX samt OS9 och även 2 win-burkar med XP får dela internet via DHCP - går det månne ?? Och hur ??

- Olle
snailtail

Inlägg av snailtail »

Hmm, jag missade det där med varningen för hängningar och sådant på Mac. Tusan åxå..

Men ja det ska ju gå bra att köra så att dessa maskiner tillsammans delar på samma internetanslutning.

Hur ser ditt nät ut idag? Använder du någon form av bredbandsrouter eller liknande?
Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

Vanligt ADSL via Borås Energi och hemma en vanlig switch - iMacen är ställd i "Internetdelning" så att de andra i familjen kommer ut på nätet. Allt ut via en D-Link ADSL-Modem. Jag har fast IP-nummer - iMacen låter de andra passera via DHCP. Har vissa portar öppna för typ www och ftp... och så några till, annars så funkar det inte för dom att komma ut... om man kan motsvarande i Ubuntu så vore det kalas då iMacen är dubbelt så snabb än vad Powerbooken är.
snailtail

Inlägg av snailtail »

Ah okej. Internetdelning ska enligt uppgift gå att göra i Ubuntu. Jag såg att det fanns ett alternativ för det när jag gick igenom guiden i Firestarter (brandväggsmjukvaran).
Dock har jag inte provat det själv.
Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

OKI... laddar ned den nu så kollar jag...
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag hittade detta för ett par veckor sedan... jag har ännu inte provat det på min kära Ibook pga tidsbrist...

dock låter det på honom som att det ska funka, och det är inte allt för svårt om amn försöker förstå vad han gör med koden...

jag började föresten lite på den när jag tänker efter, men jag föll på hur man använder pax för att packa upp drivrutinen för airport extreme (tillhörande OS X)... dock måste du inte göra det om du har kvar OS X på en partition, då behöver du bara göra som han har gjort, fast ändra koden lite så den passar din dator...

just det länken :P http://www.paraxelsson.se/wp/2006/02/10 ... ubuntu-ppc

nån som vet hurvida det är viktigt att använda Ubuntu Dapper Flight CD 3 föresten, för det borde väll inte göra någon egentlig skillnad?
Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

Vid lite ytterligare surfande så fann jag följande hos YDL ( en annan Linux-dist ): "Wireless: While the 802.11b and 802.11g protocols (including the original Airport) are supported, Apple's Airport Extreme is not. However, a beta driver is included with YDL v4.1. In addition, you may consider a PCMCIA card or USB adapter to gain wireless support. Review this page for a breakdown of supported devices."

Dom länkar till:

http://www.terrasoftsolutions.com/suppo ... ices.shtml

Kernel Level Device Support
The following devices are supported via the kernel, meaning the support is built-in and no modules must be loaded. Do keep in mind that while the kernel maintains support for these items, they have not all been tested nor validated by Terra Soft staff.

Network device support

Broadcom Tigon3 support

Ska testa YDL ifall detta är en lösning - kan man sedan använda det i Ubuntu så blir jag översvallande glad.. hela YDL 4.1 Sagitta finns på Sunet. Sagita släpptes i början av året så kanske dom snyggat till beta-drivern lite..
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

jag gillade inte YDL så mycket, men jag gav det kanske inte en ärlig chans heller, vet inte riktigt.
Olle Jonsson

Inlägg av Olle Jonsson »

Fick uppenbara problem med att installera YDL - hade några dygn tidigare lyckat alldeles perfekt med detta men så icke nu. Så självklara valet blev istället Kubuntu - får väl stå ut med att inte kunna använda Airport Extreme
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"