Problem med access till samba-share från Xbox.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hkkla

Problem med access till samba-share från Xbox.

Inlägg av hkkla »

Jag har ett bekymmer som jag tycker är lite tröttsamt.

Min dator har två nätverkskort. Ett går till internet och ett går till min Xbox.

När jag ska till exempel streama en film från dator till Xbox måste jag först starta Xboxen, inte ha Firestarter igång på datorn. Sedan dra igång firestarter, starta om nätverkskortet i datorn som är till Xboxen. Sedan måste jag starta om Xboxen.
Efter det bläddra fram till smb-sharen i Xboxmenyn och innan jag klickar där måste jag stoppa brandväggen i Firestarter. Efter att jag har kommit in i sharen kan jag sedan starta brandväggen med Firestarter igen.

Jobbigt som tusan, man vill ju kunna komma åt sharen spontant när man ligger där i soffan.

I Firestarter har jag tillåtit anslutning från xboxens IP och från eth0:s IP, det verkar vara tvunget att ha så.
Vidare har jag tillåtit Samba från Xboxens IP.
SMB-sharen har inga andra begränsningar än skrivskydd.

Vad kan allt detta bero på? Varför måste jag ha ett sånt omständigt förfarande för att komma åt min smb-share från Xboxen?
Kan jag stänga av iptables från att övervaka et0 utan att jag öppnar för nån säkerhetsrisk att tala om?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Problem med access till samba-share från Xbox.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

hkkla skrev: Kan jag stänga av iptables från att övervaka et0 utan att jag öppnar för nån säkerhetsrisk att tala om?
Du kan lugnt stänga av bevakningen av trafik från det interna nätverket OM du bara har en Xbox kopplad till den OCH du inte routrar så att xboxen kommer åt internet.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
hkkla

Inlägg av hkkla »

Mekaniserad Apelsin skrev:
hkkla skrev: Kan jag stänga av iptables från att övervaka et0 utan att jag öppnar för nån säkerhetsrisk att tala om?
Du kan lugnt stänga av bevakningen av trafik från det interna nätverket OM du bara har en Xbox kopplad till den OCH du inte routrar så att xboxen kommer åt internet.
Hm, Xboxen kommer ju åt internet. Menar du alltså att man skulle kunna ta sej in genom internetdelningen mellan mina nätverkskort in i xboxen och tillbaka in i min dator som då är oskyddad på det kortet?
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

hkkla skrev: Hm, Xboxen kommer ju åt internet. Menar du alltså att man skulle kunna ta sej in genom internetdelningen mellan mina nätverkskort in i xboxen och tillbaka in i min dator som då är oskyddad på det kortet?
Nej jag menar att din xbox kan få virus och sitta och hjälpa till att ha ner estlands internet. 
hkkla

Inlägg av hkkla »

Mekaniserad Apelsin skrev:
hkkla skrev: Hm, Xboxen kommer ju åt internet. Menar du alltså att man skulle kunna ta sej in genom internetdelningen mellan mina nätverkskort in i xboxen och tillbaka in i min dator som då är oskyddad på det kortet?
Nej jag menar att din xbox kan få virus och sitta och hjälpa till att ha ner estlands internet. 
Jag vet allvarligt talat inte om du är ironisk, skämtar eller är fullt allvarlig nu. Om du skämtar eller är ironisk, visa det tydligt eller bespara mej det. Om du är allvarlig får du gärna utveckla lite.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nej... han är nog ironisk .... ;)

Så här får du fart på Xboxens share

http://ubuntufriends.wordpress.com/2006 ... fox-howto/

Nu behövs det ingen brandvägg för rena Ubuntu klientdatorer just nu.  Däremot om
man kör en server måste man ha en brandvägg dvs ett antal tjänster som "serveras":

Kör man ett sedan ett mixat nät så får man ju lägga ner energi på att
hålla sina Windozeburkar rena från allt skräp därute som buset lurar
på användare, mycket kommer via p2p och "glada klick"....

:)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

plun skrev:
hkkla skrev:
Mekaniserad Apelsin skrev: Nej jag menar att din xbox kan få virus och sitta och hjälpa till att ha ner estlands internet. 
Jag vet allvarligt talat inte om du är ironisk, skämtar eller är fullt allvarlig nu. Om du skämtar eller är ironisk, visa det tydligt eller bespara mej det. Om du är allvarlig får du gärna utveckla lite.
Nej... han är nog ironisk .... ;)
Tyvärr inte. jag vet inte om ni missat det, men estland (iaf deras banker och myndigheter) är fortfarande "under attack" från "botnet" från främst sverige och polen. De utförs från dåligt underhållna datorer med virus och annan malware. Det är därför man ska ha en mjukvarubrandvägg (speciellt på windowsdatorer) för att undvika oönskad traffik in och ut.
plun skrev:

Nu behövs det ingen brandvägg för rena Ubuntu klientdatorer just nu.  Däremot om
man kör en server måste man ha en brandvägg dvs ett antal tjänster som "serveras":

Instämmer i nästan allt*, men vi kan nog snart behöva varna för att ladda ner debs från konstiga källor.

*) Om man kör server "måste" man ha brandvägg om man har tjänster som inte ska kommas åt utifrån (t.ex. en databasserver) och vill vara extra säker.
hkkla

Inlägg av hkkla »

plun skrev: Nej... han är nog ironisk .... ;)

Den lösningen hjälpte inte för mej.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"