Yeah, känsligt detta. Visst kan det vara intressant att ha ett något så när rättvisande antal medlemmar. Men samtidigt så är det verkligen känsligt med sättet man nalkar sig den enskilde. Det gäller att väga för och emot, för att se efter vad som är mest viktigt.
Jag gillar nog mest tanken på att köra det efter databasfråga mot medlemsregistret i så fall. Sedan bör vi nog lämna nuvarande medlemskader därhän. Däremot kan det vara intressant att se vilka som aldrig varit inne under en viss tid. Sex månader, eller längre tillbaks.
Eventuellt kan man införa en regel för
kommande medlemmar, att registreringen gäller för ett år, rullande och att den uppdateras automatiskt om man loggar in sig då och då. Ungefär som Hotmail hade tidigare. Ett använt nick bör då vid en avstängning låsas, så att det endast kan öppnas igen av den ursprunglige medlemmen och dennes lösenord.
Jag tycker att Bobcat har en bra synpunkt på varför man skall vara väldigt försiktig mot nuvarande medlemmar. Det får inte bli en
lagstiftning retroaktivt, som man brukar säga. Sådant är förkastligt.
Nu är vi
bara (jag är väldigt glad för tillströmningen

) runt 4.000 medlemmar. Kanske 30 - 40 % är helt inaktiva. Det kan en databasfråga kanske svara på. Det är inte hela världen om vi är ett eller två tusen mer eller mindre aktiva då, men den stora betydelsen kan det få, om och när medlemsantalet börjar ligga på 20 - 30 tusen medlemmar.
Då skulle det kunna vara pinsamt fel att mäta medlemstalet lika grovt som idag.
Men, som sagt, inget ingripande retroaktivt. Då får vi f-n (förenta nationerna, förstås ) för det. Lyss till katten! Hellre en förändring som införs för kommande, intresserade. Om ytterligare ett år kan man då se vilka som varit inloggade bara en gång och sedan aldrig mer, samt de idag som inte varit inloggade sedan någon gång sommaren 2006 eller liknande. I sådana fall kan man kanske ta in en ny benämning -inaktiva registrerade- eller liknande och inte väga in dem i statistiken.
Ja, ja, det blir nog bra det här. Jag vet att ni gör ert bästa, så jag är lugn.
Ubuntu på Er!
*edit*
Nallen skriver: Jo det låter bra, men det tekniska.....
Hur kan vi skaffa fram uppgifter om medlemmar som inte har varit inloggat på ett år........
. . tänkte inte på det . .