Hjälp med Lagringshårdisk.

Användarvisningsbild
Sebastian

Inlägg av Sebastian »

Hej.

Jag har precis slängt mitt windows käpprätt åt helvete och installerat ubuntu på grund utan att jag fick frispel på att jag inte hadde någon kontroll över vad datorn pysslade med. Men nog om detta.

Jag hade en sata disk som jag hade som lagrings disk enbart som jag har all min musik och så vidare på och nu vet jag inte riktigt hur jag ska komma åt den för när jag försöker öppna den genom "Lagringsmedia" ikonen (Ursäkta att jag inte kan något som helst fackspråk för Linux är ny på detta) Så säger den att den inte kan mounta men jag kan se enheten som en ikon. Hur ska jag göra för att komma åt mina filer.

Tack på förhand.

/ Sebastian
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Vågar Du lyssna på någon som själv inte är särskilt bevandrad inom området ännu? ;)

I linux/Ubuntu är även en hårddisk, eller del av hårddisk (en partition) betraktad som en fil. Denna fil skall placeras rent fysiskt någonstans. Här inne på forat kan Du läsa om detta. I exemplen här inne placerar man "filen" i form av en mapp (som också är beteckningen på Din hårddisk) i t.ex media-mappen.

Dit skall Du sedan "föra" de data som avser den valda hårddisken. ( ? Va? Knäppt? Be cool.... ;) ).

Således, Du skall, i denna mapp (eller någon annan mapp som Du väljer efter råd här innefrån) se till att Du får en "mapp" i valt arkiv, media t.ex., som heter (har samma namn) som det Din hårddisk har. Då kan Linux-systemet hitta den (=mounta).

Därefter använder Linux sig av begreppet att man skall mounta (=besätta, ta kommando över o likn) hårddisken i fstab. Linux vill "hitta vägen" fram till mappen).

Ett tips, rent generellt, kring denna och kommande frågor Du kan tänkas få på Din nya vandring med Linux/Ubuntu.

Börja alltid med att rådfråga inne på forat efter eventuella tidigare inlägg av motsvarande karaktär. T.ex enligt nedanstående:

Här inne på forumet, klicka på Index någonstans nertill på en sida, väl där, högt upp på Indexsidans förstasida har Du tre lister. Titta i den övre.

Klicka på SÖK (från vänster: 1 "index", 2 "användarlista", 3 "Regler" och sedan ..... 4"sök")

Skriv in ett lämpligt sökord och väljer Du något sånär vettigt, får Du upp ett alternativ på tidigare länkar där Ditt sökord finns med.

Hade Du skrivit " mounta " skulle du ha fått ett rejält antal svar. Något eller några svar skulle eventuellt ha kunnat passa in på just Din fråga. Läs igenom svaren.

Är din fråga efter detta fortfarande obesvarad, öppna en ny tråd och ställ frågan där.

Genom detta förfarande hjälper du indirekt nya intresserade som kommer efter Dig / mig / oss, att få svar på Sina frågor.
Snyggt va? Hjälp till självhjälp. Eller hur?

Jag gjorde sökning enligt ovan och på "mount" och en av frågorna besvaras med ett tips och med denna länk och jag gissar och tror, att det är allt Du behöver:

http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartit ... iGuider%29

Så, vännen Sebastian, välkommen till oss.

Här ser Du att även en Ubuntuist som inte själv kan besvara frågan direkt, ändock kan hjälpa Dig vidare. Hjälpa Dig vidare till att finna svaret. Det är mindre viktigt om man får pekpinnen o/e facit att tala om det rätta svaret än om man med lite fingervisning själv kan få ledas fram till ett korrekt svar.

Tycker Du inte?

:D

Här inne i Linuxvärlden finns en grönskande, varm skog som innehåller de mest besynnerliga varelser, men som alla vill hjälpa sig själva och varandra fram till den bästa lösningen av våra respektive problem och tillkortakommanden. En av dessa varelser och en som önskar Dig lycka till på just Din vandring är

Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Sebastian

Inlägg av Sebastian »

Tyvär så har jag inte tillräckliga kunskaper att anpassa den där vägledningen till mina behov för det första så använder jag Kunbuntu så det värklar som jag inte kan använda komandona och sen så står det inte hur man får fram en lista över sata diskar och det är det som jag använder mig av. Jag förstår nu vad som måste göras men inte hur jag ska göra det av bristande kunskap.
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Oki.

Då får vi avvakta och se vad övriga här inne kan ge Dig till hjälp. Med stor sannolikhet kommer någon att kunna ge Dig erforderlig hjälp.

Lycka till. Fortsatt välkommen skall Du vara.

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
sagabusan
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av sagabusan »

Starta en texteditor: kdesu kate
Starta filhanteraren: kdesu konqueror
Länken från Broder Tuck innenhåller det som är lättast att börja med.

mer om kubuntu finns i desktopguiden
http://doc.ubuntu.com/kubuntu/desktopguide/C/index.html
Användarvisningsbild
Sebastian

Inlägg av Sebastian »

Nu har jag fått det så att jag kan se alla mappar och annat men kan inte spela upp någon musik eller se på några video klipp har jag satt fel filsystem på hårdisken eller vad är det som kan vara fel.
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

Det låter som du inte har rätt rättigheter.
Kolla rättigheterna på en fil eller mapp med hjälp av konqueror.
om du i en terminal skriver
sudo chown -R sebastian:data /home/data
vilket betyder att du ändrar filägaren (sebastian) och grupp (data) till filerna i /home/data
-R betyder att du ändringen blir på alla filer och mappar
Antagligen så har du samma namn på filägaren som grupp
Hoppas det hjälper :)
Användarvisningsbild
Sebastian

Inlägg av Sebastian »

Asså jag kan öppna filerna så dom syns i standrad spelaren men när jag klickar på dom så bara bläddrar spelaren igen spel listan fort som attan utan att spela ett ljud, kan det ha med codecs att göra eller något efter som det bara är XVID och MP3 filer?
Användarvisningsbild
sagabusan

Inlägg av sagabusan »

Användarvisningsbild
Sebastian

Inlägg av Sebastian »

Nu fungerar ljudet bara i vissa program. Vad beror detta på?
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

Jag är ledsen å Dina vägnar, Sebastian.

Just det Du skriver om nu, att spelaren bara bläddrar fram den ena låten efter den andra i ett rasande tempo och sedan stillar ner sig utan att ha spelat någonting, det vet jag att ozamosi har besvart här inne i forat. Du skall veta att jag sökt och bläddrat för att försöka finna just det inlägget. Tyvärr har jag ännu inte komit fram.

Vad jag vet är, att jag hade detta problem själv. Så fann jag ett svar till någon från ozamosi och det svaret han gav, fixade problemet hos mig. Men som sagt, jag fixade inte fram det. Låt oss hoppas att ozamosi ser din fråga. Då kan han säkert ge Dig det råd du behöver för att komma igång.

Hälsningar Br Tuck
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"