Jag har tre hårddiskar, en på 10GB, en på 120GB och en på 40GB. Alla tre är IDE-hårddiskar utan konstigheter, om det är relevant överhuvudtaget. Eftersom jag kommer från en Windows-miljö var naturligtvis samtliga diskar NTFS-formaterade, så jag valde att installera Linux på Windowsdisken (den på 10GB). 120GB och 40GB diskarna är fortfarande NTFS-formaterade, fullproppade med musik och film som jag helst inte vill förlora,
Hursomhelst, det är inga större problem att använda lagringsdiskarna som de är, men jag skulle hellre se att jag har en "komplett" Linuxlösning i min dator, utan NTFS-filsystem eller rester från Windows överhuvudtaget, så jag undrar lite över hur lagring av den sorten fungerar i Linux. Ja, det är säkert en dum fråga, men eftersom Linux hanterar sånt här på ett helt annat sätt (fullt med massa /etc/ /bin/ /var/ mappar hit och dit, inget c:\ d:\ e:\ som jag är van vid) så känner jag mig lite osäker.
Är det bara att formatera 120GB och 40GB diskarna till Linux filsystem (som jag inte ens vet vad det heter

Och en följdfråga; hur bär jag mig åt för att formatera diskarna?