Problem med video uppspelning

Användarvisningsbild
Nighthog

Problem med video uppspelning

Inlägg av Nighthog »

Mina problem slutar inte än. Mera har jag.

Har problem med mediaspelaren, Totem som man får med Ubuntu. Den vill inte spela up video korrekt, Eller snarare de laggar en hel del, oberoende för vad för kvalite videon har. Har installerat codecs som den listar när den inte kunde spela up mina h268 xvid, eller med .mkv. .avi eller vad som helst för att först ens kunna spela upp dem. Tittar på en jävla massa anime. Så vill få det att fungera, just nu måste jag gå till windows om jag vill se på något.

Har ett ati grafikkort.

Kört dessa guides för att fixa rätt uplösning samt få Beryl att funka.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg64162
http://ubuntu-se.org/drupal/node/249

När jag har Beryl igång så blir det ännu mer problem med video förutom lagget. Videon vill inte ens visas, Man får en halv secunds bild när man flyttat spelaren på skrivbordet, ibland får man bilden stanna, men och jag rör något bara en snytt, mus eller annar så försvinner videon igen. Helskärm är enklare att få den stanna, men samma här får inte röra något annars försvinner bilden igen.

Några förslag, annan spelare eller ska man konfigurera något manuellt som allt annat jag behövt göra?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Problem med video uppspelning

Inlägg av Lars »

Jag har haft liknande problem hos mig med mitt ATI-kort. Det finns ett antal olika sätt att visa video på skärmen (OpenGL, Xv och vad de heter). I de flesta program kan man ändra det, testa vad som fungerar bäst.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lars skrev: I de flesta program kan man ändra det, testa vad som fungerar bäst.
För totem och program som använder gstreamer ligger det i system - preferences - multimedia selector (eller liknande)... Ibland finns inte den med i menyn (vet inte varför), då kan man högerklicka på menyn, välja ändra meny, och titta i i system - preferences  och kryssa för multimedia selector så finns den på rätt ställe.

Det är tyvärr så att vad som är bra med beryl, kan vara dåligt utan beryl, och pga drivisarna till grafikkorten just nu så är filmvisning samtidigt som man har beryl igång inte alltid optimalt...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Nighthog

Inlägg av Nighthog »

Vad jag kan välja i "väljare för multimediasystem" är inte mycket...

I standard utgång kan jag bara välja mellan:
Identifiera automatiskt
X Window System (utan Xv)
X window System (X11/Xshm/Xv
Anpassad

X windows (utan Xv) går endast att testa.

Med anpassad så kan jag skriva vad jag vill i "rörledning"

EDIT:
Jag testade med X windows (X11/Xshm/Xv) blev smått mindre buggigt i Beryl men bilden försvinner om jag rör något fortfarnade och lagget finns kvar. (videon spelas i 1280x720)

EDIT2:

Bytte till gnome, 1280x720(h268 .mkv) storlek laggar.. men 640x480 .avi lagga inte...
Tror inte grafikkortet vill hjälpa till att avkoda i Ubuntu, därmed lagget. Har bara en A64 3000+ (1.8ghz) cpu.
All video i XP funkar prima att spela annars.
Senast redigerad av 1 Nighthog, redigerad totalt 31 gånger.
Användarvisningsbild
Nighthog

Inlägg av Nighthog »

Finns det något sätt att få grafikkortet att hjälpa med video avkodningen, som den gör i windows.

Vill helst ha möjlighet att titta på dessa högupplösta videon I Ubuntu också. Som ett sidospår så måste jag få tv-out att fungera också. Såg några trådar, ska se på dem men det skulle vara hugligt bra om någon vet något om detta med grafikorts hjälp till video avkodning. (om det nu är problemet i sig)

Att överclocka är inte allternativ, försökt ett antal gånger men resulterat i krash av allt(moderkortet är troligast skit, med att inte låsa sata hastigheten) (inga pengar att köpa nytt med heller)

EDIT:
När jag har igång beryl så går det inte ha X window System (X11/Xshm/XV) (går ej välja enhet eller går inte testköra)
Men X Sy.. (utan Xv) gick att köra, och nu så fick jag bild och allt också(när jag drog igång anime avsnittet). Ingen utbuggning längre. Vet ej vad som har hänt, förut så hade jag i denna men ingen bild då. Men nu så får jag bild. Enda jag gjort var starta om dator köra lite Windows kort en stund och starta Ubuntu igen. Men jag kan säga... DET LAGGAR SOM I &"#"&%, Allt börja lagga som tusan när videon gick igång. Rulla runt med kuben och allt. Förut så laggade bara videon inte kuben eller så.

EDIT2:
körde en video med bara 640x480, laggade inte... kuben lagga smått dock när jag rullade runt... Lagget är 100% säkert att datorn inte kan ha igång allt... Är allt verkligen så krävande?

Specs på dator:
A64 3000+ (1.8Ghz)
2x512mb DDR (2.2.2.5) 400Mhz
HIS ATI X850XT
ASUS A8N-SLI Deluxe
Senast redigerad av 1 Nighthog, redigerad totalt 31 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"