HUR I HELVETE KAN DET VARA TILLÅTET ATT HA EN SÅ'N HÄR SIDA?

De friskriver sig så snyggt från allt ansvar, men hur ansvarslöst är det inte att över huvud taget sätta upp sidan?
Hur kan man arbeta för att få bort den?
http://www.personnummer.nu/
Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?Grön Göling skrev: På förekommen anledning (urförbannad dotter ringer och meddelar att hon fått krav från SL på tilläggsavgift, bara för att någon gratisåkare uppgett hennes personnummer) så vill jag peka på en adress på nätet om något som inte borde få finnas där.
HUR I HELVETE KAN DET VARA TILLÅTET ATT HA EN SÅ'N HÄR SIDA?![]()
![]()
![]()
De friskriver sig så snyggt från allt ansvar, men hur ansvarslöst är det inte att över huvud taget sätta upp sidan?
Hur kan man arbeta för att få bort den?
http://www.personnummer.nu/
Jag är uppriktigt förvånad att det räcker med att slänga ur sig ett personnummer utan att ange namn och adress oxå.HenrikAn skrev:Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?Grön Göling skrev: På förekommen anledning (urförbannad dotter ringer och meddelar att hon fått krav från SL på tilläggsavgift, bara för att någon gratisåkare uppgett hennes personnummer) så vill jag peka på en adress på nätet om något som inte borde få finnas där.
Med tanke på hur enkelt det är att konstruera personnummer med hjälp av addering och en länlista (eller en siffra, din länssiffra) så kan jag inte tänka mig att just den delen skulle vara fel alls. Det är ju mer att binda ett personnummer till ett namn som borde stoppas om vi fortsätter ha en sådan koppling vi har till personnummer och myndigheterna, och det är ju egentligen öppna uppgifter, så vi är fast i en ond cirkel där.Grön Göling skrev:
HUR I HELVETE KAN DET VARA TILLÅTET ATT HA EN SÅ'N HÄR SIDA?![]()
![]()
![]()
Nu skulle jag gissa att de har ganska mycket mer än bara personnummer, det är ju ganska lätt att fixa någons personnummer, speciellt sina klasskamraters...Lars skrev: Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Ja, kollade lite med en jurist (som man naturligtvis aldrig får ett rakt svar från). Hon menade i alla fall att om man överklagar så måste SL åberopa ögonvittnen för att identifiera fuskaren. Det bör stå på boten/fakturan hur man överklagar?Lars skrev: Jag tycker nog att vi ska vara ytterst försiktiga med vad vi förbjuder. Sidor på nätet faller under Yttrandefrihetsgrundlagen och varken polis, politiker eller andra tyckare ska vara inne och censurera vad folk får och inte får skriva om. Kunskap är makt och ska därför spridas till så många som möjligt. Kunskap är det som driver utvecklingen framåt. Kunskap ska inte censureras. Kunskap är aldrig skadlig i sig.
Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Nepp...och min dotter heter plötsligt Matilda, vilket både hon och jag var ovetande om fram tills hon fick brevet.Little John skrev: Men det finns ju inga personuppgifter med ?
Kravet skall bestridas tills de blir prickiga inne på SL! När min dotter blir arg - DÅ BLIR HON ARG! Det vete faan var hon ärvt det ifrån......HenrikAn skrev: Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?
Min dotter kommer att stå på sig, lita på det! Hon är ju min!!!Lars skrev: Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Skicka en arg klagan till DI
Njau... siten syfte får man väl fundera över....anstiftan eller uppviglingChippen skrev: men asså det kan ju omöjligt vara omöjligt att generera personnummer, det är ju inte hemligt hur det går till...det är väll bara olagligt att uppge ett falskt personnummer
Det roliga är att det säkert skulle kunna bli till rejält med debatt om det här, trots att en trött slkontrollant enligt tidigare tydligen gör detta "omoraliska" i huvudet, för att validera...plun skrev: Skicka en arg klagan till DI
http://www.datainspektionen.se/
Ev så polisanmäler också, tipsa Aftonbladet o IDG
så att det blir debatt.
1. Användar du dig av ett fejkat personnummer för registrering på en sida?Trill skrev: blabla bla...
Såna sidor hjälper mig jättemycket när jag ska registrera mig på sidor som <a class="postlink" href="http://www.playahead.se">http://www.playahead.se</a> för att spamma lite Ubuntu eftersom man på Playahead behöver ett giltigt personnummer för att få spamma(skriva i forumen).
Jag vill nämligen inte förlora min identitet för när som helst kan det då komma upp någon stor växt person och knocka till en för att man gillar Ubuntu!
Att angripa såna här sidor är att bara gå på ytligt, som att förbjuda alla köksknivar eftersom det är de mest använda mordvapnet.(Skulle ioförsig vara bättre än att förbjuda den här sidan).
Att jag dessutom gillar plankning är en annan sak...(Att skylla på en annan är dock förjäkligt, bättre att gå med i någon plankarkassa)