Får sån't här verkligen förekomma?

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Får sån't här verkligen förekomma?

Inlägg av Grön Göling »

På förekommen anledning (urförbannad dotter ringer och meddelar att hon fått krav från SL på tilläggsavgift, bara för att någon gratisåkare uppgett hennes personnummer) så vill jag peka på en adress på nätet om något som inte borde få finnas där.

HUR I HELVETE KAN DET VARA TILLÅTET ATT HA EN SÅ'N HÄR SIDA? >:( >:( >:( >:(
De friskriver sig så snyggt från allt ansvar, men hur ansvarslöst är det inte att över huvud taget sätta upp sidan?

Hur kan man arbeta för att få bort den?

http://www.personnummer.nu/
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

SV: Får sån't här verkligen förekomma?

Inlägg av Okänd »

Men det finns ju inga personuppgifter med ?
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

sånt där är skitläskigt! skulle testa en sådan grej, skrev i födelsedatum... och se på fan, det var mitt RIKTIGA personnummer... vart paff som fan, gillar inte sådana sidor..

RENSA NÄTET!

edit, Lil' John hann före:

Det finns inga personuppgifter, sidan genererar endast ett personnummer på beställning. nu hade ju GGs dotter jädrans otur.. finns ju en massa kombinationer..
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det som är underligt i sammanhanget är att jag har sett skolor som haft "gör en personnummer-generator"-uppgift i en programmeringskurs, med länkhänvisning till Skatteverkets hemsida (där det faktiskt står hur det skall gå till för att räkna fram personnummer).

Jag antar alltså att den här sidan inte är mer otillåten än Skatteverkets egen sida, rent juridiskt, men jag håller med dig om att det är rätt så tvivelaktigt att lägga upp en sådan här sida...
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Grön Göling skrev: På förekommen anledning (urförbannad dotter ringer och meddelar att hon fått krav från SL på tilläggsavgift, bara för att någon gratisåkare uppgett hennes personnummer) så vill jag peka på en adress på nätet om något som inte borde få finnas där.

De friskriver sig så snyggt från allt ansvar, men hur ansvarslöst är det inte att över huvud taget sätta upp sidan?

Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

finns ju flertalet sidor som denna..
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

HenrikAn skrev:
Grön Göling skrev: På förekommen anledning (urförbannad dotter ringer och meddelar att hon fått krav från SL på tilläggsavgift, bara för att någon gratisåkare uppgett hennes personnummer) så vill jag peka på en adress på nätet om något som inte borde få finnas där.
Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?
Jag är uppriktigt förvånad att det räcker med att slänga ur sig ett personnummer utan att ange namn och adress oxå.
Grön Göling skrev:
Med tanke på hur enkelt det är att konstruera personnummer med hjälp av addering och en länlista (eller en siffra, din länssiffra) så kan jag inte tänka mig att just den delen skulle vara fel alls. Det är ju mer att binda ett personnummer till ett namn som borde stoppas om vi fortsätter ha en sådan koppling vi har till personnummer och myndigheterna, och det är ju egentligen öppna uppgifter, så vi är fast i en ond cirkel där.

Till skillnad från t.ex. http://www.upplysning.se så tar den här sidan inte ens och kollar om personnumret har en person tilldelad till sig, den kollar ju bara om matematiken stämmer överens.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 31 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Lars

Inlägg av Lars »

Jag tycker nog att vi ska vara ytterst försiktiga med vad vi förbjuder. Sidor på nätet faller under Yttrandefrihetsgrundlagen och varken polis, politiker eller andra tyckare ska vara inne och censurera vad folk får och inte får skriva om. Kunskap är makt och ska därför spridas till så många som möjligt. Kunskap är det som driver utvecklingen framåt. Kunskap ska inte censureras. Kunskap är aldrig skadlig i sig.

Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Lars skrev: Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Nu skulle jag gissa att de har ganska mycket mer än bara personnummer, det är ju ganska lätt att fixa någons personnummer, speciellt sina klasskamraters...
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Lars skrev: Jag tycker nog att vi ska vara ytterst försiktiga med vad vi förbjuder. Sidor på nätet faller under Yttrandefrihetsgrundlagen och varken polis, politiker eller andra tyckare ska vara inne och censurera vad folk får och inte får skriva om. Kunskap är makt och ska därför spridas till så många som möjligt. Kunskap är det som driver utvecklingen framåt. Kunskap ska inte censureras. Kunskap är aldrig skadlig i sig.

Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Ja, kollade lite med en jurist (som man naturligtvis aldrig får ett rakt svar från). Hon menade i alla fall att om man överklagar så måste SL åberopa ögonvittnen för att identifiera fuskaren. Det bör stå på boten/fakturan hur man överklagar?
Jag kan tänka mig att det finns anledning att driva frågan vidare då fuskaren säkert lär använda samma personnummer nästa gång hon åker fast.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

om man går till rätten mot sl så ligger man kanske risigt till... men dem borde om allt går rätt till förlora... dem borde inse att dem inte kan bota folk beroende på vem dem säger sig vara... eftersom man kan göra så e de ju klart att ingen säger sitt eget lixom... man kan ju låta grannen prenumerera på tidningen och kliva upp tidigt på morgonen istället...
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Grön Göling »

Little John skrev: Men det finns ju inga personuppgifter med ?
Nepp...och min dotter heter plötsligt Matilda, vilket både hon och jag var ovetande om fram tills hon fick brevet.
HenrikAn skrev: Frågan är hur mycket SL har på fötterna rent juridiskt. Vad tänker du göra med kravet?
Kravet skall bestridas tills de blir prickiga inne på SL! När min dotter blir arg - DÅ BLIR HON ARG! Det vete faan var hon ärvt det ifrån......
Jag har råkat ut för att se hur SL's kontrollanter bär sig åt och de ber en att uppge ett personnummer och sen står de och räknar efter på fri hand för att se om det är ett nummer som fungerar. Har den andra unga damen då vägrat att uppge mer än numret och "Matilda, så...?
Lars skrev: Sedan är det för jäkligt att SL kan skicka kravbrev bara på personnummer. Hoppas din dotter står på sig och kräver SL på tid och linjenummer för resan, signalement på gratisåkaren o.s.v. SL ska väl ändå ha mer underlag för sina krav än bara ett personnummer.
Min dotter kommer att stå på sig, lita på det! Hon är ju min!!!  ;)
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tilläggas kan väl att SL är ett stort skämt.. Så jag blir inte alls förvånad över dom numer. >:(
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Finns som sagt ingen som helst anledning att betala. Ta och ring in till dom och berätta att ni fått ett kravbrev med din dotters personnr. Berätta även om att det inte ens är hennes namn de angett och be dom avskriva boten. Om de trilskas så kan du lungt berätta för dom att du kommer bestrida beslutet i domstol om de driver det vidare.
För att vidare jävlas med dom och få till en förändring så kontakta en tidning och berätta vad som hänt. För kan fusk med uppsattser hamna i tidningen så kan nog de här bli bra nyheter.
Abusus non tollit usum
Okänd

Inlägg av Okänd »

Grön Göling skrev:

Skicka en arg klagan till DI

http://www.datainspektionen.se/

Ev så polisanmäler också, tipsa Aftonbladet o IDG
så att det blir debatt.

:)
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

men asså det kan ju omöjligt vara omöjligt att generera personnummer, det är ju inte hemligt hur det går till...det är väll bara olagligt att uppge ett falskt personnummer
Okänd

Inlägg av Okänd »

Chippen skrev: men asså det kan ju omöjligt vara omöjligt att generera personnummer, det är ju inte hemligt hur det går till...det är väll bara olagligt att uppge ett falskt personnummer
Njau... siten syfte får man väl fundera över....anstiftan eller uppvigling
till att begå brott  8)

"Det är strängt förbjudet att urkundsförfalska,
dvs. att använda falska personuppfigter. Observera
att sajten Personnummer.nu inte tar ansvar för hur
tjänsten brukas."

Läser man lagboken så är ju straffsatserna stränga för just sådana här brott.

Människohandlare o dylikt...  men det tänker inte gratisåkarn på.. :-\ 
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

plun skrev: Skicka en arg klagan till DI

http://www.datainspektionen.se/

Ev så polisanmäler också, tipsa Aftonbladet o IDG
så att det blir debatt.
Det roliga är att det säkert skulle kunna bli till rejält med debatt om det här, trots att en trött slkontrollant enligt tidigare tydligen gör detta "omoraliska" i huvudet, för att validera...
Trill

Inlägg av Trill »

blabla bla...

Såna sidor hjälper mig jättemycket när jag ska registrera mig på sidor som <a class="postlink" href="http://www.playahead.se">http://www.playahead.se</a> för att spamma lite Ubuntu eftersom man på Playahead behöver ett giltigt personnummer för att få spamma(skriva i forumen).

Jag vill nämligen inte förlora min identitet för när som helst kan det då komma upp någon stor växt person och knocka till en för att man gillar Ubuntu! ;D

Att angripa såna här sidor är att bara gå på ytligt, som att förbjuda alla köksknivar eftersom det är de mest använda mordvapnet.(Skulle ioförsig vara bättre än att förbjuda den här sidan).

Att jag dessutom gillar plankning är en annan sak... :D (Att skylla på en annan är dock förjäkligt, bättre att gå med i någon plankarkassa)
Senast redigerad av 1 Trill, redigerad totalt 31 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Trill skrev: blabla bla...

Såna sidor hjälper mig jättemycket när jag ska registrera mig på sidor som <a class="postlink" href="http://www.playahead.se">http://www.playahead.se</a> för att spamma lite Ubuntu eftersom man på Playahead behöver ett giltigt personnummer för att få spamma(skriva i forumen).

Jag vill nämligen inte förlora min identitet för när som helst kan det då komma upp någon stor växt person och knocka till en för att man gillar Ubuntu! ;D

Att angripa såna här sidor är att bara gå på ytligt, som att förbjuda alla köksknivar eftersom det är de mest använda mordvapnet.(Skulle ioförsig vara bättre än att förbjuda den här sidan).

Att jag dessutom gillar plankning är en annan sak... :D (Att skylla på en annan är dock förjäkligt, bättre att gå med i någon plankarkassa)
1. Användar du dig av ett fejkat personnummer för registrering på en sida?
2. Köksknivar på allmänt plats är förbjudna
3. Att "planka" är förbjuden

Men jag ser åtminstone att du har det roligt  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"