Gör jag rätt? Kör mount script vid uppstart?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
eriksson25
Kontakt:

Gör jag rätt? Kör mount script vid uppstart?

Inlägg av eriksson25 »

Hej, Jag undrar vad det bästa sättet är för att ha en smbfs mapp mountad är. Just nu kör jag detta script

Kod: Markera allt

sudo mount -t smbfs //10.0.0.1/public /home/server_public -o username=jag,password=tre2ett,uid=jag,gid=jag

varje gång datorn startas enligt denna artikelns rådgivning.http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba

Men jag satt just nu och bekantade mig med webmin och såg där att man kunde göra dessa mountningar. Men när jag gör det så funkar det perfa ända tills jag startar om datorn då står det att dom inte är "in use" och hela systemet är segt och nästan lika krashvänligt som windows *host* Ska jag strunta i i detta å köra på scripten?

Lämnar detta åt er som vet bässt.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Gör jag rätt? Kör mount script vid uppstart?

Inlägg av johanre »

Du kan lösa det genom att i /etc/fstab lägga till en rad som ser ut ungefär så här:

//10.0.0.1/public /home/server_public smbfs username=jag,password=tre2ett,uid=jag,gid=jag 0 2

Gör du som ovan kan du ta bort scriptet du använder idag.

Vad gäller webmin så gör den precis det jag föreslår ovan. Felmeddelandet du får är förmodligen ett resultat av att du fortfarande kör scriptet också. Alltså; systemet försöker montera filsystemet igen efter att det redan är monterat. Tar du bort scriptet så vågar jag nästan lova att allt blir frid och fröjd...  ;)
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Tack, men det funkar bara nästan för mig. Detta är min fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=82dd46e9-2e85-4c41-b090-983f53143878 /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda5
UUID=f5af7cad-e678-4757-8816-6110d077ccd1 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
//192.168.0.1/H /home/carlos/ftp/Filmer smbfs username=administrator,password=**********,uid=carlos,gid=admin 0 2
Har jag skrivit rätt? (***** är mitt lösenord på min windows burk)

Vad som händer är att det tyker upp en filmer "mapp" brevid filsystem ifall jag går till computer. Och går jag dit den skulle ha mountas så har Filmer mappen som jag mounta i blivit en icon istället. Om jag trycker på någon av dessa så kommer jag ingenstans?

Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Svårt att säga var felet är för tillfället men en kontrollfråga: har du - innan något monterades - skapat mappen / katalogen /home/carlos/ftp/Filmer ?
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

hehe jodå det har jag. det funkar fin fint om jag bara kör komandot (scripten jag skrev tidigare) löst, men så fort jag ska få det att starta vid boot så funkar det inte.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

eriksson25 skrev: hehe jodå det har jag. det funkar fin fint om jag bara kör komandot (scripten jag skrev tidigare) löst, men så fort jag ska få det att starta vid boot så funkar det inte.
Står det något relevant i /var/log/syslog? T.ex. om du kör

grep -i mount /var/log/syslog
från en terminal.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

smbfs eller cifs, har inte fattat skillnaden.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Johan R-E skrev:
eriksson25 skrev: hehe jodå det har jag. det funkar fin fint om jag bara kör komandot (scripten jag skrev tidigare) löst, men så fort jag ska få det att starta vid boot så funkar det inte.
Står det något relevant i /var/log/syslog? T.ex. om du kör

grep -i mount /var/log/syslog
från en terminal.

Kodstycket funka inte men om jag går in manuelt å kollar på loggfilen så står det följande

May 31 09:33:18 Ubantu kernel: [ 1046.649448] smb_lookup: find //Tv-Serier failed, error=-5
Obs, jag har då bytt ut att mounta filmer till mappen Tv-Serier men med samma resultat
eriksson25
Kontakt:

Inlägg av eriksson25 »

Urban Anjar skrev: smbfs eller cifs, har inte fattat skillnaden.
Efter att ha testat allt så provade jag att skriva cifs istället för smbfs, och vips så funkar det. Kan någon berätta varför?? Är ju glad att det funkar men man vill ju gärna veta varför man gör saker ^^
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Hhhhmmm, där blev jag lite förvånad... Man skall använda mount -t cifs numera eftersom - lite förenklat - smbfs är en gammal version och cifs är en ny....

http://us1.samba.org/samba/docs/man/man ... unt.8.html

WARNING: smbmount is deprecated and not maintained any longer. mount.cifs (mount -t cifs) should be used instead of smbmount.
http://us1.samba.org/samba/docs/man/man ... ifs.8.html
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"