Trådlösa ad-hoc-problem.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Trådlösa ad-hoc-problem.

Inlägg av HOLMEN »

Jag har ett trådlöst nätverkskort i dem bärbara (har jag iof i den stationära också) som jag vill kunna använda. I Ubuntu 5.* Breezy Badger så använde jag mig av ndiswrapper för att installera det trådlösa, då på en annan bärbar. Det funkade bra, förutom när jag skulle ansluta P2P. Alltså trådöst mellan två datorer utan accessunkt.
Går det att åtgärda? Det verkar ju inte fungera i det nya 6.06 Drapper Drake heller. I drapper så installeras ju trådlösa nätverkskort automatisk, verkar det som(?). Men P2P problemet återstår. Hjälp med detta då alltså, tack.

Nu vill jag jättegärna ha svar på denna fråga så att jag kan installera det underbara Ubuntu på min laptop också. Har inte rikigt vågat det för kompitabilitetsskäl. Windows som alla kör, ni vet. ;)
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
n4h0j

Trådlösa ad-hoc-problem.

Inlägg av n4h0j »

ps. Dapper Drake är kodnamnet .ds :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Trådlösa ad-hoc-problem.

Inlägg av ozamosi »

Det heter inte P2P, det heter ad-hoc.

ndiswrapper fungerar mer eller mindre inte för något annat än att ansluta till en accesspunkt och hämta information. Ska du göra något annat bör du skaffa riktiga drivrutiner.

Edit: byter namn på tråden så att det reflekterar innehållet.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Trådlösa ad-hoc-problem.

Inlägg av HOLMEN »

Ah, tack. Men med ndiswrapper får man ju välja sin drivrutin. Jag har ju såklart använt den drivrutinen som följt med kortet och som fungerar felfritt i windows. Nu blev jag tvungen att skriva det namnet med :P
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"