Nordea har bara stöd för Windows och Mac
Beställde blankett från Nordea och fyllde i det som behövdes. Fick mitt plusgirokonto efter en komplettering och två veckors väntan. Nu ska jag logga in. Men nej. Får inte ens något felmeddelande utan kommer bara tillbaka till inloggningssidan. Trycker efter 3 inloggningsförsök på "Har du rätt inställningar i din dator?". Där står det att det är Mac och Windows som gäller:
"Vi rekommenderar följande plattformar:
Windows 98, Windows ME, Windows NT, Windows 2000 och Mac OS 8.1 eller högre."
På kundtjänst vet tjejen jag talar med inte vad Linux är och på supporten jag kopplas till måste killen kolla upp det, och återkommer medan jag väntar i luren, och talar om att Linux inte stödjs.
Jag förklarar för honom att det då är en defekt tjänst och att jag blir upprörd att behöva stöta på detta problem.
- "Biltillverkarna ska inte lägga sig i vad jag har för garage". Detta är något han borde förstå.
Hade dessutom gärna sagt det att en webbläsare inte behöver ha något att göra med vilket operativsystem jag väljer. Men Nordea vet inte ens, iaf. av vad som framgår på "rätt-inställningar-sidan", vad Firefox är. Så jag låter bli. Killen lovar att framföra att jag är missnöjd. Jag tackar för det och jag blir kopplad tillbaka till kundtjänst för att få en blankett hemskickad för att säga upp kontot, ett konto jag aldrig använt.
"Vi rekommenderar följande plattformar:
Windows 98, Windows ME, Windows NT, Windows 2000 och Mac OS 8.1 eller högre."
På kundtjänst vet tjejen jag talar med inte vad Linux är och på supporten jag kopplas till måste killen kolla upp det, och återkommer medan jag väntar i luren, och talar om att Linux inte stödjs.
Jag förklarar för honom att det då är en defekt tjänst och att jag blir upprörd att behöva stöta på detta problem.
- "Biltillverkarna ska inte lägga sig i vad jag har för garage". Detta är något han borde förstå.
Hade dessutom gärna sagt det att en webbläsare inte behöver ha något att göra med vilket operativsystem jag väljer. Men Nordea vet inte ens, iaf. av vad som framgår på "rätt-inställningar-sidan", vad Firefox är. Så jag låter bli. Killen lovar att framföra att jag är missnöjd. Jag tackar för det och jag blir kopplad tillbaka till kundtjänst för att få en blankett hemskickad för att säga upp kontot, ett konto jag aldrig använt.
- ThinLizzy
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jag har själv nordea personkonto. inloggning via engångskoder och firefox och aldrig problem.
[quote="ThinLizzy"]jag har själv nordea personkonto. inloggning via engångskoder och firefox och aldrig problem.[/quote]
jag med, emn jag gissar att det är skillnad på personkonto och plusgiro...
jag med, emn jag gissar att det är skillnad på personkonto och plusgiro...
Är plusgiro för en förening. har också inloggningskoder. förstår inte varför inte stöd ska finnas.
men bra att det fungerar för personkonto iaf.
men bra att det fungerar för personkonto iaf.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Välkommen till verkligheten Sebastean .........
Förlåt, det var inte avsett som någon form av hån. Men har Du följt min tråd om SHB och Stadshypotekbank här inne, så är det inte utan att jag känner igen mig lite grand av det du skriver. Visst är det F-N?
Våra storbanker i detta lilla avlägsna land och ändå är det på detta vis
(Vaffor är det på detta viset, som Astrid Lindgrens sagofigurer säger).
Ni är väl kanske för unga, de flesta av er här inne på detta fora, för att minnas Astrid Lindgrens mediafight med dåvarande "skatteminister" Gunnar Sträng och Pomperipossa-debatten, men ni skall veta att mycket sk-t har förekommit även i denna ankdammsvärld. Astrid skulle enligt den tidens skatteregler betala mer i skatt än vad hon tjänade pga marginalskatteeffekten......
Microsoft, staten ....... ack ja .....
Back on line, eller som vi Tumbabor säger, åter på spåret

Även om SHB och Stadshypotek har losat i mitt fall, så är Nordea en av två banker som släpper in mig. Via skrapkortsmodellen som nämnts ovan. Inga problem. Bäst är nog Skandiabanken ändock. Jag har båda. Får statlig lön via Nordea iofs men jag arbetar helst via Skandiabanken när det kommer till kritan.
De är mest användarvänliga! Ozamosi må förlåta mig nu.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skandiabanken? Verkar som de inte har nåt lämpligt för föreningen jag är kassör för. Länsförsökringar ska visst också gå bra men fanns inget lämpligt konto där heller. Låter detta vara nu för denna gång och använder istället mitt sparkonto som jag har i min privata internetbank på fsb.
[quote="Broder Tuck"]Men har Du följt min tråd om SHB och Stadshypotekbank här inne, så är det inte utan att jag känner igen mig lite grand av det du skriver. Visst är det F-N?[/quote]
Just det Broder Tuck. Vet hur det var för dej. Men trodde inte en bank i Nordeas storlek skulle ha dessa begränsningar.
[quote="Broder Tuck"]Men har Du följt min tråd om SHB och Stadshypotekbank här inne, så är det inte utan att jag känner igen mig lite grand av det du skriver. Visst är det F-N?[/quote]
Just det Broder Tuck. Vet hur det var för dej. Men trodde inte en bank i Nordeas storlek skulle ha dessa begränsningar.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Jag får inte säga var jag jobbar men...
Inloggning via eLegitimation på Nordea ska fungera med Linux (Firefox) i och med Nexus Personal 4.x
Inloggning via skraplotter går alldeles utmärkt med <insert your favorite browser>
Danne
Inloggning via eLegitimation på Nordea ska fungera med Linux (Firefox) i och med Nexus Personal 4.x
Inloggning via skraplotter går alldeles utmärkt med <insert your favorite browser>
Danne
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
Daniel Nylander
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Tacka vet jag föreningssparbanken. :]
Fungerar utmärkt i Firefox och inget extraprogram att strula med.
Fungerar utmärkt i Firefox och inget extraprogram att strula med.
[quote="yeager"]Jag får inte säga var jag jobbar men...
Danne[/quote]
Vadå? Är du skyddsklassad eller

Hur som helst, jag har Nordea och det fungerar med skrapkortet, dock inte med E-legitimation eftersom det skräver Nexus-programvaran.
Danne[/quote]
Vadå? Är du skyddsklassad eller

Hur som helst, jag har Nordea och det fungerar med skrapkortet, dock inte med E-legitimation eftersom det skräver Nexus-programvaran.
[quote="yeager"]Jag får inte säga var jag jobbar men...
Danne[/quote]
Nordea?
För privatpersoner ja, för företag och annat nej..
Danne[/quote]
Nordea?

För privatpersoner ja, för företag och annat nej..

föreningssparbanken fungerar fint med firefox... dock inte med Opera?!
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Tja bah, Ubuntuvänner!
Vår vän yeager här ovan är ju tydligen nybliven "kändis". Grattis yeager och snyggt jobbat!
För er som undrar över vad jag avser, lämnar jag här nedan en länk där ni kan läsa om vår ubuntu-broder:
http://computersweden.idg.se/2.139/1.50266
Häftigt att ha en sådan broder här inne i Sherwoodskogen!!!!
Munken är både impad och glad.
Br Tuck
Vår vän yeager här ovan är ju tydligen nybliven "kändis". Grattis yeager och snyggt jobbat!
För er som undrar över vad jag avser, lämnar jag här nedan en länk där ni kan läsa om vår ubuntu-broder:
http://computersweden.idg.se/2.139/1.50266
Häftigt att ha en sådan broder här inne i Sherwoodskogen!!!!

Munken är både impad och glad.
Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Kul yeager att du fick dej en artikel 
[quote="jojonn"]föreningssparbanken fungerar fint med firefox... dock inte med Opera?![/quote]
Jodå. Funkar för mej. Kom med mer info. Vad funkar inte, version och så så kan vi jämföra

[quote="jojonn"]föreningssparbanken fungerar fint med firefox... dock inte med Opera?![/quote]
Jodå. Funkar för mej. Kom med mer info. Vad funkar inte, version och så så kan vi jämföra

Det borde finnas en Section 508 i Sverige.
[quote="sebastean"][quote="jojonn"]föreningssparbanken fungerar fint med firefox... dock inte med Opera?![/quote]
[/quote]
Det är min far som har sagt det.. han kör en gammal dator med Windows 98 och har Opera 9.53 installerat.
Jag vet när han skulle fylla på mobilen från en sajt gick det inte med Opera men gick fint med Firefox..

Det är min far som har sagt det.. han kör en gammal dator med Windows 98 och har Opera 9.53 installerat.
Jag vet när han skulle fylla på mobilen från en sajt gick det inte med Opera men gick fint med Firefox..
Fast att logga in som vanligt på själva internetbanken kanske går bra?
Kan nämna vad en tjej som jobbar med IT på Stadshypotek Bank sa till mej över telefon:
"Jag påpekade att denna lösning (nexus) inte var bra eftersom vi redan hade en fungerande lösning som fungerade med Linux och man ska ju inte avgränsa kompatibilitet utan utöka."
och
"Men det är ju en bank som oss som väljer säkerhetslösning och därför är det upp till oss att välja ett bra alternativ." (indirekt: det är inte nexus fel att våran bank inte valt en lösning som inte stödjer Linux). Angivet enligt vad jag uppfattade och kommer ihåg.
Vad gäller Nexus så är de Microsoft Gold Certified Partner. Det förklarar möjligtvis en del. Ett av Microsofts konkurrenshämmande program likt microsofts sätt att "förhandla" med datordistributörer: Erbjud inte alternativ (gör ni det blir det ekonomiskt kännbart)?
http://www.microsoft.com/sverige/partne ... levels.asp
"Jag påpekade att denna lösning (nexus) inte var bra eftersom vi redan hade en fungerande lösning som fungerade med Linux och man ska ju inte avgränsa kompatibilitet utan utöka."
och
"Men det är ju en bank som oss som väljer säkerhetslösning och därför är det upp till oss att välja ett bra alternativ." (indirekt: det är inte nexus fel att våran bank inte valt en lösning som inte stödjer Linux). Angivet enligt vad jag uppfattade och kommer ihåg.
Vad gäller Nexus så är de Microsoft Gold Certified Partner. Det förklarar möjligtvis en del. Ett av Microsofts konkurrenshämmande program likt microsofts sätt att "förhandla" med datordistributörer: Erbjud inte alternativ (gör ni det blir det ekonomiskt kännbart)?
http://www.microsoft.com/sverige/partne ... levels.asp
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Tyvärr, det gick några rykten tidigare om att nästa version av Nexus Personal skulle ha stöd för Linux.
Det verkar inte så.
Det verkar inte så.
--
Daniel Nylander
Daniel Nylander
[quote="yeager"]Tyvärr, det gick några rykten tidigare om att nästa version av Nexus Personal skulle ha stöd för Linux.
Det verkar inte så.[/quote]
Sjutton oxå, jag har en sån där kortläsare hos Nordea och det tändes ett hopp när jag läste din post en bit ovanför.....men det ljuset blåstes ut snabbt som ögat.....lol
Det verkar inte så.[/quote]
Sjutton oxå, jag har en sån där kortläsare hos Nordea och det tändes ett hopp när jag läste din post en bit ovanför.....men det ljuset blåstes ut snabbt som ögat.....lol
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Detta är ju en gammal tråd men jag blir ändå lite förvånad. Jag har ett plusgirokonto som jag haft i flera år och det är inga som helst problem att använda i linux med firefox. har använt med konquerer också, men det var iofs ett tag sen. Jag har inte skraplotter utan en riktig dosa, sådan som även swedbank använder.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch!