Har precis lyckats på något magiskt vis, installera vstfpd och apache.
Nu vill jag kunna skicka filer via ftp till web-servern, men alla filer jag skickar får rättigheten -rw------ och då är det lite svårt för apache att visa den, hur löser jag detta lättast?
Har jag missat något?
Rättigheter när jag skickar fil via ftp [LÖST]
Rättigheter när jag skickar fil via ftp [LÖST]
Senast redigerad av 1 Ande, redigerad totalt 29 gånger.
P4 2.0
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
SV: Rättigheter när jag skickar fil via ftp
Hej och välkommen hos oss, Ande !

Till vilket mapp skickar du dina filer ? Har du kollat rättigheterna av själva mappen på servern ?
Hälsningar
Peter

Till vilket mapp skickar du dina filer ? Har du kollat rättigheterna av själva mappen på servern ?
Hälsningar
Peter
Hujhuj! och tack!
var/www/ och där har alla allt. men det spelar ingen roll vart jag skickar den, det blir samma sak överallt.
var/www/ och där har alla allt. men det spelar ingen roll vart jag skickar den, det blir samma sak överallt.
Senast redigerad av 1 Ande, redigerad totalt 29 gånger.
P4 2.0
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
Du måste ger filerna i www mappen fulla rättigheter.
Alternativet är att skaffa en mapp i www med namnet FTP och ger mappen fulla rättigheter (777)
Det beror ju också på om dina användare har rättigheter, dvs att läsa och skriva, samt att tanka hem filer.
/P
Alternativet är att skaffa en mapp i www med namnet FTP och ger mappen fulla rättigheter (777)
Det beror ju också på om dina användare har rättigheter, dvs att läsa och skriva, samt att tanka hem filer.
/P
Jag har rättighet att via ftp:n ladda upp/ner och ändra i/läsa filer.
men det spelar ingen roll vart jag skickar filen, den får endå bara -rw------- har testat massa olika mappar nu och det spelar ingen roll.
spelade ingen roll att jag gjorde en FTP mapp, filerna får samma rättigheter endå.
Kan man inte scripta det här på något enkelt vis?
alla filer i mappen ska ju ha samma rättigheter...
men det spelar ingen roll vart jag skickar filen, den får endå bara -rw------- har testat massa olika mappar nu och det spelar ingen roll.
spelade ingen roll att jag gjorde en FTP mapp, filerna får samma rättigheter endå.
Kan man inte scripta det här på något enkelt vis?
alla filer i mappen ska ju ha samma rättigheter...
P4 2.0
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Man kan ställa in i vsftpd's inställningsfil vilka rättigheter de uppladdade filerna ska ha. Jag har för mig att filen ligger /etc/vsftp/vsftpd.conf och att du ska sätta umask till 022. Den är antaglign satt till 077 just nu.Ande skrev: alla filer i mappen ska ju ha samma rättigheter...
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 29 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Fungerar nu! va precis så. tackar för hjälpen!MekaniseradApelsin skrev: Man kan ställa in i vsftpd's inställningsfil vilka rättigheter de uppladdade filerna ska ha. Jag har för mig att filen ligger /etc/vsftp/vsftpd.conf och att du ska sätta umask till 022. Den är antaglign satt till 077 just nu.
P4 2.0
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04
512MB RDRAM
80GB HD
Hardy 8.04