Är det någon här som har testat Alfresco?
Verkar vara en väldigt intressant applikation och vi behöver ett nytt dokumenthanterings system där jag jobbar.
Helst ett där man kan få en bra struktur och ordning vid backuper.
Någon som har något tips på applikation för detta? Något liknande Alfresco.
Alfresco / CMS
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Alfresco / CMS
Jag har inte kört Alfresco däremot har även jag lite nyfiket tittat på vad Alfresco kan göra. Men menar du att ni behöver ett Content Management System eller ett dokumenthanteringsystem?fabsy skrev: Är det någon här som har testat Alfresco?
Verkar vara en väldigt intressant applikation och vi behöver ett nytt dokumenthanterings system där jag jobbar.
Helst ett där man kan få en bra struktur och ordning vid backuper.
Någon som har något tips på applikation för detta? Något liknande Alfresco.
Som CMS kör vi ju Drupal här på http://ubuntu-se.org så där kan du ju titta lite på hur Drupal kan tillämpas och jämföra med Alfresco.
Ett open source dokumenthanteringssystem som jag har hört mycket gott om är KnowledgeTree : http://www.knowledgetree.com/
Vad gäller strukturen så ligger det nog väldigt mycket på er att bygga upp rätt. Det jobbet tror jag inte ni slipper undan oavsett system.
Ordning vid backuper? Drupal, Alfresco och KnowledgeTree och andra liknande system använder sig alla av underliggande databaser. Så för att backupen skall fungera tillfredställande och pålitligt behover ni förmodligen både filysystemsbackuper men även regelbundna databasdumpar.
Lite mer angående Drupal som jag själv blivit mycket förtjust i.
Bra beskrivning samt jämförelse med kommersiella system.
http://www.ubuntulinux.se/drupal
samt
http://drupal.org/
Nu är då inte Drupal ett rent dokumenthanteringssystem utan
vad som helst kan då hanteras inom ett företag samt då även utåt
om man har en verksamhet som är publik.
Drupal har då en "tröskel" att överbrygga för att se vidden av allt
som går att göra i systemet. Hur mycket som helst samt en
mycket aktiv gemenskap.

Bra beskrivning samt jämförelse med kommersiella system.
http://www.ubuntulinux.se/drupal
samt
http://drupal.org/
Nu är då inte Drupal ett rent dokumenthanteringssystem utan
vad som helst kan då hanteras inom ett företag samt då även utåt
om man har en verksamhet som är publik.
Drupal har då en "tröskel" att överbrygga för att se vidden av allt
som går att göra i systemet. Hur mycket som helst samt en
mycket aktiv gemenskap.

Ja, läste vid något tillfälle att det var något företag som använder sig av alfresco för sorterad lagring. Vi lagrar ju alla jobb på band och strukturen kan ju aldrig bli helt perfekt utan man får ju jobba på de. Justnu ser det konstigt ut eftersom namnkodskonventionen har byts ut vid ett flertal tillfällen.
Har också läst att alfresco klarar av flöden och offertering/fakturering osv. Så det bästa vore ju om man kunde integrera det med MIS-systemet vi har här. Men frågan är om alfresco pratar JDF.. Jag har inte hittat det någonstans dock. Men plun, du som också tittat kanske hittade något om JDF stödet. ?
Har också läst att alfresco klarar av flöden och offertering/fakturering osv. Så det bästa vore ju om man kunde integrera det med MIS-systemet vi har här. Men frågan är om alfresco pratar JDF.. Jag har inte hittat det någonstans dock. Men plun, du som också tittat kanske hittade något om JDF stödet. ?
Nope.... men Drupal är gigantiskt med olika funktioner.fabsy skrev: Men plun, du som också tittat kanske hittade något om JDF stödet. ?
Hursomhelst så är väl jdf något som trycksaksproduktion använder...

Gjorde en sökning hos Drupal utan några träffar och det är märkligt.
Använder man någon annan definition i den engelskspråkiga världen ?

Ja, Det är jobb definitions format för tryckproduktion.
Nåja, jag får försöka söka vidare. Vore ju rätt trevligt om man kunde introducera ett fritt alternativ till alla Windows servrar som står och puttrar här.
Nåja, jag får försöka söka vidare. Vore ju rätt trevligt om man kunde introducera ett fritt alternativ till alla Windows servrar som står och puttrar här.
Jag håller på att lära mig Alfresco för att kunna hjälpa några bekanta företagare att installera och komma igång.
Har hårdtestat Alfresco under någon månad nu och jag är klart imponerad över vad det kan. Till skillnad från många liknande halvkomersiella open source produkter så är inte Alfresco-community begränsad i funktionalitet på något sätt, utan man har tillgång till allt som finns i betalvarianterna. Det är dessutom busenkelt att göra en testinstallation av alfresco 2.0 community. På mindre än en kvart kan man ha ett fullt fungerande demosystem uppe. Windows installationen var lite lättare att göra än linux installationen som krävde lite mer handpåläggning.
Det pågår dessutom ett projekt för att översätta Alfresco till svenska där jag är med.
Jag har inte hittat några uppgifter om stöd för JDF. Det är däremot ganska lätt att lägga upp egna dokumentflöden.
Så ge inte upp Alfresco utan att ha gjort en testinstallation
/Johan
Har hårdtestat Alfresco under någon månad nu och jag är klart imponerad över vad det kan. Till skillnad från många liknande halvkomersiella open source produkter så är inte Alfresco-community begränsad i funktionalitet på något sätt, utan man har tillgång till allt som finns i betalvarianterna. Det är dessutom busenkelt att göra en testinstallation av alfresco 2.0 community. På mindre än en kvart kan man ha ett fullt fungerande demosystem uppe. Windows installationen var lite lättare att göra än linux installationen som krävde lite mer handpåläggning.
Det pågår dessutom ett projekt för att översätta Alfresco till svenska där jag är med.
Jag har inte hittat några uppgifter om stöd för JDF. Det är däremot ganska lätt att lägga upp egna dokumentflöden.
Så ge inte upp Alfresco utan att ha gjort en testinstallation

/Johan