"bootfil" [LÖST]

hauge

"bootfil" [LÖST]

Inlägg av hauge »

Jag som så många andra har det problemet (ubuntu 7.04)med att jag blir utkastad vid uppstart o måste skriva "modprobe piix". Nu idag så tyckte jag att det fick räcka och o skrev in piix i modules i initramfs-tools o körde en update: sudo--bla-bla

Det var ju inte så lyckat för vid uppstart låste sig datorn helt o tyckte att denna hära hårddisken kan man inte boota ifrån.... blev till o med tvungen att rycka sladden från datorn.  Efter att ha slitit o försöka återställa, mha live-skiva, o det inte kändes bra så kikade jag lite noggrannare i bootmenyn o såg att jag kunda använda en .bakfil istället o då gick det bra o starta upp (fast med modprobe piix).

Nu till frågan: det gick bra att starta med "initrd.img-2.6.20-15-generic.dpkg-bak"
Den gamla som inte funkar  heter "initrd.img-2.6.20-15-generic"
jag hade tänkt att helt enkelt kopiera över den hela över den kassa filen och se glad ut men "initrd.img-2.6.20-15-generic" har en egen .bak-fil  (de ligger i boot allihopa)

vilken fill skall jag skriva över med vilken eller finns det något käckt kommando ???

edit: när jag manuellt försökte återställa så körde jag ett sudu update-initramfs, enligt den g:a konfigurationen.. vilket kan betyda att både "initrd.img-2.6.20-15-generic"  o dess bak är kassa
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
hauge

SV: "bootfil"

Inlägg av hauge »

fixat ... var ju inte så svårt ..fast det är klurigt när allt är nytt och man känner sig lätt osäker då
cmp gav om filerna var olika o sen var det bara att skriva över med .bak-filen som superuser
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: "bootfil"

Inlägg av Hund »

Hej och välkommen till forumet! :)
Kul att du löste problemet. Jag markerar då denna tråd som löst.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"