C eller C++

Här diskuteras programmering och utveckling
Heretic

C eller C++

Inlägg av Heretic »

Hej, jag har börjar lära mej C++ men jag läste i ett forum om man ska lära sej C++ på det bästa sättet så ska man lära sej C först sen C++ för att C är grunden och C++ är C men klasser och objekt handering och dataabstraktion.

Vissa säjer att om man ska lära sej C++ på det bästa sättet så kan man bara läsa C++ , och om man ska lära sej C på det bästa sättet så ska man bara läsa C. ???

Det var en kille som sa att det är bra om man kan båda och det håller jag med om.Han sa att om man ska göra ett program som ska styra hårdvara så ska det vara i C men om man sak göra avnacerade program så ska det vara i C++, för att Linux kärnarn är gjord i C men varför inte C++ ??

Men en i forumet sa att det är onödigt att lära sej C om man kan C++ , men C updaterades  1999.Han sa att kan man C++ så räker det för att C++ är större om C och man mera

Jag frågade också om man ska lära sej C++ ANSI/ISO standard eller C++ med namnrymder, men villket är bäst
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
TheOne

SV: C eller C++

Inlägg av TheOne »

Tror det beror mycket på VAD DU SKA GÖRA, ska du gör något litet program i terminalen så funkar C, ska du skriva ett nytt OS så rekommenderar jag C++, tack vare objektorienteringen. Men den behövs inte på en "lägre" programmerings nivå!

Det är iaf vad jag tycker!  :)
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Själv tycker jag att det har blivigt mycket lättare att lära mig C++ efter att jag lärde mig Python.

Och nu använder jag häldre Python än C++ :D
Alla har en åsikt, Bästa man kan göra är att skaffa en egen.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Heretic

Inlägg av Heretic »

okej tack då vet jag det . så man kan alltså göra som linus torvalds, bygga en käran fast i C++ och det funkar lika bra! :P Än fast jag inte ska bygga en kärna men det var bara en tanke.

Phyton är det ett bra språk?
vad används det till ?
Är det lätt ?

Jag gillar C++ och java för att java kan man göra mycket och C++ kan jag göra det anvancerade konsole programmen, och i java GUI former (C++ = hårdkodar jag och i java = mjukkodar jag)
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Heretic skrev: Phyton är det ett bra språk?
vad används det till ?
Är det lätt ?
1: Python är ett grymt bra språk.
2: Frågan är snarast vad används det inte till. Min favo musikspelare (Exaile) är skriven i Python samt mitt favvo torrent program (Deluge). Men det är bara två små exempel.
3: Faktum är att det är extremt lätt.

Men då är jag lite av en Python-fanboy. Testa själv. Sitter du med ubuntu är det bara att dra upp en terminal och skriva python så kommer du till pythontolken. Sedan är det bara att gå igenom någon trevlig tutorial.

Den på blinkenlights.se är ganska ok. Sdan finns det ju bättre på tex python.org men det r en annan historia.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Heretic

Inlägg av Heretic »

Vad skulle du rekomendera : Java eller Python
jag vet att python är ett starkt bra språk men jag vill veta mera om python.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Jag skulle rekomendera Python, Helt utan att veta vad du vill gör eller vilka det kommer vara för.
Skulle jag veta det så skulle rekomendationen se annorlunda ut.

Jag gillar Python mer än vad jag gillar Java, Därav min rekomendation. Det är min åsikt.
Heretic

Inlägg av Heretic »

Vet du någon bra Python E-bok på svenska som är gratis eller kan du länka en torrent? :P

Vad tror du är lättast java eller Python
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Smygis

Inlägg av Smygis »

Då jag inte har lärt mig Java än (Jag har faktiskt försökt, Men det var ett tag sedan nu.) och det to 3-4 timmar innan jag fattade Python.

Python är ett så pass "ungt" språk (Det har existerat sedan i mitten 90talet men inte i så sora proportioner.) så det finns knappt något på svenska. Den ända jag känner till är den på blinkenlights ( http://www.blinkenlights.se/articles/pythonguide/ ). Den går igenom grunderna som kan vara tevligt att få på svenska. Annars så skulle jag vilja rekomendera:

How to Think Like a Computer Scientist: Learning with Python
http://www.greenteapress.com/thinkpython/

Sedan så finns också:
http://www.diveintopython.org/

Men den har jag ingen erfarenhet av.
Heretic

Inlägg av Heretic »

WoW , Python är ser ganska lät ut jämföres med dom anndra språken  ;)
Kanske det blir Python iställe för java.
Senast redigerad av 1 Heretic, redigerad totalt 8 gånger.
Olle Eriksson
Kontakt:

Inlägg av Olle Eriksson »

Om du vill ha en riktigt bra bok om Python (som dock är på engelska) tycker jag du ska köpa "Learning Python" av David Ascher och Mark Lutz. Den är släppt under förlaget O'Reilly, som är känt för sina datorböcker.

Den rekommenderas skarpt!
gosh

Inlägg av gosh »

Heretic skrev: Hej, jag har börjar lära mej C++ men jag läste i ett forum om man ska lära sej C++ på det bästa sättet så ska man lära sej C först sen C++ för att C är grunden och C++ är C men klasser och objekt handering och dataabstraktion.
C++ är en utveckling av C så lär du dig C++ så har du automatiskt lärt dig C med.

Vilket språk du lär dig är inte så noga, utan det viktiga är att du lär dig hur man strukturerar program och får till bra flöden. Alla program har if-satser, loopar och annat.

Personligen så tycker jag det är bra och starta med javascript. Du kan mycket snabbt se resultat på vad du gör och det finns inte så mycket inbyggd kontroll utan du måste tänka själv för att få till lösningarna. Då kommer du göra buggar vilket faktiskt är det man lär sig mest på. Att börja lära sig programmera i ett språk där "miljön" du utvecklar i hjälper lite väl mycket, det är kontraproduktivt eftersom du då inte lär dig lika mycket.
Så fort du känner att du kan detta med funktioner, variabler, loopar mm i javascript och tycker det är kul, då går du på C++. Testa om ett tag och känn efter hur det känns, försök och anstränga dig.
Om du tycker det är roligt och känner att du fattar så kör stenhårt på C++. När du väl lärt dig det och kan göra program i språket så kan du snabbt byta till vilket annat språk som helst på några dagar.
Tycker du C++ inte är så kul och det känns svårt, kanske att programmering är hyffsat kul men du inte vill satsa på det till 100% så gå över till ett enklare språk. Då kommer du inte bli lika duktig programmerare och kanske mest får jobba med det språk som du lärt dig men du kan fortfarande göra en hel del i just det språket du behärskar.

Om du blir biten av C++ och tycker det är kul och programmera så försök även plugga lite assembler, inte för att du skall programmera i det utan mer att du skall förstå hur processorn arbetar.
Senast redigerad av 1 gosh, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
per9000
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av per9000 »

Mitt heta tips är först Python och sen C och sen kanske C++.

Python är kalasbra för man kan göra allt som finns och går med det. Python är dessutom fött i den fria världen så det finns färre problem med versioner och standarder som jag ser det. Python har dessutom ett extremt trevligt community. Postar man något i comp.lang.python får man trevliga svar. Postar man i comp.lang.c blir man skuten för att man inte respekterade en outtalad nettikett som fanns i mitten av 1980-talet (top-/bottom-posting till exempel).

När du har lite koll på Python och börjar inse att det finns konstiga undantag till regler är tiden mogen för C. Lär du dig C (som Python är skrivet i) kan du sen förstå allt med pekare och allokering av minne och så vidare. Detta är komplicerade grejer och jag tyckte det var jättesvårt i början - minnesluckorna haglade.

Mitt tips är att om du sen fortfarande är sugen på den objekt-orienterade världen ligger C++ bra till. Men min ödmjuka åsikt är att det är bra att börja med C före C++, speciellt om man inte kan så mycket om programmering, klasser och så vidare innan.

Python-människor säger ofta att Python är ett bra första språk. Och ett bra sista språk. (Alltså ett bra enda språk.) :)

/Per
--
Per Erik Strandberg
Yet Another IT Consultant
StarMan

Inlägg av StarMan »

C är fortfarande världens största programmeringsspråk om jag inte är !up to date (! = not).
Lär du dig C kommer du komma mycket närmare hårdvara och får en bättre förståelse för programmering i allmänhet. Men det finns inget som säger att man inte kan gå andra vägen, att lära sig koda ett mer "högnivå"-språk som Java etc först för att sedan gå närmare hårdvaran. Det handlar mer om smak... Däremot skulle jag rekommendera att någon gång närma sig hårdvara för att få en djupare förståelse i programmering som jag nämnde tidigare, sen om du gör det förr eller senare är nog hugget som stucket. Vissa gillar "Top-down"-approach, vissa gillar "Bottom-up"....  ;)
Och välkommen till programmerarens underbara värld!!!!
Senast redigerad av 1 StarMan, redigerad totalt 25 gånger.
Terminalhaxxor is tha shitniz!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"