Munken är SÃ… GLAD!!

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Broder Tuck »

Hej alla Ubuntuvänner och andra som tittar in här!

Jag är så otroligt glad över a) mitt operativsystem Ubuntu, b) mig själv, som börjar kunna ta tag i ett och annat i detta operativ.

En allt för vältalig munk skall försöka fatta sig kort.

Min disk på 200 G hade nyss EN installation av Ubuntu. Inget mer. Jag ville partitionera den till två enheter. Mest kanske för att kunna peta över lite backup etc., i brist på annan, fristående enhet.

Någonstans här i forumet såg jag tråden med att kunna partitionera en och samma ext-enhet medelst installationsCD:n. Sagt o gjort. Jag testade. Någonstans hade jag missat hur jag skulle avbryta innan den egentliga installationen påbörjades. (Det var ju inte installationen i sig som jag var ute efter). Nåja, där satt jag sedan med två installationer. :rolleyes:

Då fick jag nästa problem. Från nu, ville ju datorn prioritera den senast installerade enheten istf min ordinarie. Med hjälp av tidigare inlägg här inne, både egna och andras, petade jag i bootlistan. Hit o dit. Resultatlöst. Datorn gav sig FN på att den senare enheten skulle prioriteras.

Så slog det mig att jag ju använde mina ändringsförsök i fel uppstartsinstallation! Jag arbetade helt från den del där jag ville vara. Men i ett ögonblick av klarsyn jämförde jag allt med en dual-boot där man har XP. Då arbetar jag ju från den senast inlagda enheten, Ubuntu-enheten.

Sagt o gjort, jag ställde mig i nyinstallationen och hade naturligtvis inte fått fram hjälpen från forumet för att kunna klippa och klistra kommandon som behövdes. Men nu kom jag på det förlösande: gksudo nautilus! Jag letade mig fram till "boot" och "grub" och fann den eftersökta listan. Jag gjorde de ändringar jag så sorgfälligt lärde mig i en gammal tråd och fortfarande kom ihåg.

Saken var biff! :cool:

Så underbart att ha kommit så här långt med handhavandet! Stort tack till alla underbara människor här inne, som gör det så gött, som göteborgarna plägar säga, att vara här. :D

Hälsnngar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Quartus »

Man lär så länge man har en lever. :)

Kul att du fick det att fungera till slut.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Broder Tuck »

Tack, Quartus!

Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
Chippen

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Chippen »

Nice!
jag älskar att lyckas med saker som till en början känns väldigt långsökt och som man måste klura pålänge innan man faktiskt kommer på hur det ska gå till... det är då man ska vara stolt!
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Broder Tuck »

Ja men visst, så är det.

Jag håller tummarna för Dig också. Jag såg Ditt inlägg i en annan tråd härovan.

Oavsett hur och vad, kan jag, du, vi konstatera att med Ubuntu har vi det bästa operativet! Som nahoj skriver i tråden om OEM-windows, det är ju f*n att folk inte kan komma till insikt..... (så uppfattade jag hans inlägg, vilket jag tveklöst instämmer med).

Ha det GÖTT, Råch. Hoppas vi ses vid Ubuntudagen framledes. :D

Br Tuck
Användarvisningsbild
Chippen

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Chippen »

ja just det ubuntudagen... den hade jag glömt :D, det måste jag kolla upp!

ha det fint och tack för din lycko önskning :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Munken är SÃ… GLAD!!

Inlägg av Broder Tuck »

Tack för det, Håkan.
;)

Jag saknar ibland förmåga till att inse skillnaden mellan att tala många ord och att hålla mig till bara det som behövs, för att nå fram.

Jag tar tacksamt emot Din "tumme upp".

Br Tuck
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"