Hej!
Jag var precis inne och chatade med en av dells försäljare.
Jag utgav mig för att vara en egenföretagare som börjat titta på linux och var intresserad av att köpa en desktop
med linux förinstallerat för att kunna utvärdera linux som ett alternativ för företaget.
Detta var våran chat.
Inledande fråga/kommentar: Hej jag är intresserad av att köpa en desktop med ubuntu finns det något datum när det är möjligt i Sverige
försäljare: Hej, Martin här.
försäljare: Linux/Ubuntu testas just nu bara i USA, det är oklart när det kommer till Sverige och övriga Europa.
försäljare: Om det kommer överhuvud taget.
försäljare: Men Optiplex och Precision kan man köpa utan OS.
jag: ok, är de kompatibla med linux då eller de är bara dator utan os och sedan får jag själv fixa installationen?
jag: jag är inte så van vid linux jag har precis börjat snegla på det
jag: men jag tyckte att det verkade som en bra ide om jag hade kunnat köpa en dator med linux förinstallerat så slipper jag trixa med det.
försäljare: Kan inte garantera kompabilitet med Linux. Ja, precis. Man får själv installera det.
jag: hur är det med garantier för dessa då är det samma även om jag installerar själv?
försäljare: Har använt det för några år sedan. Mest strul, man måste själv modda, ladda ner patcher och massa annat som tog
tid. Så jag tog bort det.
försäljare: Går hårdvaran sönder och det inte beror på Linux så täcks det. Men skulle Linux få processorn att överhettas så
täcker den inte.
jag: kan det inträffa, att processorn överhettas pga linux?
försäljare: Ingen aning, bara drog till med nått som möjligen skulle kunna inträffa.
försäljare: Vad är det som gör att du vill använda Linux föressten?
jag: jag har ett litet företag och kunder frågar om det samt kostnaderna för windows, jag har kört vissa open source program
och de är jag nöjda med så jag tänkte att jag skulle börja titta på linux.
jag: tack för din hjälp
försäljare: Om Linux var riktigt bra så skulle dom ha varit mycket större. Det är ju gratis!
jag: det kanske är sant, men kunder frågar om det så då måste jag hålla mig uppdaterad.
Om jag inte hade använt linux hade jag kanske tänkt en eller två gånger efter samtal med honom, det verkar ju nästan som
om han försöker få mig på andra tankar vilket jag tycker är lustigt då det inte är dells uppgift att sälja os till mig eller
det kanske det är?
Jag borde ha frågat om garantin gäller om windows får processorn att överhettas.
Samtal med en av dells försäljare!
SV: Samtal med en av dells försäljare!
Intressant. När jag kollade på detta för mitt företags räkning så sade försäljaren jag pratade med att det till 99% säkerhet kommer Dell-datorer med Ubuntu även i Sverige. Men det var iofs samma dag som nyheten kom...
Att de försöker friskriva sig från ansvar är väl som vanligt när det gäller företag.
Dock är det intressant att han hänvisar till sina egna erfarenheter för några år sedan. Mycket har ju hänt sedan dess vilket man borde veta om man håller koll. Troligen vill Dell utvärdera initiativet i USA för att om det är framgångsrikt lyfta det vidare till Europa och andra kontinenter..
De kanske tycker att det är onödigt att slösa utbildningstid om det inte faller väl ut.
Att de försöker friskriva sig från ansvar är väl som vanligt när det gäller företag.

De kanske tycker att det är onödigt att slösa utbildningstid om det inte faller väl ut.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Jag gillar det där "Om datorn plötsligt börjar rösta på kpml(r) så tar inte dell minsta ansvar för det, och jag vet inte ens om det är möjligt att datorer får rösträtt men tycker du inte att eftersom jag misstänkliggör linux att det är bäst att du köper en dator med ett sämre och dyrt os istället?"
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Vad har KPML(r) med Linux att göra?MekaniseradApelsin skrev: Jag gillar det där "Om datorn plötsligt börjar rösta på kpml(r) så tar inte dell minsta ansvar för det, och jag vet inte ens om det är möjligt att datorer får rösträtt men tycker du inte att eftersom jag misstänkliggör linux att det är bäst att du köper en dator med ett sämre och dyrt os istället?"
Senast redigerad av 1 Anonymous, redigerad totalt 29 gånger.
Det kanske var ett skämt ?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Ingenting, det var själva idéen... Försäljaren hittade på en hypotetisk situation som han inte hade någon aning om kunde hända, och misstänkliggjorde en produkt. "Köp inte en volvo de kan explodera, nu vet jag inte om det är en möjlig situation, men jag vet inte om den är omöjlig heller... Du ska nog inte ha en saab då?"stoffepojken skrev: Vad har KPML(r) med Linux att göra?
More Mekaniserad at http://blippe.se.