Dualboot med annat linux

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Dualboot med annat linux

Inlägg av zero gravity »

Tänkte slänga in gentoo på datorn.
Jag har en hårddisk som är formaterad en root partion på 15 Gb som jag använder ca 4 GB till Ubuntu. Och så min home partion där jag har resterande och har ca 70 GB ledigt.

Tänkte mig att jag skulle partionera min root volym i 8/7 och installera gentoo där.

Är det någon som har lite tipps om vad jag skall undvika, problem som kan uppstå (tänker på grub mm)?

edit: vill även kunna använda min nuvarande swap till gentoo med, blir de några problem?
Senast redigerad av 1 zero gravity, redigerad totalt 24 gånger.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Dualboot med annat linux

Inlägg av DeepThought »

Det är inga problem alls att dela SWAP, dumt att göra något annat ;)

Du kan kanske dela /home också, men då skall nog inte dina användare heta samma sak. Jag är dock väldigt osäker på hur det ligger till egentligen...
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Om de olika systemen använder olika versioner av programmen så kan nog en gemensam hemkatalog ställa till med problem, t.ex. kan inte Firefox 1.5 läsa inställningarna för Firefox 2.0 så de kommer att störa varandra. För de program som man vet är av samma version kan man ju symlänka för att dela på inställningarna.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Bra de där med separat hem-partion för de nya os:et. Får se vad jag gör, tjejens dator har visserligen windows just nu ,men bara för lite utskrifter. När det är klart så kommer det raderas för fullt där. Kanske experimentera och se hur mkt virus man kan få innan :)
Abusus non tollit usum
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"