Beryl - Kub problem

Nurre

Beryl - Kub problem

Inlägg av Nurre »

Meningen med kuben är väl att man ska kunna ha flera arbetsytor?
Det har jag, men jag har ett litet problem med det. Det är så att jag har flera skrivbord men endast en panel, så alla program hamnar i panelen, och klickar jag upp något program som ligger i en annan arbetsyta så roterar kuben. Jag vill inte ha det såhär - jag vill ha en panel för varje kub. Är det någon lätt inställning bara måntro? Jag har gått igenom Beryls inställningar och frågat folk som använder Ubuntu men de har ingen aning. Någon som vet vad det är för fel?

Här har ni en bild om jag har förklarat dåligt:
http://xs215.xs.to/xs215/07214/beryl.gif

Tack  :)
atz

SV: Beryl - Kub problem

Inlägg av atz »

Jag har också detta problem, har letat febrilt i inställningarna men inte hittat någon inställning rörade det  ???. Så jag har börjat vänja mig vid det  :-X.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Nurre skrev: Jag vill inte ha det såhär - jag vill ha en panel för varje kub.
Provat högerklickat på panelens "handtag", valt "preferences" och där valt att bara visa program från en arbetsyta istället för från alla arbetsytor?

Att det funkar automagiskt mellan ubuntu och beryl på min dator kan ha att göra med att jag har paketet beryl-ubuntu installerat.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nurre

Inlägg av Nurre »

MekaniseradApelsin skrev:
Nurre skrev: Jag vill inte ha det såhär - jag vill ha en panel för varje kub.
Provat högerklickat på panelens "handtag", valt "preferences" och där valt att bara visa program från en arbetsyta istället för från alla arbetsytor?

Att det funkar automagiskt mellan ubuntu och beryl på min dator kan ha att göra med att jag har paketet beryl-ubuntu installerat.
Nu förstod jag inte riktigt vad du menade med panelens "handtag", men byter jag arbetsyta med "Växla mellan arbetsytor" längst ned i hörnet, så slipper jag se alla program i samma panel. Använder jag däremot Beryls kub så får jag se alla program i panelen. Och nu vet inte jag om detta är ett fel, men när jag roterar kuben till en ny arbetsyta så byts ändras inte arbetsytorna i hörnet. Det är som att jag har en kub för varje arbetsyta.. typ.

Jag installerade Beryl-Ubuntu genom Synaptic men utan resultat.

Detta är grymt jobbigt så tack för att du tar dig tid att hjälpa mig.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Högerklicka på den lilla ikonen för fönsterlista, precis till vänster om fönstermapparna i panelen, och välj Inställningar.
Sen väljer du Visa fönster från aktuell arbetsyta.
Nurre

Inlägg av Nurre »

Bowmore skrev: Högerklicka på den lilla ikonen för fönsterlista, precis till vänster om fönstermapparna i panelen, och välj Inställningar.
Sen väljer du Visa fönster från aktuell arbetsyta.
Jo, jag såg precis det.. får inte vara så snabb med Posta-knappen..

I alla fall så fungerade det inte, men ett precis sådant alternativ behöver jag fast för Beryls kub.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Jag tror inte att det finns det valet unde Beryl, har i varje fall inte sett till det.
Jag antar att du provade med att välja Visa fönster på alla arbetsytor och sen gå tillbaks till Visa fönster från aktuell arbetsyta bara utifall.

Alternativet är kanske att bygga upp en ny panel och se om den funkar bättre..
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Bowmore skrev: Alternativet är kanske att bygga upp en ny panel och se om den funkar bättre..
Eller så tar man och startar beryl settings manager, väljer extras och window previews... i listan med val att göra finns Taskbar, expandera den och kryssa för "Taskbar shows only windows from current viewport"... Omstart av beryl kanske behövs

Jag misstänker dock att beryl-ubuntu gör att man får snygga värden när man saknar dessa (t. ex. när man startar beryl för första gången). Värt att prova är därmed att döpa om katalogen ~/.beryl till ~/.beryl-backup och starta om beryl.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 24 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nurre

Inlägg av Nurre »

Nah... nu har jag provat allt känns det som. Jag installerar om Ubuntu och ser ifall det löser sig.
Nurre

Inlägg av Nurre »

Jag installerade om Beryl och nu fungerar det finemang!
Jag avinstallerade precis allting och följde denna länk:

http://wiki.beryl-project.org/wiki/Inst ... ith_nVidia

Tog inte ens tio minuter att fixa alltihop.
Senast redigerad av 1 Nurre, redigerad totalt 24 gånger.
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

För mig fungerar inte ens kuben.... >_>
Nurre

Inlägg av Nurre »

ddevil skrev: För mig fungerar inte ens kuben.... >_>
Jag hade installerat om allt om jag vore du. Lägg till/Ta bort (sök på Beryl, bocka av allting), och sedan samma sak i Synaptic. Här finns en bra guide för installation: http://ubuntu-se.org/Wiki/Beryl

Efter det så gå in i Synaptic och se till att dessa alternativ är bockade:

beryl
beryl-core
beryl-manager
beryl-plugins
beryl-plugins-data
beryl-plugins-unsupported
beryl-plugins-unsupported-data
beryl-settings
beryl-setting-bindings

Först fungerade beryl inte alls men efter jag gjort såhär fungerade det som en dröm. Men någon mer erfaren borde verkligen se över vad jag har skrivit innan du följer något, jag har endast haft ubuntu i ett par dagar. Hoppas det löser sig för dig!

Och så ser du ju så klart till att du har valt Beryl som fönsterhanterare. Om du högerklickar på diamanten och väljer "Välj fönsterhanterare" så väljer du Beryl.. antagligen är det redan valt, men man vet ju aldrig.
Senast redigerad av 1 Nurre, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Nu har jag kollat runt ett bra tag, installerat om ett par gånger och till sist installerat alla paket som verkade relevanta från Synaptic, men det har ändå inte löst mitt problem:

Jag kan bara utnyttja en arbetsyta när Beryl's fönsterhanterare är aktiverad!

Flera arbetsytor går att aktivera, nu har jag 4, men om jag öppnar arbetsyta 2 och startar ett program, hamnar det i nr 1. Det blir minimerat i arbetsyta 2, och klickar jag upp fönstret skickas jag tillbaka till nr 1 och fönstret hamnar då ovanpå de befintliga programmen...

Verkar ju vara någon inställning som är mysko, men vilken?

Ni får ursäkta den lite luddiga beskrivningen, jag förklarar gärna lite mer utförligt om du inte förstår...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Enklaste lösningen som jag använde mig av när jag råkade ut för liknande saker var att ta bort alla inställningar för Beryl som ligger i home-mappen.

Fast Compiz Fusion är ju att rekomendera. Beryl är ju ett nedlagt projekt nu mer. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hund skrev: Enklaste lösningen som jag använde mig av när jag råkade ut för liknande saker var att ta bort alla inställningar för Beryl som ligger i home-mappen.

Fast Compiz Fusion är ju att rekomendera. Beryl är ju ett nedlagt projekt nu mer. :)
Får väl prova.

Slängde in CF tidigare idag, men det gick för tungt och fönsterhanteraren krashade... verkar inte gå att köra på min StyleNote.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Compiz Fusion är ju Beryl och Compiz tillsammans så det låter lite (o)lustigt.
Men som sagt, det är ju inte färdigt ännu så det kan ju kivas för en om man har otur.

Kan ju vara nått plugin eller liknande som orsakade krånglet med? Annars får du lugna dig ett tag till. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"