Tjenare!
Har ett litet störande problem jag hoppas att någon kan lösa åt mig.
Kör ubuntu 6.10 på min bärbara. Den ansluter trådlöst till router och sen internet. Efter att ha loggat in frågar nyckelringshanteraren om lösen för att få fram det lagrade lösenordet till routern. Allt detta funkar prima. Efter att ha använt firestarter ett tag ville jag prova att låta det autostarta. la till "gksudo firestarter" i startprogram under system-sessioner.
Vad som händer är att firestarter drar igång innan anslutningen upprättats till routern. Detta resulterar i ett felmeddelande där det står nåt i stil med "eth1 är inte klar". Jag undrar om det finns något sätt att välja i vilken ordning programmen startar så att det trådlösa kommer igång innan brandväggen. Glömde att säga att jag använder network manager och i startprogram står det "nm.applet --sm-disable"
Tack för alla som tar sig tid och grubblar på problemet
Ansluta trådlöst internet innan firestarter
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Ansluta trådlöst internet innan firestarter
Jag vet inget om Firestarter, men Rätt™ sätt att göra liknande saker på är att skapa ett skript under /etc/network/if-up.d, och kanske även ett under /etc/network/if-down.d. Katalogerna if-pre-up.d och if-post-down.d finns också. Jag hade trott att Firestarter skapade skript i dessa kataloger.
Om du installerat Firestarter som en deb-fil behöver du överhuvudtaget inte starta programmet. Firestarter går "i bakgrunden" som en system service, som går igång även när du startar om datorn. Du behöver således bara starta programmet när du ska konfigurera ubuntus brandvägg eller vill kolla aktuell trafik.
Vill du då och då ha koll på Firewalls status kör du följande i terminalen:
/etc/init.d/firestarter status
Vill du då och då ha koll på Firewalls status kör du följande i terminalen:
/etc/init.d/firestarter status
Jag har ett skript som jag vill ska köras när man får nätverksåtkomst, kan jag använda /etc/network/if-up.d då? Isf hur gör man för att lägga till där?
Max 350; tecken återstår: 321
inte för att jag har behov av det just nu, men av nyfikenhet undrar jag följande:
om jag har ett script som körs när nätverksanslutning är uppkopplad... I skolan kan vi ansluta, men måste logga in i en webbläsare via en inloggningsportal innan vi kan komma åt internet, hur skulle man kunna lösa det? Så att inte scripten körs förrän man faktiskt har kontakt med internet?
om jag har ett script som körs när nätverksanslutning är uppkopplad... I skolan kan vi ansluta, men måste logga in i en webbläsare via en inloggningsportal innan vi kan komma åt internet, hur skulle man kunna lösa det? Så att inte scripten körs förrän man faktiskt har kontakt med internet?