Linux/Ubuntu på Bredbandsbolaget
Linux/Ubuntu på Bredbandsbolaget
En lite udda fråga.
Funkar Linux / Ubuntu på bredbandsbolaget eller är det en massa krångel/inställningar för att få det att fungera ordentligt. Funderar på att byta internetleverantör.
Deras bredband det gäller och inte telefonuppkopplingen.
Funkar Linux / Ubuntu på bredbandsbolaget eller är det en massa krångel/inställningar för att få det att fungera ordentligt. Funderar på att byta internetleverantör.
Frågar man inget,
får man inget veta.
får man inget veta.
- elegantmachine
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
SV: Linux/Ubuntu på Bredbandsbolaget
jag behövde inte ändra eller göra ett dyft när jag bytte till ubuntu. bara att plugga in, resten sköter sig själv 

PC load letter
works like a charm
Funkar perfekt!
Pure f*****g broadband!
Pure f*****g broadband!

- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det enda problemet är att de stoppar portarna 135-139 och 445 för ingående trafik, ringer du och ber dem ta bort de vill de inte göra det även för hemanvändare pga netbios, vilket vi givetvis inte har eftersom våra datorer inte är osäkra windowsburkar, men det bryr de sig inte om.Ubu skrev: En lite udda fråga.

More Mekaniserad at http://blippe.se.
Hmm men har man någon användning för portarna i linux då 135-139 och 445 ?
att ens isp har 139 öppen behöver inte vara någon risk om datorn är rätt configurerad
Och det är ett fåtal windows burkar som verkligen släpper in folk via net bios
att ens isp har 139 öppen behöver inte vara någon risk om datorn är rätt configurerad
Jag har ingen användning för dessa, kör server, hubbar och massa skit på datorn!toxic76 skrev: Hmm men har man någon användning för portarna i linux då 135-139 och 445 ?

Desseutom om det klämmer så brukar man ju alltid kunna byta port i själva programmet, rent teoretisk kan man ju sufa över 6525 om jag inte har missat nåt!

Tillåter de utgående trafik på port 25 (SMTP) då?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Rent teoretiskt går det inte att ändra porten eftersom klienten i sig inte tillåter att man ansluter till annan port än 445 och/eller 139, om man inte skickar allt genom en annan dator utanför bredbandsbolagets "kontroll".TheOne skrev: Desseutom om det klämmer så brukar man ju alltid kunna byta port i själva programmet, rent teoretisk kan man ju sufa över 6525 om jag inte har missat nåt!![]()
Inte till andra en deras egen smtp-server.Emil.s skrev: Tillåter de utgående trafik på port 25 (SMTP) då?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Jag tror inte det kommer ihåg att när jag hade comhem så skickade dom ett mail
där dom förklarade att privata smtp servrar hade blivit utnyttjade av spammare..
Tror nog att dom flesta isp:er har blockat
där dom förklarade att privata smtp servrar hade blivit utnyttjade av spammare..
Tror nog att dom flesta isp:er har blockat
Emil.s skrev: Tillåter de utgående trafik på port 25 (SMTP) då?
Inte TDC.toxic76 skrev: Jag tror inte det kommer ihåg att när jag hade comhem så skickade dom ett mail
Tror nog att dom flesta isp:er har blockatEmil.s skrev: Tillåter de utgående trafik på port 25 (SMTP) då?

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Ok!MekaniseradApelsin skrev:Rent teoretiskt går det inte att ändra porten eftersom klienten i sig inte tillåter att man ansluter till annan port än 445 och/eller 139, om man inte skickar allt genom en annan dator utanför bredbandsbolagets "kontroll".TheOne skrev: Desseutom om det klämmer så brukar man ju alltid kunna byta port i själva programmet, rent teoretisk kan man ju sufa över 6525 om jag inte har missat nåt!![]()

Hej på er,
Fortsätter på samma fråga.
Mvh
Stefan
Fortsätter på samma fråga.
Går det att använda bredbandsbolagets smtp-server som relay på något sätt för ens interna mailfunktioner i ubuntu?Mekaniserad Apelsin skrev:Inte till andra en deras egen smtp-server.Emil.s skrev: Tillåter de utgående trafik på port 25 (SMTP) då?
Mvh
Stefan
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jadå. I /etc/postfix/main.cf sätter du relayhost = <bredbandsbolagets smtp server>brago skrev: Går det att använda bredbandsbolagets smtp-server som relay på något sätt för ens interna mailfunktioner i ubuntu?