Trådlöst nätverk i Kubuntu 6.06

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Har suttit ett x antal gånger nu och försökt få igång det trådlösa nätverket till min Kubuntumaskin. Nätverkskortet fungerar, och den här versionen verkar stödja kortet. Problemet kommer när jag ska ansluta till routern.

Jag har en D-Link DI-624+ trådlös router, och ansluter med ett D-Link DWL-G510-kort. Nätverket är krypterat, och IP-adresser delas ut via DHCP.

När jag kör följande kommandon (är inte så bra på kommandon själv, eller Linux överhuvudtaget, såg just dessa i en annan tråd) så får jag ett par felmeddelanden.

Kod: Markera allt

sic@sic-desktop:~$ sudo ifconfig ra0 up
sic@sic-desktop:~$ sudo iwconfig ra0 channel 6
sic@sic-desktop:~$ sudo iwconfig ra0 essid "default"
sic@sic-desktop:~$ sudo dhclient ra0
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

Listening on LPF/ra0/00:13:46:7a:7a:7f
Sending on LPF/ra0/00:13:46:7a:7f:7f
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 13
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 9
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on ra0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.
Vad är fel, och vad kan jag göra åt det?
If ye loveth Jesus, ye must kill a kitten.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det där är inte en fråga om linux, det är om nätverk och om dhcp server.
Ditt NIC försöker hitta en dhcp server, DHCPDISCOVER - DHCP DISCOVER, försöket är på port 67 (öppen?) och det pågår under en viss tid och den gör det med en Broadcast.
När den inte hittar någon dhcp server så säger den det också genom att säga "No DHCPOFFERS" den har alltså inte blivit erbjuden något ipnummer.

Kolla om dhcp funktionen är igång på routern.
Kolla så porten är öppen för kommunikation.
Sätt ett statiskt och kolla om det funkar.
Användarvisningsbild
Mattias
Kontakt:

Inlägg av Mattias »

Nej, jag vet att det inte är en fråga om Linux, jag bara påpekade att jag inte är så haj på det ännu. Och eftersom att DHCP-servern fungerar på samtliga andra datorer här i huset (fyra stycken) plus att det fungerar på samma dator fast med XP bootat, så tycker jag att det är lite konstigt att det inte fungerar i Kubuntu.

Finns det någon inbyggd brandvägg eller liknande? Då borde i och för sig redan port 67 vara öppen, tycker jag i alla fall. Och det känns bara konstigt om man ska behöva slå upp port 67 i routern, eftersom att DHCP-requests inte går genom brandväggen (som jag förstått i alla fall).

Går det att ändra port till t.ex. port 80? Port 80 brukar ju fungera i de flesta fall, vet dock inte hur det är under Kubuntu.
If ye loveth Jesus, ye must kill a kitten.
pheex

Inlägg av pheex »

Tror inte att brandvägg eller något liknande är ditt problem din router har en inbyggd DHCP server och mellan den och din dator finns ingen brandvägg antar jag. Om du har WPA eller WEP krypterat ditt trådlösa nätverk går dock INGEN kommunikation fram förrän du angett din krypteringsnykel. DVS inte ens DHCP trafiken. Ange din krypteringsnyckel med hjälp av wpa_supplicant så borde det funka.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"