Jahupp då var det hög tid att testa Ubuntu 7.04 Feisty Fawn på min lille hemdator.
Jag har lagt in det på min Lapptop och fått allt att funka där, så nu tänkte jag testa och köra en lite dual boot på min stationära dator.
När man har valt att man vill instalera/starta ubuntu från skivan så står den och ladar ett litet tag, sen går skärmen in i viloläge och inget mera händer.
Någon som har haft liknande problem?
Dator som strular för mej är en
Asus ASUS P5B
2048 MB PC6400 GAIL DDR2
ATI RADEON X1650 silent
Och en LG 1917TM skärm
Tacksam för svar
Instalations problem, skärmen slocknar
- DeepThought
SV: Instalations problem, skärmen slocknar
Hejsan Jimmpaj, och välkommen till Ubuntu-se!
Det jag kan tänka mig på rak arm är att inte fungerande drivrutiner laddats in vid uppstart med LiveCDn. Detta skulle kunna resultera i att skärmen/grafikkortet inte kan visa den upplösning som är standard. Testa att starta upp i "Felgrafiskt säkerläge" (glömmer alltid den svenska översättingen - "Start Ubuntu in safe graphics mode" iallafall).
Om inte det fungerar finns det väl några saker att göra:
Det jag kan tänka mig på rak arm är att inte fungerande drivrutiner laddats in vid uppstart med LiveCDn. Detta skulle kunna resultera i att skärmen/grafikkortet inte kan visa den upplösning som är standard. Testa att starta upp i "Felgrafiskt säkerläge" (glömmer alltid den svenska översättingen - "Start Ubuntu in safe graphics mode" iallafall).
Om inte det fungerar finns det väl några saker att göra:
- Kolla skivan efter fel.
- Trycka Ctrl-Alt-F1 när det slocknar och se om du får upp en terminal. Säg till om det fungerar, så kan någon guida dig till hur du installerar drivrutiner. Kanske fungerar Envy bra? http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162
- Installera med alternative-skivan som är en icke-grafisk installationsväg (samma installation, men utan "grafiskt" gränssnitt).
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Välkommen 
Frågan är vilken installation som hänger sig.
Är det då du startar upp LiveCD eller är det efter det att du valt att installera, dvs med ikonen på skrivbordet?
Om det är för att köra upp liven så prova att bränna en ny CD på den datorn. Att en CD kan läsas av spelaren på din laptop är ingen garanti för att alla andra läsare klarar det.
Annars, hur valde du att installera? Automatiskt eller manuellt? Drivrutinerna som installeras på hårddisken under den skarpa installationen kommer in först när du startar upp datorn efter installationen. Var det då det gick snett?

Frågan är vilken installation som hänger sig.
Är det då du startar upp LiveCD eller är det efter det att du valt att installera, dvs med ikonen på skrivbordet?
Om det är för att köra upp liven så prova att bränna en ny CD på den datorn. Att en CD kan läsas av spelaren på din laptop är ingen garanti för att alla andra läsare klarar det.
Annars, hur valde du att installera? Automatiskt eller manuellt? Drivrutinerna som installeras på hårddisken under den skarpa installationen kommer in först när du startar upp datorn efter installationen. Var det då det gick snett?
Tack för de snabba svaren och det varma välkomnandet
Börjar med att besvara Bowmore...
Det är när jag startar upp livecd som skärmskrället slocknar.
Har provat med tre olika brända skivor, exakt samma resultat på alla skivor.
och nu till DeepThought
Jag har testat skivan innan instalationen, och den hittar inga fel
Har även provat att instalera med "Start Ubuntu in safe graphics mode"
Kommer att testa att instalera med terminalfönster så fort jag kommer hem ifrån jobbet imorgonbitti.
Återkommer efter detta
Börjar med att besvara Bowmore...
Det är när jag startar upp livecd som skärmskrället slocknar.
Har provat med tre olika brända skivor, exakt samma resultat på alla skivor.
och nu till DeepThought
Jag har testat skivan innan instalationen, och den hittar inga fel
Har även provat att instalera med "Start Ubuntu in safe graphics mode"
Kommer att testa att instalera med terminalfönster så fort jag kommer hem ifrån jobbet imorgonbitti.
Återkommer efter detta
nuhar jag testat era lösningar helt utanframgång 
Vettifasen vad de tär som är fel med datoreländet, provade även ver 6.10 med samma resultat.
Nåväl får fortsätta jobba med instalationen på Lappisen, återkommer säkerligen senare under dagen och skriker HJÄÄÄLP

Vettifasen vad de tär som är fel med datoreländet, provade även ver 6.10 med samma resultat.
Nåväl får fortsätta jobba med instalationen på Lappisen, återkommer säkerligen senare under dagen och skriker HJÄÄÄLP

Jag gissar att följande gäller:
- LiveCD installationen gick bra till ca 90% (orange indikator)
- sen blev skärmen svart (full normalt)
- därefter hände ingenting
- du kom ut till prompten med Ctrl-Alt-F1
Om det stämmer så kan du försöka att få igång ditt kort med en X.orgs drivare. Vissa lyckas, andra inte så det är en chansning.
X.org har tre drivare, ati, vesa och fglrx för ATI-kort. När du installerar då detekteras ditt kort och ati-drivaren läggs in i /etc/X11/xorg.conf. Den fungerar tydligen inte så då har du två möjligheter till.
När datorn hänger testa följande:
Alternativ 1:
- tryck Ctrl-Alt-F1
- skriv sudo nano /etc/X11/xorg.conf
- ändra Driver "ati" till Driver "vesa" i Section "Device"
- avsluta nano med Ctrl-O plus Enter för att spara och Ctrl-X för att gå ur.
- skriv startx och se om det funkar annars prova med sudo /etc/init.d/gdm restart
Alternativ 2:
- tryck Ctrl-Alt-F1
- skriv sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
- ändra Driver "ati" till Driver "fglrx" i Section "Device"
- skriv sudo modprobe fglrx
- skriv startx och se om det funkar annars prova med sudo /etc/init.d/gdm restart
så får vi hoppas att du åtminstone kommer in.
Se också bugg-rapport för ditt kort:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/108402
- LiveCD installationen gick bra till ca 90% (orange indikator)
- sen blev skärmen svart (full normalt)
- därefter hände ingenting
- du kom ut till prompten med Ctrl-Alt-F1
Om det stämmer så kan du försöka att få igång ditt kort med en X.orgs drivare. Vissa lyckas, andra inte så det är en chansning.
X.org har tre drivare, ati, vesa och fglrx för ATI-kort. När du installerar då detekteras ditt kort och ati-drivaren läggs in i /etc/X11/xorg.conf. Den fungerar tydligen inte så då har du två möjligheter till.
När datorn hänger testa följande:
Alternativ 1:
- tryck Ctrl-Alt-F1
- ändra Driver "ati" till Driver "vesa" i Section "Device"
Alternativ 2:
- tryck Ctrl-Alt-F1
- skriv sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
- ändra Driver "ati" till Driver "fglrx" i Section "Device"
- skriv sudo modprobe fglrx
så får vi hoppas att du åtminstone kommer in.
Se också bugg-rapport för ditt kort:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/108402
Senast redigerad av 1 Bowmore, redigerad totalt 22 gånger.