Spela upp .aif (musik) - är inte det standard?

ChristofferL
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Spela upp .aif (musik) - är inte det standard?

Inlägg av ChristofferL »

Hej!

Körde in Ubuntu 7.04 på en äldre dator, och allt verkade vara frid och fröjd...  ::)

Dock upptäckte jag idag att den inte spelar upp .aif musik?! De spelas inte upp när jag för musen över, och när jag dubbelklickar på den försöker den öppna den med Totem, men då får jag bara en fråga som undrar om jag vill söka efter lämpliga codecs. När jag då väljer 'Ja' föreslår den något program i stil med "GStream....." - som varnar mig för att inte använda programmet om jag inte är medvetna om villkoren....
Jag har kört in Ubuntu Restricted Extras, och mpg123-esd. Det går utmärkt att spela upp OGG, MP3 och WAV.

min dator fanns det stöd för .aif ljud direkt från början, och den spelades också upp automatiskt när man förde musen över.

Förstår inte varför den inte har codecs för det - ska inte det ingå från början?
ChristofferL
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Spela upp .aif (musik) - är inte det standard?

Inlägg av ChristofferL »

Ursäkta för bumpen, men det har tillkommit lite (och mitt första inlägg gick inte att redigera?) :

Har testat att ominstallera 'libsndfile' via Synapticen, utan resultat. Kan fortfarande inte öppna .aif filer i Totem, utan det enda programmet på datorn som vill det verkar vara VLC. Några tips på varför Totem inte har codecsen för aif, medan min dator har det (installerat från samma CD) ?

Sedan vill inte heller 'automatisk uppspelning', d.v.s. man för musen över musikfilen så börjar den spelas upp, fungera för varken WAV eller AIF, men för MP3 går det bra. Det verkar finns codecs för WAV eftersom den går att spela upp i Totem. Tips på lösningar mottages gärna ;)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"