Hej;
Har äntligen bestämmt mig för att slänga på Ubuntu desktop men får ett konstigt fel efter installationen.
När jag bootar från skivan så måste jag ändra VGA till 1024x768 för att överhuvud taget kunna boota från CD'n, annars slocknar skärmen (ingen signal från grafik-kortet) och caps lock & scroll lock börjar blinka på t-bordet. Jag har ett gammalt ATI Radeon x800 kort i.
Problem 1: Direkt när jag klickar på 'install' ikonen på skrivbordet så låster sig musen och är oanvändbar under hela sessionen, jag måste färdigställa hela installationen från t-bordet. Detta är inget jag bryr mig om eftersom jag kan gå vidare med installationen.
Problem 2: När installationen är klar så frågar Ubuntu om jag vill starta om datorn vilket jag väljer att göra. Jag tar ut skivan och klickar för omstart. Ubuntu avslutar installationen och släcker allt utan bakgrundsbilden (den beiga färgen)... Sedan händer inget mer utan jag får resetta datorn. Detta är heller inget jag bryr mig om eftersom jag kan gå vidare genom att resetta datorn.
Problem 3: När datorn väl startas om så beter den sig som om jag försöker boota från CD'n utan att ändra VGA inställningarna, alltså svart skärm och blinkade dioder (caps & scroll lock) på t-bordet...
Skulle vilja ha tips om hur jag kan gå vidare och få grejjerna att funka.
Kan passa på att tillägga att jag redan provat:
sudo nano /etc/X11/xorg.conf - och ändrat från 'ati' till 'vesa' och till slut till 'fglrx', utan resultat.
och
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx följt av sudo nano /etc/X11/xorg.conf ... även det utan resultat..
//Anders
Svart skärm & blinkade caps- & scroll lock efter installation.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: Svart skärm & blinkade caps- & scroll lock efter installation.
Hej!
Vet att du skriver att du inte bryr dig om problem nummer 2, men anledningen till låsningen där beror (utgår jag ifrån) på att man inte ska ta ut skivan när den frågar om man vill starta om datorn.
Istället ska man bara klicka "Ja" på frågan, och då börjar Ubuntu släcka ner. När den nästan har stängt ner matar Ubuntu automatiskt ut CD:n, och ber dig klicka enter för att fortsätta...
Vet att du skriver att du inte bryr dig om problem nummer 2, men anledningen till låsningen där beror (utgår jag ifrån) på att man inte ska ta ut skivan när den frågar om man vill starta om datorn.
Istället ska man bara klicka "Ja" på frågan, och då börjar Ubuntu släcka ner. När den nästan har stängt ner matar Ubuntu automatiskt ut CD:n, och ber dig klicka enter för att fortsätta...
Har precis provat att ominstallera Ubuntu och låta skivan sitta kvar tills Ubuntu spottar ut den själv, tyvärr med samma resultat som innan.CHLA skrev: Hej!
Fler tips nån?
//Anders
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Man kan ange olika kombinationer av argumenten noapic acpi=off pci=noacpi för att lösa diverse problem med hårdvaran och BIOS. Jag kommer inte exakt ihåg hur det ser ut men man kan ändra kommandoraden på live-cd:en vid uppstart.