Uppdaterings-dilemma: totem-xine eller totem-gstreamer?

Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

datorn vägrar uppdatera totem om jag inte väljer att dumpa totem-xine och istället använder totem-gstreamer.

varför?

vinner jag på det?

vilken är bäst?

och vad är egentligen de där två paketen?

hittade inget när jag försökte leta reda på svaret på forumet.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

totem-xine använder xine-motorn för uppspelning av media, totem-gstreamer använder gstreamer.

Gstreamer har fler olika paket, där du kan välja vad du vill ha stöd för (vilket vanligen betyder "installera ALLT!"), vilket gör att gstreamer inte har stöd för mer än det lagliga (ogg) vid installation, och därmed bestämmer sig alla för att slänga totem "för att det är värdelöst" :)

Gstreamer används av väldigt många skrivbordsprogram - allt från cd-extraheraren soundjuicer, via rhythmbox och alla andra ljudspelare, till ljudskaparprogrammet jokosher använder det.

Gstreamer var när jag började med Ubuntu (hoary-tiden) långt ifrån lika bra som xine - det hade inte stöd för ens nästan lika många format. Nuförtiden har gstreamer dock kommit ifatt på de flesta platserna.
pheex

Inlägg av pheex »

Lite jobbigare är det ändå att installera men det finns några viktiga paket som heter typ gstreamer-plugins-bad och ugly har jag för mig - installera dem från universe och multiverse så fungerar det mesta.

Själv har jag tills nu alltid använt xine men testar gstreamer och ser inga problem med det - när jag väl fick in alla plugins.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Användarvisningsbild
Niklas Bolmdahl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Niklas Bolmdahl »

tack för hjälpen. Allt funkar nu perfa. Var bara orolig när uppdaterings-tjänsten började vilja slänga ut program.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
Användarvisningsbild
Gurra72
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Kontakt:

Inlägg av Gurra72 »

Tog nyss bort hela Totem.. fattar 0. Mplayer funkar bra
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware :P
pheex

Inlägg av pheex »

MPlayer är ju mycket mer kraftfullt men jag har aldirg riktigt orkat sätta mig in i alla delar och funktioner. Har varit så nöjd med xine. Dock som sagt verkar gstreamer funka riktigt bra!
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"