Ett bidrag från mig:
Jag läste denna tråd och kände för att få delge er min uppfattning. Möjligen hade inlägget passat bättre någon annan stans, kanske. Fritt att flytta för den som känner för det. No hard feelings . . .
Under hösten 2006 när denna fråga hamnade på tapeten, bl.a. föranledd av behovet av en förening för att kunna hantera pengar i och kring en eventuell egen webbhandel för Ubuntuprylar, kände jag inget som helst intresse för föreningen. Vid den diskussion som då var, uppfattade jag också knytningen mellan Locot och föreningen som lite allt för nära sammanflätat. Min uppfattning då, kan ha varit fel.
Länge kände jag mig som en motståndare till tanken på en sådan förening. Jag var heller inte imponerad av att man kunde ha "medlemsomröstningar" på IRC där kanske ett tiotal var närvarande och fattade beslut, för 1 500 - 2 000 övriga medlemmar. Beslut som sedan ansågs vara tvingande för alla och envar. I samband med DSK blev detta allt mer påtagligt och än mer obehagligt. Det
kändes långt ifrån som ett uttryck för en demokratisk vilja.
Under våren har jag ändrat uppfattning en hel del i frågan om förening. Idag är jag
för, om än med lite tvekan . . .

. Den som fick mig att inse fördelarna med en förening var Fönsterbåge. Hans diskussion och inlägg i en tråd här inne. Den argumentationen kände jag som att en förening blir en juridisk person med valda företrädare av frivilliga medlemmar från Locot men samtidigt helt skilt från Locot vad gäller ömsesidig "inblandning" i respektive organisation. Den satt klockrent!
Medlemmarna i föreningen är ju samtidigt medlemmar i Locot.
Medlemmarna i Locot behöver inte alls vara medlemmar i föreningen.
Locot har sin uppgift i att möta Ubuntuintresserade personer och ge råd och tips och stötta människor som valt att testa och köra Ubuntu (som sammanfattande begrepp för de olika varianterna). Allt sker frivilligt, utan kostnad för den som frågar. Man kommer in och ut ur Locot om och när man själv vill. Det finns inga krav på hur mycket man måste engagera sig.
Föreningen skulle ha som uppgift att tillhandahålla och administrera en webbhandel och ekonomi- affärsuppgörelser i och kring denna webbhandel. Allt för att stötta Ubuntu som begrepp för ett operativsystem bland flera, men lyfta hanteringen och administrationen från Locot Ubuntu som sådant.
För att Locot därmed skall kunna fortsätta verka på samma sätt och med samma förutsättningar som idag.
Eftersom det finns en frivillig koppling från Locot till föreningen, där enskild medlem i Locot själv avgör om denne även vill vara medlem i föreningen, håller man kopplingen till Ubuntuintresserade intakt. Föreningen kommer att arbeta med a) Ubuntus och b) Locots bästa för ögonen. Både sammantaget och var för sig.
För föreningen kan webbhandeln innebära en ekonomisk förtjänst. I bästa fall kanske rent av med vinst. Om det blir en förening, får ju den i sinom tid ta ställning i sakfrågorna.
Jag kan föreställa mig att föreningen måste ha någon form av ekonomi i botten och vad är då mest rimligt om det inte kan behövas någon form av medlemsavgift. I varje fall i begynnelsen. Helt enkelt en årsavgift. För egen del kan jag tycka att ett system med rullande årsavgift är det bästa.
Från insättningsdagen och tolv månader framåt, oavsett när man ansöker om medlemsskap i föreningen. Då slipper man svängningar i medlemsansökningarna i slutet av kalenderåret.
Eftersom föreningen arbetar för Ubuntu och Locot, är det rimligt att tro, att aktiviteter som initierats i Locot lyfts till föreningen via medlemmar i båda organisationerna. Därmed skulle föreningen kunna bli den sponsor av bl.a. ekonomisk art som Locot kan komma att behöva.
Exempel:
o Vid framtagande av flygblad centralt. Hos ett tryckeri. Större beställning, förhoppningsvis lägre totalpris.
o Andra typer av framtagning av materiel som affischer etc..
o Utsändningar till lokala Loco-grupper för distribution.
o Kanske någon form av ekonomiskt bidrag för genomförda aktiviteter, resekostnadsutlägg, etc..
I sådana här fall och liknande skall föreningen kunna fungera som en
ekonomisk ryggrad för Locot och initiativ som väckts där. Medlemmarna i Locot agerar så som de själva vill, men skall kunna luta sig mot föreningen där man kan ha behov av att kraftsamla inför vissa aktiviteter.
Någon ställde en fråga i tråden: Vad får jag ut av detta? Vad ger det mig?
Om man vill ha ut mer än att bara se Ubuntu växa och bli starkt på marknaden för operativsystem, så har jag inget svar på det i dag. Är det sådant som egen vinning man eftersträvar för sin satsade peng, så är jag inte säker på att man skall lägga den pengen på föreningen. Det kan kanske ge mer för det egot om man köper sig några trisslotter eller liknande.
Men vill man arbeta för en god sak, med och för Ubuntu, är kanske detta en möjlighet. Vad det blir, har vi ännu inte sett, men helt klart är det en god sak att hjälpa det fria alternativet på vägen.
Hälsningar och tillönskan om Ubuntu till er alla
Broder Tuck