dhcp problem [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
zoombywoof

dhcp problem [LÖST]

Inlägg av zoombywoof »

Hej. Jag har ett litet problem med dhcp på min laptop under Kubuntu. Jag kör feisty.
Jo, jag har konfat min netgear router att vara dhcp server, och jag dedikerar adresser till min laptop och dotterns laptop.
Min laptop får alltid adress 192.168.1.2 när jag bootar winxp (jaja, det händer fortfarande, men alltmer sällan  :P ) När jag bootar Kubuntu får jag alltid första lediga adress oavsett vad den är. Dotterns laptop får alltid sin dedikerade adress (hon kör xp), så det verkar vara ett kubuntu problem, fast jag fattar inte vad....mac-adresser är naturligtvis kollade, dubbelkollade och trippelkollade. Vi kör trådlöst båda 2.

Nån som har en ledtråd ?

/zw
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
zoombywoof

SV: dhcp problem

Inlägg av zoombywoof »

Ingen har svarat på detta, så ingen annan har väl haft detta problem tidigare, men jag lägger in lite info om detta ifall nån annan råkar för liknande. Jag kom på att jag lekt med olika brandväggar på den aktuella laptoppen, inte för att det behövs här hemma (kör via en annan burk, en dapper drake router-brandvägg etc), men för att testa. Hade dragit in KMyfirewall paketet och kört med det ett tag, och har också den senaste tiden haft problem med mina nfs monteringar från den aktuella laptoppen. Jag dödade barndväggen på den och vips! nu funkar allting som det skall igen, både nfs OCH dhcp :-)

Beware of iptables  :P

/zw
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"