Har lite wireless-problem jag hoppas ni kan hjälpa mig med: Sedan jag uppdaterade till Ubuntu 7.04 har jag haft problem med min trådlösa anslutning. Använder en Packard Bell laptop med ett Atheros-kort i. Kortet hittades direkt efter installation och uppkoppling var inget problem. Däremot har anslutningen varit extremt dålig och ibland avstannat helt. Enda sättet att surfa utan problem har varit att sitta precis bredvid routern! Har funderat på om det kan ha med drivrutinerna att göra? Förut har jag använt mig av ndiswrapper men i och med nyaste Ubuntu behövdes ju inte det.
Hur som helst blev anslutningen lika bra som förr genom att inte låta network manager sköta uppkopplingen utan i stället stänga av funktionen roaming-mode och konfa kortet manuellt som förr. Problemet med detta är att ingen anslutning upprättas när jag startar datorn. Av en slump upptäckte jag att om jag försätter datorn i suspend och sedan väcker den upprättas anslutningen, men det är också det enda sätt jag lyckats få igång anslutningen på, märkligt.
Vad kan detta bero på och vad kan jag göra för att få en anslutning direkt efter uppstart (utan att "suspenda")?
Direkt efter boot:
Kod: Markera allt
erik@erik-laptop:~$ iwconfig
lo no wireless extensions.
eth0 no wireless extensions.
wifi0 no wireless extensions.
ath0 IEEE 802.11g ESSID:"pissoff" Nickname:""
Mode:Managed Frequency:2.437 GHz Access Point: Not-Associated
Bit Rate:1 Mb/s Tx-Power:17 dBm Sensitivity=0/3
Retry:off RTS thr:off Fragment thr:off
Power Management:off
Link Quality=24/94 Signal level=-71 dBm Noise level=-95 dBm