Satte i ett nytt grafikkort, nu vill inte ubuntu.
-
Satte i ett nytt grafikkort, nu vill inte ubuntu.
Tjena!
Precis som titeln säger så satte jag i ett nytt grafikkort igår, och nu vill inte ubuntu(Dapper) som jag vill.
Den kommer till boot-skärmen, efter det så blir det blått och det står nånting om att X inte kunde startas.
Precis som titeln säger så satte jag i ett nytt grafikkort igår, och nu vill inte ubuntu(Dapper) som jag vill.
Den kommer till boot-skärmen, efter det så blir det blått och det står nånting om att X inte kunde startas.
SV: Satte i ett nytt grafikkort, nu vill inte ubuntu.
Japp, bara för att X är konfiguerat med gamla grafikkortet. Du måste köra nån sorts av installation igen på grafikkortet.
Vad har du för grafikkort?
Lättast är att stoppa tillbaka gamla, installera Envy och stoppa in nya och köra envy i prompten.
För du kan ju logga in med text baserat ubuntu.
Då funkar kommandot:
har du redan envy inlagt...då räcker det med kommandot.
Så då kan du avinstallera gamla drivisarna och installera nya igen med nuvarande kort.
Vad har du för grafikkort?
Lättast är att stoppa tillbaka gamla, installera Envy och stoppa in nya och köra envy i prompten.
Då funkar kommandot:
Kod: Markera allt
sudo envy --t
Så då kan du avinstallera gamla drivisarna och installera nya igen med nuvarande kort.
- Dick Lundberg
- Kontakt:
Åh, ätligen har de så saknade blåskärmarna hittat till Linux!Kjellerman skrev: Tjena!

VAd händer efter det där? Kan du göra nånting då? När x-servern misslyckas så brukar man ju kunna jobba i textläge i alla fall.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
ja, det kan han. bara klicka ok ett par gånger tills han kommer till att han kan logga in i text läge.
Han ser typ en blå ruta med text i mitten att X inte kunde startas...
man har sett det massor med gånger
Jag har lekt nog för mycket med ATI drivisarna
Han ser typ en blå ruta med text i mitten att X inte kunde startas...
man har sett det massor med gånger

Jag har lekt nog för mycket med ATI drivisarna
-
Gecube radeon x1650Zinden skrev: Vad har du för grafikkort?
Installerade envy utan problem och tog bort gammla drivers.Zinden skrev: Lättast är att stoppa tillbaka gamla, installera Envy och stoppa in nya och köra envy i prompten.
Då funkar kommandot:har du redan envy inlagt...då räcker det med kommandot.Kod: Markera allt
sudo envy --t
Men att installera ATI drivers gick inte, varken auto eller manuellt.
Mycket konstigt!Kjellerman skrev:Gecube radeon x1650Zinden skrev: Vad har du för grafikkort?
Installerade envy utan problem och tog bort gammla drivers.Zinden skrev: Lättast är att stoppa tillbaka gamla, installera Envy och stoppa in nya och köra envy i prompten.
Då funkar kommandot:har du redan envy inlagt...då räcker det med kommandot.Kod: Markera allt
sudo envy --t
Men att installera ATI drivers gick inte, varken auto eller manuellt.

Testa köra om hela configen och kolla om det funkar.
sudo dpkg reconfigure xserver-xorg

-
Funkade inte heller.Jarulf skrev: Testa köra om hela configen och kolla om det funkar.
Men jag ska ju ändå installera fiesty snart, så går det att avinstallera dapper?