One Laptop Per Child ..

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

One Laptop Per Child ..

Inlägg av nicefinger »

.. kör med fönterhanteraren Sugar.
Bild
Kan användas med Ubuntu också ....
http://wiki.laptop.org/go/Sugar_on_Ubuntu_Linux
Ville bara säga det  8)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: One Laptop Per Child ..

Inlägg av HOLMEN »

Detta är ett helt fantastiskt projekt, måste jag säga.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Ja. Jag är sugen på att köpa en faktiskt.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Jo, precis. Bara för att stödja ett sådant iniativ.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Någon som vet om dessa kommer gå att köpa i västvärlden eller om dem bara kommer säljas i tredjevärlden och liknande?
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Vad jag hört kommer de säljas även här, men då för det dubbla priset (den andra halvan av pengarna används till en annan OLPC som de sedan skickar till ett barn i något u-land ;) ). Hörde att OLPC kommer bli dyrare.  >:(
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

låter ju skit bra, då ska jag lätt köpa en.

Jag läste en artikel idag i ny teknik, där stod det att microsoft skall sälja windows och office för 20 kr till OLPC...
Men det lät fortfarande som att den skulle kosta 100$
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Jag vill också ha en. En fullt fungerande laptop för 200$ ... :-*
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

Mm. information vill vara fri å allt det där.

Jag kan ändå inte släppa tanken på hur många säckar ris man hade fått för dom där pengarna.
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Chippen Råttnos skrev: ...

Jag läste en artikel idag i ny teknik, där stod det att microsoft skall sälja windows och office för 20 kr till OLPC...
Men det lät fortfarande som att den skulle kosta 100$
Ja, jag läste också den artikeln. Microsoft gör allt de kan för att komma in överallt.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

Jag tycker det är as svinigt av dem... dem borde åtminstonne inte låtsas vara snälla (även om jag måste medje att det är stort av bill gates att donera så pass mycket till välgörenhet) för det är dem inte. M$ gör i särskillt bra operativsystem till att börja med, det enda som gör att dem är så stora är just att dem hade turen att bli så stora, standard säljer bra.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

JAg blir så förbannad rent generellt på den där **********!"*#*¤**%*%*¤*#"*!*! Bill **F*#*¤*¤ Gates! Visst han skänker en lite del av gigantiska pengahög till lite små saker men han är svinig för det! Gör Som Mr. Shuttleworth istället! Bara det att Bill Gates skiter i alla andra. Han tänker bara på sig själv. Och att han hela tiden ska överbevisa sig själv och andra och alltid ska få sin mjukvara att vara den bästa. Han lurade sig fram sina miljarder av en man som var skicklig. Bill Gates var och är bara en god retoriker som tvingar folk att vilja ha det han har ett ge, för en massa pengar. Lurendrejeri! Det är hans mjukvaror som får bluescreen på uppvisniga, han är en ****hög. Inget mer, inget mindre. Och att han nu ska ge sig på OLPC gör mig så frustrerad så att jag inte vet vad man ska ta sig till! haha, ja, myket ilska mot M$.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Daniel Holm skrev: JAg blir så förbannad rent generellt på den där **********!"*#*¤**%*%*¤*#"*!*! Bill **F*#*¤*¤ Gates! Visst han skänker en lite del av gigantiska pengahög till lite små saker men han är svinig för det! Gör Som Mr. Shuttleworth istället! Bara det att Bill Gates skiter i alla andra. Han tänker bara på sig själv. Och att han hela tiden ska överbevisa sig själv och andra och alltid ska få sin mjukvara att vara den bästa. Han lurade sig fram sina miljarder av en man som var skicklig. Bill Gates var och är bara en god retoriker som tvingar folk att vilja ha det han har ett ge, för en massa pengar. Lurendrejeri! Det är hans mjukvaror som får bluescreen på uppvisniga, han är en ****hög. Inget mer, inget mindre. Och att han nu ska ge sig på OLPC gör mig så frustrerad så att jag inte vet vad man ska ta sig till! haha, ja, myket ilska mot M$.
Haha, Steven Jobs ftw xD

Nä, där ska BARA Linux få vara med. Microsoft, håll er undan!  >:(

EDIT: Vänta nu en stund va.. ? Operativsystemet på OLPC skulle väl vara Red Hat ? Det stog iaf i min tidning! Eller har dom ändrat sig ? ;S
Senast redigerad av 1 oGGe, redigerad totalt 17 gånger.
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

asså det ska väll vara red hat men jag tror att det ska finnas möjlighet att köpa M$ operativsystem billigt...
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

Men Windows lär knappast ge lika bra prestanda/upplevd snabbhet som den specialsydda varianten av red hat kommer att ge. Dessutom ska det vara en gammal variant av Windows som skickas med, jag tror det var Xp beginner edition eller något sådant. Det gör att jag tror att det bara blir de amerikanska ungdomarna som kommer att kör win på sina bärbara (om de nu får några av olpc levererade til sig, det verkar inte riktigt klart än)
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Amerikanska ungarna? Du menar sydamerika då ...
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Chippen Råttnos skrev: asså det ska väll vara red hat men jag tror att det ska finnas möjlighet att köpa M$ operativsystem billigt...
Nejnejnej, jag menar, det står på sidan att dom ska köra fedora  :o
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Sprak
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Sprak »

nicefinger skrev: Amerikanska ungarna? Du menar sydamerika då ...
Nej, det är flera av de Nordamerikanska staterna som har visat stort intresse för OLPC, det är dock inte klart än ifall de ska få köpa några eller om det ska vara en dator till bara tredje välden.

(Den bästa länk jag hittar just nu är http://www.engadget.com/2007/04/27/negroponte-suggests-the-olpc-can-support-windows-may-hit-us-sch/)
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Faidros skrev: Mm. information vill vara fri å allt det där.

Jag kan ändå inte släppa tanken på hur många säckar ris man hade fått för dom där pengarna.
Meningen är väl att barnen ska ha en chans att utbilda sig och därför främja en positiv utveckling. Det är inte meningen att vara lyx precis.
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Sprak skrev:
nicefinger skrev: Amerikanska ungarna? Du menar sydamerika då ...
Nej, det är flera av de Nordamerikanska staterna som har visat stort intresse för OLPC, det är dock inte klart än ifall de ska få köpa några eller om det ska vara en dator till bara tredje välden.

(Den bästa länk jag hittar just nu är http://www.engadget.com/2007/04/27/negroponte-suggests-the-olpc-can-support-windows-may-hit-us-sch/)
Trodde det bara var fattiga länder som skulle ha ...
Men det klart, fattiga barn finns det ju gott om i USA med ... blir naturligtvis windows där då :(
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"