Howto: Cairo-dock [WIKI]
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
SV: Howto: Cairo-dock [WIKI]
Ursäkta mig. Men jag kan då inte hitta cairo-dock.tar.gz i den filen du bifogar.
Vart där i i så fall ?
Vart där i i så fall ?
Om man ska köra Kiba-Dock så är Trevinos SVN nedladdningar en bra väg.
http://3v1n0.tuxfamily.org/dists/feisty/eyecandy/
Ladda hem debfilerna och dubbelklicka igång installationen
http://3v1n0.tuxfamily.org/dists/feisty/eyecandy/
Ladda hem debfilerna och dubbelklicka igång installationen
Har precis samma problem efter att ha kört precis som skrivet.Hrodvitner skrev: har lyckats få dockan att starta, men jag kan inte se några ikoner.
Fältet är grå-vit randigt och jag ser texten som rör sig ovanför. Jag kan starta programmen, men kan inte se ikonerna.
Någon som har bra idéer om detta?
Tacksam för all hjälp!
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Längs ner i första inlägget på tråden.nazzat skrev: Ursäkta mig. Men jag kan då inte hitta cairo-dock.tar.gz i den filen du bifogar.
Vart där i i så fall ?
Sen så kan ni som har problem med ikonerna testa det här. Går ni dit ni lagt cairodock-mappen så finns en fil som heter cairo-dock.c Bläddrar ni ner en bit så ser ni en text som anger genvägarna och ikonerna som ser ut så här:
static Icon g_aIcons[] =
{
{"home.svg", "Home", "nautilus /"},
{"terminal.svg", "Terminal", "gnome-terminal --working-directory /home/genesis"},
{"synaptic.svg", "Synaptic", "gksudo synaptic"},
{"firefox.svg", "Firefox", "firefox"},
{"bmp.svg", "Audacious", "audacious"},
{"brasero.svg", "Brasero", "brasero"},
{"amsn.svg", "Amsn", "amsn"},
{"skype.svg", "Skype", "skype"},
{"tema.svg", "Tema", "gnome-theme-manager"},
{"monitor.svg", "Monitor", "gnome-system-monitor"},
{"gimp.svg", "Gimp", "gimp"},
{"editor.svg", "Configuration", "gconf-editor"},
};
Den första biten i varje rad t.ex. gimp.svg är ikonfilerna. Testa med att skriva in hela sökvägen istället. gimp.svg blir alltså i stil med /home/ditt_namn/cairo-dock/gimp.svg
Stäng av cairo-docken sen och öppna en terminal. Cd:a er till cariodock-mappen och skriv:
Kod: Markera allt
make clean
make
Abusus non tollit usum
- mats-morot
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Så var det för mig också. Jag vet inte om det är meningen, men jag "skapade" ikonerna själv. De svg-filerna som medföljer var, i mitt fall, bara 48x48px genomskinlighet.Hrodvitner skrev: har lyckats få dockan att starta, men jag kan inte se några ikoner.
Fältet är grå-vit randigt och jag ser texten som rör sig ovanför. Jag kan starta programmen, men kan inte se ikonerna.
Någon som har bra idéer om detta?

Tack zero gravity! Precis vad jag ville ha.

He who laughs last, wins.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Har ni lite bilder/videor på det hela?
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- Bossieman
- Kontakt:
Testade att installera m.h.a. Pluns tips. Gick utmärkt, har ett grafiskt system för inställningarna. Men jösses vad mycket grejer det finns att ställa in. Tryckte in lite grejjer och det slutade med att den studsade runt och var jäkligt flashig men det lagga nåt grymt.
Ska ge det fler chanser dock.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Kan fixa lite både på docken och inställningarna sen när jag får tillgång till min egna dator.Bossieman skrev: Har ni lite bilder/videor på det hela?
Men gillar skarpt den här docken, även om det är väldigt mkt pill med den.
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Tror du syftar på kiba-dockBossieman skrev: Testade att installera m.h.a. Pluns tips. Gick utmärkt, har ett grafiskt system för inställningarna. Men jösses vad mycket grejer det finns att ställa in. Tryckte in lite grejjer och det slutade med att den studsade runt och var jäkligt flashig men det lagga nåt grymt.

Abusus non tollit usum
- Bossieman
- Kontakt:
Det stämmer ja! Där ser man vad man klantar sig. Vad är skillnaderna?zero gravity skrev:Tror du syftar på kiba-dockBossieman skrev: Testade att installera m.h.a. Pluns tips. Gick utmärkt, har ett grafiskt system för inställningarna. Men jösses vad mycket grejer det finns att ställa in. Tryckte in lite grejjer och det slutade med att den studsade runt och var jäkligt flashig men det lagga nåt grymt.
Ska ge det fler chanser dock.![]()
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
cairo-dock är väldigt outofdate och updateras så vitt jag vet inte.
Däremot är den väldigt snygg. Den är gömd och dyker upp när man för musen över den.
Ikonerna som man hovrar över förstoras (och till viss mån de på sidan om muspekaren med)
Jämför man med kibadock så ser det mkt mer flytande (smidigare) ut.
Men o andra sidan kan du få liknande effekter +mkt emr med kiba-dock, som dessutom är mkt enklare att ändra och modifiera.
Däremot är den väldigt snygg. Den är gömd och dyker upp när man för musen över den.
Ikonerna som man hovrar över förstoras (och till viss mån de på sidan om muspekaren med)
Jämför man med kibadock så ser det mkt mer flytande (smidigare) ut.
Men o andra sidan kan du få liknande effekter +mkt emr med kiba-dock, som dessutom är mkt enklare att ändra och modifiera.
Abusus non tollit usum
- mats-morot
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Till de som inte ser några ikoner har jag bifogat några st som ni kan ta. Dessa är:
user-home.svg, terminal.svg, firefox.svg, thunderbird.svg, gaim.svg, rhythmbox.svg, gimp.svg, inkscape.svg och vlc.svg. De program som alltså jag för närvarande använder.
Bara skriv över de gamla i cairo-dock-katalogen så ska de synas.
Bifogar även min cairo-dock.c om ni, som jag, hellre vill att dockan ska synas hela tiden istället för att gå och gömma sig. Den är ju så fin.
(Jag visste inte att jag kunde programmering!)
Gör en backup på den ni har om ni ångrar er!
P.S.
Märkte nu precis när jag skulle posta att "klickområdet" för att starta programmen från dockan är lika stort som när själva programikonen är "uppblåst", vilket alltså betyder att man lätt råkar starta ett program utan att vilja det. Men ja, ni kan ju testa den om ni vill.
D.S.
edit:
Efter att ha använt den ständigt synliga dockan har jag kommit fram till att min ändring inte var så bra som jag troddde. Man kan inte använda nånting längst ner på skärmen, annat än just dockan.
user-home.svg, terminal.svg, firefox.svg, thunderbird.svg, gaim.svg, rhythmbox.svg, gimp.svg, inkscape.svg och vlc.svg. De program som alltså jag för närvarande använder.
Bara skriv över de gamla i cairo-dock-katalogen så ska de synas.
Bifogar även min cairo-dock.c om ni, som jag, hellre vill att dockan ska synas hela tiden istället för att gå och gömma sig. Den är ju så fin.

(Jag visste inte att jag kunde programmering!)

Gör en backup på den ni har om ni ångrar er!
P.S.
Märkte nu precis när jag skulle posta att "klickområdet" för att starta programmen från dockan är lika stort som när själva programikonen är "uppblåst", vilket alltså betyder att man lätt råkar starta ett program utan att vilja det. Men ja, ni kan ju testa den om ni vill.

D.S.
edit:
Efter att ha använt den ständigt synliga dockan har jag kommit fram till att min ändring inte var så bra som jag troddde. Man kan inte använda nånting längst ner på skärmen, annat än just dockan.

- Bilagor
-
- icons.tar.gz
- (296 KiB) Nerladdad 436 gånger
-
- cairo-dock.c
- (296 KiB) Nerladdad 346 gånger
Senast redigerad av 1 mats-morot, redigerad totalt 9 gånger.
He who laughs last, wins.
Finns det ingen screenshot ? 

The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Jag får det attt starta, men bara två ikoner, och så här ser det ut tyvärr.
Vad är felet, och hur ska man göra för att det ska komma undan?
[img width=150 height=135]http://img511.imageshack.us/img511/3101/skrmbild1zo0.th.png[/img]
Vad är felet, och hur ska man göra för att det ska komma undan?
[img width=150 height=135]http://img511.imageshack.us/img511/3101/skrmbild1zo0.th.png[/img]
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Problemet ligger antagligen i ikonerna, blir något problem med att det skapas länkade svg ikoner.
Om du laddar ner de som mats-morot använder så borde det funka.
Sen den svarta delen har något med storleken på docken att göra (går att ändra i cairo-dock.c).
Vet inte hur man skall fixa det eftersom jag inte haft samma problem.
Men docken är underbar när man väl fått den o fungera som den skall, men den e väldigt beta.
Om du laddar ner de som mats-morot använder så borde det funka.
Sen den svarta delen har något med storleken på docken att göra (går att ändra i cairo-dock.c).
Vet inte hur man skall fixa det eftersom jag inte haft samma problem.
Men docken är underbar när man väl fått den o fungera som den skall, men den e väldigt beta.
Abusus non tollit usum
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Testa det här för att lösa problemet med den svarta bitenRasmus skrev: Funkar nästan, när man kör programmet gör han att ca 1/5 av skärmen är svart.
och när man trycker på visa skrivbordet försvinner den och man måste avsluta den och starta igen.
Edit: lyckades fixa det själv genaom att ändra vertikal virtuel storlek till 2
Abusus non tollit usum
Den svarta biten beror med största sannolikhet att inte Beryl eller Compiz är igånggholen skrev: Jag hittar inte vart nånstans i cairo-dock.c jag ska skriva in det?
plus om man inte har 3D drivning.

~BOUNCE~oGGe skrev: Finns det ingen screenshot ?![]()
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
Behöver du hjälp?