Döda processer som har spårat ut

Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Döda processer som har spårat ut

Inlägg av toxic76 »

Händer ibland att firefox eller något annat program spårar ut och då använder 100 % av all cpu kraft
ganska irriterande problem som jag hade hoppats att slippa i linux..Det var mitt största problem med windows
Jag brukar i linux skriva ps ax och kill för att döda processen men finns det inget enklare ? Något grafiskt system
är inte direkt det smidigaste att scrolla genom en lista med processer när datorn lagar...Vanligt problem för oss med hp :(
Datorn är annars tyst men så fort den gör något mera krävande så startar en fläkt inne i burken och för en massa oväsen hehe
Tror att den är temeratur styrd men ibland hinner den inte med och datorn gör en omstart har hänt både i windows och ubuntu
Bild
Bild
Bild
Bild
sweflo

SV: Döda processer som har spårat ut

Inlägg av sweflo »

System/administration/systemövervakare  .....
Ungefär som aktivitetshanteraren i windows
/ sweflo
sweflo

Inlägg av sweflo »

Sorry.... Såg nu att du hade kubuntu... du har nåt som heter bortsprungna processer i kde.. finns som snabbprogram om du högerklickar på aktivitetsraden
/ sweflo
sweflo

Inlägg av sweflo »

Om jag inte misstar mig så kan du trycka ctrl+esc så kommer det upp vilka processer som är igång
/ sweflo
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

Tryck Ctrl + Alt + ESC för att starta xkill.
sedan klickar du på det som har spårat ur.

Du kan även använda "pkill namnpåprogram" för att döda något. Det är dock inte speciellt säkert då tex amaroks process heter amarokapp (eller något sånt) och firefox heter firefox-bin.

:-*
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Om du har Xubuntu ( vilket står som din distro ) så kan du välja att binda tex Ctrl-Alt-Delete
till xfce4-taskmanager, då kan du högerklicka på processen och välja döda/kill. Sen försvinner den direkt. Annars finns ju xkill ( Ctrl-Alt-Escape ) som du klickar på programmet som segar sig.
Det här är en av de saker jag älskar med Linux. Processerna man dödar dör DIREKT. ;D
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

ctrl+al+delete har aldrig fungerat för mig istället så aktiveras skärmsläckaren och datorn blir låst
man måste då skriva in lösenordet för att komma förbi skärmsläckarn..Men ctrl+alt+esc fungerar
och även ubuntu tricket med systemövervakaren :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

toxic76 skrev: ctrl+al+delete har aldrig fungerat för mig istället så aktiveras skärmsläckaren och datorn blir låst
man måste då skriva in lösenordet för att komma förbi skärmsläckarn..Men ctrl+alt+esc fungerar
och även ubuntu tricket med systemövervakaren :)
Nja, det beror på att skärmsläckarn är bunden till ctrl-alt-del som standard. I Xubuntu kan man binda om det via Applications->Inställningar->Tangentbord.
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"