Jag har skapat ett enkelt shellscript på två rader som mountar två hårddiskar.
När jag kör detta så frågas jag tre (!?) gånger efter sudo-password. Finns det något sätt att fixa så jag bara behöver skriva in password en gång för varje script jag kör?
Shellscript och sudo password?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Shellscript och sudo password?
Kör du skriptet som "sudo ./skript" och hur ser skriptet ut?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det går att fixa så att inget lösen krävs 
Ge dig själv rättigheterna att köra skripten utan lösen genom att editera /etc/sudoers med visudo. Du kan editera med din favarit editor med detta kommando VISUAL="din favvo editor" visudo.
Sök lite på forumet så kan du hitta hur man skriver.

Ge dig själv rättigheterna att köra skripten utan lösen genom att editera /etc/sudoers med visudo. Du kan editera med din favarit editor med detta kommando VISUAL="din favvo editor" visudo.
Sök lite på forumet så kan du hitta hur man skriver.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Har det liggande på skrivbordet, dubbelklickar på det och väljer "Run in terminal".
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
sudo mount -t smbfs //portello/WORK_portello /media/WORK_portello -o iocharset=utf8,codepage=cp850,uid=david,gid=david
sudo mount -t smbfs //portello/MEDIA_portello /media/MEDIA_portello -o iocharset=utf8,codepage=cp850,uid=david,gid=david
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
>mcNisse
Tack, men jag får det inte att funka.
körde
och sen lade jag till sist i filen och sparade.
Men jag får ändå tre lösenordsförfrågningar när jag kör scriptet (testade med en omstart också men det funkade inte ändå)
Tack, men jag får det inte att funka.
körde
sudo visudo
adm ALL=NOPASSWD:/home/david/Desktop/Mount_Portello-diskar.sh
Men jag får ändå tre lösenordsförfrågningar när jag kör scriptet (testade med en omstart också men det funkade inte ändå)
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag skulle byta ut adm mot ditt användarnamn. Det är ju ändå din användare sam äger monteringen. Sedan skulle jag lägga in credentials i mountoptions för smbmount. Eller är utdelningarna helt öppna (inget användarnamn och lösen krävs)? Glöm i så fall det där med credintials...
Du kan ta bort sudo inne i skriptet.
Det behövs inte du är ju root
Skulle du inte byta namn till ditt användarnamn kontrollera att du är med i gruppen adm. Normalt sett tror jag det är admin gruppen som har rätt att köra sudo. Men det ska inte spela någor roll bara du ar med i gruppen som specifieras.
Hittade felet grupper skrivs med ett % framför namnet. Som du har konfigurerat är det användaren adm som har rätt att köra.
Ursäkta att jag svamlar.. behöver kaffe...
Du kan ta bort sudo inne i skriptet.
Det behövs inte du är ju root

Skulle du inte byta namn till ditt användarnamn kontrollera att du är med i gruppen adm. Normalt sett tror jag det är admin gruppen som har rätt att köra sudo. Men det ska inte spela någor roll bara du ar med i gruppen som specifieras.
Hittade felet grupper skrivs med ett % framför namnet. Som du har konfigurerat är det användaren adm som har rätt att köra.
Ursäkta att jag svamlar.. behöver kaffe...

KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho